El discurso técnico de la educación física o el techo de cristalbosquejo de un debate sobre el código disciplinar de la educación física y su precaria legitimidad.

  1. Vicente Pedraz, Miguel 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Journal:
Estudios pedagógicos

ISSN: 0716-050X 0718-0705

Year of publication: 2012

Volume: 38

Issue: 3

Pages: 89-109

Type: Article

DOI: 10.4067/S0718-07052012000400006 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Estudios pedagógicos

Abstract

What are the ideological principles of the physical education? What are their roles? How does the selection of contents happen? Is physical education is useful and valuable for all students? These and other questions provide the framework to propose a debate on the status of physical education and their precarious legitimacy in the school system. Considering the critical tradition, the goal is to discover some of the epistemological contradictions that must withstand the technical talk to contain their meaning within the context in which it obtains its legitimacy. To cross the border of this common sense of legitimacy the author uses, as a dialectic strategy, irony and the irreverent story

Funding information

Este artículo fue solicitado por la Revista Estudios Pedagógicos en diciembre del 2011 en el contexto del proyecto de Investigación FONDECYT (Fondo de Investigación Científica y Tecnológica) Nº 11110016, titulado "Educación Física y su función de transformación de las desigualdades sociales: profesorado del área y documentación ministerial”. El artículo fue aceptado en junio de 2012.