La promoción automática en la Educación Primariacomparación entre países de la Unión Europea

  1. Yaiza García Merino 1
  2. Camino Ferreira 1
  3. Diego González-Rodríguez 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Journal:
Revista española de educación comparada

ISSN: 1137-8654

Year of publication: 2024

Issue Title: Políticas de igualdad de género en la educación superior: universidades atlánticas y africanas

Issue: 45

Pages: 357-375

Type: Article

More publications in: Revista española de educación comparada

Abstract

Grade repetition is one of the measures that most concerns EU educational policies since it involves keeping a student in the same course in which he or she is taking additional measures for a year. The present study consists of a descriptive and documentary review of the educational systems of 18 countries of the European Union. The main objective focuses on analysing and describing the policy of automatic promotion by making a comparison between European education systems in EU countries, focusing on learner progression and assessment. To carry it out, documents related to the topic of study have been collected and prepared to subsequently analyze and synthesize the information by carrying out a search on the Eurydice network. The data analysis process has been carried out using the MAXQDA 2022 qualitative analysis program, analyzing the information using a code system. The results show the most relevant information regarding progression and evaluation in Primary Education, serving as support for the educational community and contributing to academic knowledge through new approaches. The discussions focus on the differences found in each country's policies. It is concluded that there is no single and effective measure that provides a more appropriate solution to students with low academic performance. Therefore, measures such as tutoring, reinforcement classes or support teachers, among others, are used.

Bibliographic References

  • Arroyo, D., Constante, I. A., y Asensio, I. (2019). La repetición de curso a debate: un estudio empírico a partir de PISA 2015. Education XXI, 22(2), 69-92. https://doi.org/10.5944/educxx1.22479
  • Cabrera, L. (2019). Preventive educational policies of the repetition of course in the compulsory education in Spain. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 9(3), 227-257. http://dx.doi.org/10.17583/remie.2019.4523
  • Cabrera, L., Pérez, C., Santana. F., y Betancort, M. (2019). Desafección escolar del alumnado repetidor de segundo curso de Enseñanza Secundaria Obligatoria. International Journal of Sociology of Education, 8(2), 173-203. http://dx.doi.org/10.17583/rise.2019.4139
  • Carabaña, J. (2011). Las puntuaciones PISA predicen casi toda la repetición de curso a los 15 años en España. Revista de Sociología de la Educación, 4(3), 286-306. https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8730/8273
  • Carabaña, J. (2015). Repetir hasta 4º de Primaria: determinantes cognitivos y sociales según PIRLS. Revista de Sociología de la Educación, 8(1), 7-27. https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8758/8301
  • Choi, A., Gil, M., Mediavilla, M., y Valbuena, J. (2018). Predictors and effects of grade repetition. Revista de Economía Mundial, 48(48), 21-42. https://hdl.handle.net/10550/65809
  • Cordero, J. M., Manchón, C., y Simancas, R. (2014). La repetición y los factores explicativos en España. Revista de Educación, (365), 12-37. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2014-365-263
  • Cristancho-Hoyos, M. L., y Fonseca, L. F. (2020). Factores influyentes en el bajo rendimiento escolar desde una mirada social. Pensamiento Republicano, (12), 65-77. http://dx.doi.org/10.21017/pen.repub.2020.n12.a65
  • Europea Commission. (2016). Las Herramientas Europeas para Centros Escolares. School Education Gate way. https://www.schooleducationgateway.eu/es/pub/resources/toolkitsforschools.htm
  • Eurydice (2023). Sistemas Educactivos Nacionales. European Commission. https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems
  • Gabinete Técnico de FETE-UGT (2013). Sistemas educativos europeos: resúmenes y estructuras. FETE Enseñanza. https://www.apega.org/wp-content/uploads/2013/06/sistemas_educativos_europeos_resumenes_-estructuras.pdf
  • Gamazo, A., Martínez-Abad, F., Olmos-Migueláñez, S., y Rodríguez-Conde, M.J. (2018). Evaluación de factores relacionados con la eficacia escolar en PISA 2015. Un análisis multinivel. Revista de Educación, (379), 56-84. https://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-379-369
  • García-Pérez, J. I., Hidalgo-Hidalgo, M., y Robles-Zurita, J. A. (2014). Does grade retention affect students’ achievement? Some evidence from Spain. Applied Economics, 46(12), 1373-1392. http://dx.doi.org/10.1080/00036846.2013.872761
  • González-Betancor, S. M., y López-Puig, A. J. (2016). La retención de curso en la educación primaria está asociada con el trimestre de nacimiento y el estatus socioeconómico. Plos One, 11(11), 1-19. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0166431
  • González-Rodríguez, D., Vieira, M. J., y Vidal, J. (2019). Variables que influyen en la transición de la Educación Primaria a la Educación Secundaria Obligatoria. Un modelo comprensivo. Bordón. Revista de Pedagogía, 71(2), 85-108. https://doi.org/10.13042/bordon.2019.68957
  • Guevara, G. P., Verdesoto, A. E., y Castro, N. E. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Recimundo. Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, 4(3), 163-173. http://recimundo.com/index.php/es/article/view/860
  • Jimerson, S. R., y Ferguson, P. (2007). A longitudinal study of grade retention: Academic and behavioral outcomes of retained students through adolescence. School Psychology Quarterly, 22(3), 314-339. https://doi.org/10.1037/1045-3830.22.3.314
  • Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE núm. 340. (2020). https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3
  • López- Fernández, L., González-Rodríguez, D., y Vieira, M. J. (2023). Variables que afectan la repetición en la educación obligatoria en España. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 25, e17, 1-15. https://doi.org/10.24320/redie.2023.25.e17.4942
  • Méndez, I., y Cerezo, F. (2018). La repetición escolar en Educación Secundaria y factores de riesgo asociados. Educación XXI, 21(1), 41-62. https://doi.org/10.5944/educxx1.20172
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2022). Datos y cifras. Curso escolar 2022-2023. https://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/indicadores/datos-cifras.html
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2023). Sistema estatal de indicadores de la educación 2023. https://www.educacionyfp.gob.es/inee/indicadores/sistema-estatal/ultima-edicion.html
  • Monitor de la Educación y la Formación. (2021). Apoyar la educación y la formación de calidad y la cohesión social. Educación, Formación y Juventud. Unión Europea. https://european-union.europa.eu/priorities-and-actions/actions-topic/education-training-and-youth_es
  • OECD. (2020). PISA 2018. Resultados (Volume V): Políticas efectivas, escuelas exitosas. OECD. https://doi.org/10.1787/ca768d40-en
  • Prats, J., y Raventós, F. (2005). Los Sistemas educativos europeos. ¿Crisis o transformación? Colección Estudios Sociales. Fundación la Caixa. https://www.ugr.es/~javera/pdf/DOC%206.%20poli.pdf
  • Rungo, P., Casal, B., Rivera, B., y Currais, L. (2015). Parental Education, child’s grade repetition and the modifier effect of cannabis use. Applied Economics Letters, 22(3), 199-203. http://dx.doi.org/10.1080/13504851.2014.934421
  • Santín, D., y Sicilia, G. (2016). Does family structure affect children’s academic outcomes? Evidence for Spain. The Social Science Journal, 53(4), 555-572. https://doi.org/10.1016/j.soscij.2016.04.001
  • Santos, M. A., Godás, A., y Lorenzo, M. (2012). El perfil del alumnado repetidor y no repetidor en una muestra de estudiantados españoles y latinoamericanos: un estudio sobre los determinantes de sus logros académicos. Estudios sobre Educación, 23(23), 43-62. http://hdl.handle.net/10347/16774
  • Serna, C., y Martínez, I. (2019). Parental involvement as a protective factor in school adjustment among retained and promoted secondary students. Sustainability, 11(24), 1-16. https://doi.org/10.3390/su11247080
  • Vernazza, A., Urruticoechea, A., del Callejo, D., Canal, M., y Álvarez, R. (2020). ¿Con qué factores se asocia el rendimiento académico de escolares de cuarto de primaria? INFAD Revista de Psicología, 1(1), 183-190. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2020.n1.v1.1774