Análisis de las diferencias motivacionales entre el fútbol 7 y el fútbol 11

  1. Fernández Pérez, Roberto Carlos
  2. Yagüe Cabezón, José María
  3. Molinero González, Olga
  4. Márquez, Sara
  5. Salguero del Valle, Alfonso
Journal:
Cuadernos de psicología del deporte

ISSN: 1578-8423 1989-5879

Year of publication: 2014

Volume: 14

Issue: 2

Pages: 47-57

Type: Article

DOI: 10.4321/S1578-84232014000200006 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Cuadernos de psicología del deporte

Abstract

The purpose of our study is to analyze the motivational differen-ces between soccer 7 and soccer 11. Participants were of 183 male players from three soccer clubs, aged 8 to 18 years. They were administered a So-ciodemographic Questionnaire, the Motivational Orientation in Sport Scale by Weiss, Bredemeier y Shewchuk, (1985), the Task and Ego Orientation in Sport Questionnaire by Duda y Nicholls, (1989) and the Perceived Physi-cal Ability Scale by Ryckman, Robbins, Thornton y Cantrell (1982). Both soccer 7 and 11 participants scored higher in task than in ego orientation, were more intrinsicalley that extrinsically motivated and reached mediun to high values in both general and specific perceived physical ability. Soccer 7 participants reached higher scores than soccer 11 athletes in task orienta-tion 8,85 (±1,13), intrinsic motivation 8,64 (±1,10) and perceived physical ability 7,45 (±1,03) and specific 7,52 (±1,81), scales related to sport adheren-ce, though also scored higher in ego orientation 5,34 (±2,32), extrinsic mo-tivation 7,44 (±1,77) and amotivation 3,21 (±2,06), which could be related to their low experience and knowledge of the practised sport

Bibliographic References

  • Abad, M. T., Gimenez, F. J., Robles, J. y Castillo, E. (2013). La formación de los entrenadores de jóvenes futbolistas. Revista de Ciencias del Deporte, 9, (2), 105-114.
  • Adie, J. W., Duda, J. L. y Ntoumanis, N. (2010). Achievement goals, competition appraisals, and the well-and ill-being of elite youth soccer players over two competitive seasons. Journal of Sport & Exercise Psychology, 32, 555-579.
  • Álvarez, M. S., Balaguer, I., Castillo, I. y Duda, J. L. (2012). The coachcreated motivational climate, young athletes>weil-being, and intentions to continue participation. Journal of Clinical Sport Psycttotogy, 6, 166-179.
  • Ames, C. (1987). The enhancement of student motivation. En M. I. Maehr y D. A. Kleiber (Eds.), Vol. 5. Advances in motivation and achievement:Enhancing motivation (pp. 123-148). Greenwich, CT: JAI Press.
  • Ames, C. y Archer, J. (1987). Mother's beliefs about the role of ability and effort in school learning. Journal of Educational Psychology, 79 (4), 409-414.
  • Ames, C. y Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Students learning strategies and motivation processes. Journal of Educational Psychology, 80 (3), 260-267.
  • Andrade, A., Salguero, A., González-Boto, R. y Márquez, S. (2005). Habilidad física percibida en nadadores de competición brasileños. Cuadernos de Psicología del Deporte, 5, 245-255.
  • Andrade, A., Salguero, A., González-Boto, R. y Márquez, S. (2006). Motives for participation in physical activity by brazilian adults. Perceptual and Motor Skills, 1025, 358-367.
  • Andrade, A., Salguero, A., González-Boto, R. y Márquez, S. (2008). The relationship of participation motivation to goal orientations and perceived physical ability in brazilian swimmers. Psychologia. An International Journal of Psychological Sciences, 51 (3), 157-169.
  • Andrade, A., Salguero, A. y Márquez, S. (2006). Motivos para a participacao esportiva em nadadores brasileiros. Fitness & Performance Journal, 5 (6), 363-369.
  • Balaguer, I. y Atienza, F. (1994). Principales motivos de los jóvenes para jugar al tenis. Apunts Educación Física y Deportes, 31, 285-299.
  • Bandura, A. (1986). Pensamiento y acción. Barcelona: Martínez Roca.
  • Carlin, M., Salguero, A., Márquez, S. y Garcés de Los Fayos, E. J. (2009). Análisis de los motivos de retirada de la práctica deportiva y su relación con la orientación motivacional en deportistas universitarios. Cuadernos de Psicología del Deporte, 9 (1), 85-99.
  • Caglar, E. y Hülya, F. (2010). Motivational cluster profiles of adolescent athletes: an examination of differences in physical-self perception. Journal of Sports Science and Medicine 9, 231-238.
  • Camargo, F., Hirota, V. B. y Verardi, C. E. (2008). Orientaçao motivacional na aprendizagem esportiva do futsal na escola. Revista Mackenzie de Educaçao Física e Esporte, 7 (3), 53-62.
  • Carlin, M., Salguero, A., Márquez, S. y Garcés, E. (2009). Estudio de las orientaciones de meta en deportistas universitarios: análisis de género, tipo de deporte y nivel competitivo. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y del Deporte, 4 (2), 201-216.
  • Castillo, I., Balaguer, I. y Duda, J. (2000). Las orientaciones de meta y los motivos de práctica deportiva en los jóvenes deportistas valencianos escolarizados. Revista de Psicología del Deporte, 9, 37-50.
  • Castillo, I., Duda, J. L., Álvarez, M. S., Mercé, J. y Balaguer, I. (2011). Clima motivacional, metas de logro de aproximación y evitación y bienestar en futbolistas cadetes. Revista de Psicología del Deporte, 20 (1), 149-164.
  • Cetinkalp, Z. K. y Turksoy, A. (2011). Goal orientation and self-efficacy as predictors of male adolescent soccer player's motivation to participate. Social Behavior and Personality, 39 (7), 925-934.
  • Cervelló, E. M., Escartí, A. y Balagué, G. (1999). Relaciones entre la orientación de metas disposicional y la satisfacción de los resultados deportivos, las creencias sobre las causas de éxito en el deporte y la diversión con la práctica deportiva. Revista de Psicología del deporte, 8 (1), 7-19.
  • Da Cunha, G., Mesquita, I. M., Rosado, A. F., Sousa, T., e Pereira, P. (2010). Necessidades de formaçao para o exercício profissional na perspectiva do treinador de futebol em funçao da sua experiencia e nível de formaçao. Motriz. Revista de Educaçao Física, 16 (4), 931-941.
  • Duda, J. L. (1989). Relationship between task and ego orientation and the perceived purpose of sport among high school athletes. Journal of Sport and Exercise Psychology, 11, 318-335.
  • Duda, J. L. (1993). A social cognitive approach to the study of motivation in sport. En R. N. Singer, M. Murphey y M. Tennant (Eds). Handbook of research on sport psychology. New York: McMillan.
  • Duda, J. L. (1999). El clima motivacional y sus implicaciones para la motivación, la salud y el desarrollo de los desórdenes de alimentación en gimnastas. Revista de Psicología Social Aplicada, 9 (1), 7-23.
  • Duda, J. L., Chi, L., Newton, M. L., Walling, M. D. y Catley, D. (1995). Task and ego orientation and intrinsic motivation in sport. International journal of sport psychology, 26 (1), 40-63.
  • Dweck, C. S. y Elliott, E. S. (1983). Achievement motivation. En E. M. Hetherington (Ed.), Handbook of child psychology: Socialization, personality, and social development (4rd ed., pp. 643-691). New York, NY:John Wiley & Sons.
  • Dweck, C. S. y Leggett, E. L. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95 (2), 256-273.
  • Escartí, A. y Cervelló, E. (1994). La motivación en el deporte, en Balaguer, I. (Dirc.) Entrenamiento Psicológico en el deporte. Principios y Aplicaciones. Valencia: Albatros Educación.
  • Feltz, D. L. (1988). Gender differences in the causal elements of selfefficacy on a high avoidance motor task. Journal of Sport and Exercise Psychology, 10, 151-166.
  • Feltz, D. L. y Petlichkoff, L. M. (1983). Perceived competence among interescholastic sport participants and dropouts. Canadian Journal of Applied Sport Science, 8, 231-235.
  • Figueiredo, A., Gonçalves, C., Cohelo e Silva, M. y Malina, R. (2009). Characsteristics of youth soccer players who dropout, persist or move up. Journal of Sports Sciences, 27 (9), 883-891.
  • Fry, M. D., McClements, J. S. y Sfton, J. M. (1981). A report on participation in the Saskatoon Hockey Association. Saskatoon, Canada: SASK SPORT.
  • Giménez, F. J., Abad, M. T., y Robles, J. (2010). El proceso de formación del jugador durante la etapa de iniciación deportiva. Apunts. Educación Física y Deportes, 99, 47-55.
  • Guivernau, M. y Duda, J. L. (1994). Psychometric properties of a spanish version of the task and ego orientation in sport questionnaire (TEOSQ) and beliefs about the causes of success inventory. Revista de Psicología del Deporte, 5, 31-51.
  • González, G., Tabernero, B. y Márquez, S. (2000). Análisis de los motivos para participar en fútbol y tenis en la iniciación deportiva. Revista Motricidad, 6, 47-66.
  • González-Cutre, D., Sicilia, A., y Moreno, J.A. (2011). Un estudio cuasi-experimental de los efectos del clima motivacional tarea en las clases de educación física. Revista de Educación, 356, 677-700.
  • Gould, D.; Feltz, D.; Weiss, M. R., Petlichkoff, L-M. (1982). Participation motives in competitive youth swimmers. V World Congress of Sport Phychology. Ontario, Canada.
  • Granero, A. y Baena, A. (2013). Análisis preliminar exploratorio del "Sport Motivation Scale" adaptado a la Educación Física. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 6 (12), 3-14.
  • Greghaigne, J. F. (2001). La organización del juego en fútbol. Barcelona. INDE.
  • Harter, S. (1978). Effectance motivation reconsidered: Toward a Developmental Model. Human Development, 21 (1), 34-64.
  • Hirota, V. B. y De Marco, A. (2006). Identificaçao do clima motivacional em escolas publicas e particulares na aprendizagem esportiva no futebol de campo: um estudo piloto. Revista Brasileira de Educaçao Física e Esporte, 20 (5), 123-133.
  • Isorna, M., Rial, A. y Vaquero, R. (2014). Motivaciones para la práctica deportiva en escolares federados y no federados. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25, 80-84.
  • Junge, A., Rosch, D., Peterson, L., Baumann, T y Dvorak, J. (2002). Prevention of soccer injuries: a prospective intervention study in youth amateur players. Journal Sports Medicine, 30 (5), 652-659.
  • Kavussanu, M. y Roberts, G. C. (1996). Motivation in physical activity contexts:The relationship of perceived motivational climate to intrinsic motivation and self-efficacy. Journal of Sport and Exercise Psychology, 18, 264-280.
  • Kirkby, R. J., Kolt, G. S. y Liu, J. (1999). Participation motives of young australian and chinese gymnasts. Perceptual and Motor Skills, 88, 363-373.
  • Klint, K., y Weiss, M. (1986). Dropping in and out. Participation motives of current and former youth gymnast. Canadian Journal of Applied Sport Sciences, 11, 106-114.
  • Lázaro, I., Villamarín, F., y Limonero, J.T. (1996). Motivación para participar y auto-eficacia en jóvenes jugadores de baloncesto. IV Congreso Nacional y Andaluz de la Actividad Física y el Deporte. Investigación y Aplicación. Instituto Andaluz del Deporte. Málaga.
  • Leo, F. M., Sánchez, P. A., Oliva, D., Alonso, D. y García-Calvo, T. (2012). Evolution of perceived cohesion and efficacy over the season and their relation to success expectations in soccer teams. Journal of Human Kinetics, 34, 129-138.
  • Maehr, M. L. y Nicholls, J. G. (1980). Culture and achievement motivation:A second look. En N. Warren (Ed.), Vol. 1. Studies in cross-cultural psychology (pp. 221-267). New York, NY: Academic Press.
  • Martínez, R., Bastos, A. A. y Salguero, A. (2005). Análisis factorial del cuestionario de Motivos de Participación Deportiva de Gill et al. (1983). Adaptado a una muestra de jóvenes futbolistas. X Congreso Nacional y Andaluz de Psicología de la Actividad Física y el Deporte. Málaga.
  • Martínez, R., Molinero, O., Jimenez, R., Salguero, A., Tuero, C. y Márquez, S. (2008). La motivación para la práctica en la iniciación al fútbol: influencia de la edad/categoría competitiva, en el tiempo de entrenamiento y la relación con el entrenador. Apunts Educación Física y Deportes, 93, 46-54.
  • Medbery, R.; Gould, D. (1998). Kids tell us what about swimming. <http://www.usswim.org/coaches/funstudy.htm> [Consulta: 01/07/02]
  • Morano, M., Colella, D. y Capranica, L. (2011). Body image, perceived and actual physical abilities in normal-weight and overweight boys involved in individual and team sports. Journal of Sports Sciences, 29 (4), 355-362.
  • Morcillo, J. A. (2004). El desarrollo profesional del entrenador de fútbolbase basado en el trabajo colaborativo en un club amateur. Tesis Doctoral. Universidad de Granada. Granada.
  • McAuley, E.; y Gill, D. L. (1983). Reliability and validity of the physical self-efficacy scale in a competitive sport setting. Journal of Sport Psychology, 5, 410-418.
  • Narciso, M.; Otto, S.; Mielke, D. (1984). An analysis of reasons for athletic dropout in youth soccer programs. Soccer Journal, 29, 33-39.
  • Newton, M. y Duda, J. (1999). The interaction of motivational climate, dispositional goal, orientations, and perceived ability in predicting indices of motivation. International Journal of Sport Psychology, 30, 63-82.
  • Nicholls, J. G. (1984). The development of chievement motivation, vol. 3. Greenwich: JAI Press.
  • Nicholls, J.G. (1989). The competitive ethos and democratic education. Cambridge (MA): Harvard University Press.
  • Ommundsen, Y., Roberts, G. C., Nicolas, P. N. y Miller, W. (2005). Peer relationships in adolescent competitive soccer: Associations to perceived motivational climate, achievement goals and perfectionism. Journal of Sports Sciences, 23 (9), 977-989.
  • Ortega, M. J. y Zubiaur, M. (2003). Las orientaciones de meta y los motivos de práctica deportiva en jóvenes gimnastas de Castilla y León. IX Congreso Nacional de Psicología de la Actividad Física y el Deporte. León.
  • Mesquita, I., Borges, M., Rosado, A., y De Souza, A. (2011). Handball coaches' perceptions about the value of working competences according to their coaching background. Journal of Sports Science and Medicine, 10, 193-202.
  • Moreno, J.A., Cervelló, E., Zomeño, T.E., y Marín, L.M. (2009). Predicción de las razones de disciplina en Educación Física. Acción Psicológica, 6 (2), 7-15.
  • Pooley, J.C. (1980). Dropouts from sport: A case study of boy's agegroup soccer. American Association for Health, Physical Education and Recreation National Conference Congres. Boston.
  • Potgieter, R. D. y Steyn, B. J. M. (2010). Goal orientation, self-theories and reactions to success and failure in competitive sport. African Journal for Physical, Health Education, 16 (4), 635-647.
  • Price M. S. y Weiss M. R. (2011). Peer leadership in sport: relationships among personal characteristics, leader behaviors, and team outcomes. Journal of Applied Sport Psychology, 23, 49-64.
  • Roberts, G. (1995). Motivación en el Deporte y el Ejercicio. Bilbao: Descleé de Brouwer.
  • Roberts, G. C., Kleiber, G. A. y Duda, J. L. (1981). An analysis of motivation of children's sport: The role of perceived competence in children's sport. Journal of Sport Psychology, 3, 206-216.
  • Roberts, G. C. y Treasure, D. C. (1995). Achievement goals, motivational climate and achievement strategies and behaviors in sport. International Journal of Sport Psychology, 26, 64-80.
  • Ryckman, R. M., Robbins, M. A., Thornton, B. y Cantrell, P. (1982). Development and validation of a Physical Self-Efficacy Scale. Journal of Personality and Social Psychology, 42, 891-900.
  • Sage, G. y Loudermilk, S. (1979). The female athlete and role conflict. Research Quarterly, 50, 88-96.
  • Salguero, A. (2004). Factores motivacionales que inciden en la práctica de la natación de competición y su relación con la habilidad física percibida y la deseabilidad social. Tesis Doctoral. Universidad de León. León.
  • Salguero, A., González-Boto, R., Tuero, C. y Márquez, S. (2003). La habilidad física percibida en la natación de competición. Revista Motricidad, 10, 53-69.
  • Salguero, A., González-Boto, R., Tuero, C. y Márquez, S. (2004). Relationship between perceives physical ability and sport participation motives in young competitive swimmers. Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 44 (3), 294-299.
  • Sans, A. y Frattarola, C. (2009). Los fundamentos del fútbol. Programa AT-3. Etapa de rendimiento. Un nuevo concepto en el que fundamentar la formación del futbolista y el entrenamiento de máximo rendimiento. Barcelona. MCsports.
  • Stratton, R.K. (1999). Coaching youth sports: Continuing to participate or droppingout.http://academic.emporia.edu/ermlerka/ethics/week13. htm [ Consulta: 24/01/01]
  • Swain, A. B. y Harwood, C. G. (1996). Antecedents of state goals in age-group swimmers: an interactionist perspective. Journal of Sport Sciences, 14 (2), 111-24.
  • Ullrich-French, S. y Smith, A. (2009). Social and motivational predictors of continued youth sport participation. Psychology of Sport and Exercise 10, 87-95.
  • Vickers, B., y Schoenstedt, L. (2011). Coaching development: Methods for youth sport introduction. Strategies: A journal for Physical and Sport Educators, 1, 14-19.
  • Villamarín, F., Mauri, C. y Sanz, A. (1998). Competencia percibida y motivación durante la iniciación a la práctica del tenis. Revista de Psicología del Deporte, 13, 41-56.
  • White, S. A. y Duda, J. L. (1994). The relationship of gender, level of sport involvement, and participation motivation to task and ego orientation. International Journal of Sport Psychology, 25, 4-18.
  • Weigand, D. A. y Broadhurst, C. J. (1988). The relationship among perceived competence, intrinsic motivation and control perceptions in youth soccer. International Journal of Sport Psychology, 29, 324-338.
  • Weinberg, R. S. y Gould, D. (1996). Fundamentos de psicología del deporte y el ejercicio físico. Barcelona: Editorial Ariel.
  • Weiss, M. R.; Bredemeier, B. J.; y Shewchuk, R. M. (1985). An intrinsic/extrinsic motivation scale for the youth sport setting: A confirmatory factor analysis. Journal of Sport Psychology, 7, 75-91.
  • Wood, G. y Wilson, M. R. (2012). Quiet-eye training, perceived control and performing under pressure. Psychology of Sport and Exercise, 13, 721-728.