Expectativas de los futuros profesores de educación secundaria

  1. CANTÓN MAYO, Isabel 1
  2. CAÑÓN RODRÍGUEZ, Ruth 1
  3. ARIAS GAGO, Ana Rosa 1
  4. BAELO ÁLVAREZ, Roberto 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Journal:
Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica

ISSN: 2386-3927 2386-3927

Year of publication: 2015

Volume: 33

Issue: 1

Pages: 105-120

Type: Article

DOI: 10.14201/ET2015331105120 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica

Abstract

The professional insertion of the professorship has three moments: the first step derived from his own experience as pupils; the second moment, in the initial formation, where the practices and the matter play a fundamental paper (we study these two previous moments) and the third moment, of professional insertion in a real context. We move ourselves in the first and second moment, which they know from his path and what they expect to find on having entered a real center. The aim is to know the expectations of the future teachers of Secondary Education with regard to four categories: Professionalization, promotion, evaluation and expectations (social of satisfaction, of future and problematic). One worked with a pupils’ complete cohort that they realized the Master of Secondary Education in the course 2012-2013 that it was promoting 158 pupils. An intentional descriptive-interpretive design and ex post fact has been realized, by means of a questionnaire validated by experts with index of reliability and validity. The future teachers of Secondary have a high vocational index and of inertia. They show a high level of gremial on having recognized the need of initial complementary formation given for equal on having joined the educational centers. The professional promotion goes towards the direction of the center and they despise the educational innovation and the publications. In expectations there are included social questions, satisfaction, vision of future and professional problems. They prove to be slightly participative in politics, in unions, civil participation, museums, libraries, or religious organizations. With regard to the problems stand out the insecurity, the discipline and a certain weariness in the classrooms. Certain degree of skepticism seems to be advisable at the moment of valuing the phenomenon of the expectations the most effective teachers were demonstrating more positive expectations. Also the fact of being an intentional sampling impedes the generalization of results.

Bibliographic References

  • ALONSO TAPIA, J. (2005). Motivaciones, expectativas y valores-intereses relacionados con el aprendizaje: el cuestionario MEVA. Psicotema, vol. 17, n.º 3, 404-411.
  • ÁLVAREZ, C. y SAN FABIÁN, J. L. (2013). Perspectivas para comprender la relación entre la teoría y la práctica en la formación del Profesorado. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, n.º 31, 1, 23-42. ISSN 0212-5374.
  • ANYON, J. (1981). Clase social y conocimiento escolar. En M. Enguita (1999). Sociología de la Educación. Barcelona: Ariel.
  • BRASLAVSKY, C. y FILMUS, D. (1987). Último año del colegio secundario y discriminación educativa. Buenos Aires: Cuadernos FLACSO.
  • BRESSOUX, P. (2001). Réflexions sur l’effet-maître et l’étude des pratiques enseignantes. Les Dossiers des Sciences de l’Éducation, 5, 35-52. http://dx.doi.org/10.3406/rfp.2004.3250
  • BRESSOUX, P. (2004). Formalisation et modélisation dans les sciences sociales : une étude de la construction du jugement des enseignants. Revue Française de Pédagogie, 148, 61-74. CANTÓN MAYO, I. Y CAÑÓN RODRÍGUEZ, R. (2011). La profesión de maestro desde la dimensión competencial. Revista Tendencias Pedagógicas, 18, 151-170. Madrid: Departamento de de Didáctica y Teoría de la Educación de la UAM.
  • CANTÓN MAYO, I. y MORÁN ASTORGA, C. (2010). Levels of Self-Efficacy among Harassed Teachers. International Journal of Digital Literacy and Digital Competence, 1 (2), 1-10, April-June, Italia, 48-56.
  • CANTÓN MAYO, I. y PERISSET, P. A. (2009). Expectativas y actividades de los profesores con alumnos desfavorecidos socialmente. Revista de Ciencias de la Educación, 197-220.
  • CLIFFORD, M. M. y WALSTER, E. (1973). The effect of physical attrativeness on teacher expectations. Sociology of Education. http://dx.doi.org/10.2307/2112099
  • DE LA FUENTE, J.; JUSTICIA, F.; SANDER, P.; CANO, F.; MARTÍNEZ, J. M. y PICHARDO, M. C. (2004). Evaluación de la percepción del proceso de enseñanza-aprendizaje en los alumnos universitarios. Trabajo presentado en el Congreso Europeo de Evaluación Psicológica (abril). España: Málaga.
  • ETCHEVERRY, J. (2000). La tragedia educativa. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. Expectativas sobre a la Docencia Universitaria. Revista Latinoamericana de Psicología, 34.
  • GIMENO, J. (1992). Profesionalización docente y cambio educativo. En A. Alliaud y L. Duschatzky. Maestros. Formación, práctica y transformación escolar. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.
  • HANUSHEK E.; BATISTA, J.; GOMES-NETO, J. y HARBISON, R. (1996). Efficiency Enhancing Investments in School Quality. En N. Bridsall y R. Sabot (Eds.). Opportunity Foregone. Education in Brazil (pp. 385-424). Washington.
  • HERNÁNDEZ, F. y SANCHO, J. M. (1993). Para enseñar no basta con saber la asignatura. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • HERNÁNDEZ AMORÓS, M. J. y CARRASCO EMBUENA, V. (2012). Percepciones de los estudiantes del Máster en Formación del Profesorado de Educación Secundaria: fortalezas y debilidades del nuevo modelo formativo. Enseñanza & Teaching, 30, 2, 127-152.
  • KAPLAN, C. (1992). Buenos y malos alumnos. Descripciones que predicen. Buenos Aires: Aique. KRAINER, K. y WOOD, T. (Eds.) (2008). Participants in Mathematics teacher Education (pp. 13-14). Roterdam: Sense Publisers.
  • OLIVEIRA, H. y HANNULA, M. S. (2008). Individual prospective Mathematics teacher. En K. Krainer y T. Wood (Eds.). Participants in Mathematics teacher Education (pp. 13-14). Roterdam: Sense Publisers.
  • PICHARDO, M. C.; GARCÍA-BERBÉN, A. B.; DE LA FUENTE, J. y JUSTICIA, F. (2007). El estudio de las expectativas en la Universidad: análisis de trabajos empíricos y futuras líneas de investigación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 9 (1). Descargado el 10 de mayo de 2014. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15590101.
  • QUIROGA, A. (1991). Matriz de Aprendizaje. BuenasTareas.com. Descargado el 09 de mayo de 2013. http://www.buenastareas.com/ensayos/Matriz-De-Aprendizaje-Ana-Quiroga/721337.html.
  • RIST, R. (1991). Sobre la comprensión del proceso de escolarización: aportaciones de la teoría del etiquetado. En M. Enguita (1999). Sociología de la Educación. Barcelona: Ariel.
  • ROSENTHAL, R. y JACOBSON, L. (1980). Pigmalión en la escuela. Madrid: Marova.
  • ROSS, M. (1985). La percepción de la interacción y el juego de las expectativas. En C. Huici (Ed.). Estructura y procesos de grupo. Madrid: UNED.
  • RUTTER, M. et al. (1979). Fifteen thousand hours. Cambridge, M. A.: Harvard University Press. SIMONDS, H. (2009). Case Study. Research and Practice. London: Sage Publications.
  • STAKE, R. (1995). The Art of Case Research. Thousand Oaks. C. A.: Sage Publications. TEDESCO, J. C. (2005): Educación Popular Hoy. Capital Intelectual. Buenos Aires.
  • TENTI FANFANI, E. (1994). La escuela vacía. Deberes del Estado y responsabilidades de la sociedad. Buenos Aires: UNICEF/Losada.
  • TENTI FANFANI, E. (2000). La educación básica y la cuestión social contemporánea (notas para la discusión). Buenos Aires, abril de 2000.
  • VILLALOBOS, A.; MELO, Y. y PÉREZ, C. (2010). Propiedades psicométricas de la Escala de Expectativas sobre la Docencia Universitaria. Revista Latinoamericana de Psicología. Estudios Pedagógicos, XXXVI, 2, 241-249.