La necesidad de la Enfermería Escolaruna revisión integradora de la literatura

  1. Bernedo Garcia, Maria Cristina 1
  2. Quiroga Sánchez, Enedina 2
  3. Garcia Murillo, Manuel Angel 3
  4. Márquez Álvarez, Liliana 4
  5. Arias Ramos, Natalia 5
  6. Trevisson Redondo, Bibiana 6
  1. 1 Enfermera. Hospital de El Bierzo. Profesor Asociado Sanitario. Área Enfermería Universidad de León.
  2. 2 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

  3. 3 Real Fundación Hospital de La Reina
  4. 4 Hospital Universitario El Bierzo (GASBI), Ponferrada (León). Profesor Asociado Académico. Área Enfermería Universidad de León.
  5. 5 Universidad de León. Grupo de Investigación SALBIS
  6. 6 Área Enfermería, Universidad de León. Grupo de Investigación SALBIS
Journal:
Enfermería global: revista electrónica trimestral de enfermería

ISSN: 1695-6141

Year of publication: 2023

Issue Title: #72 Octubre

Volume: 22

Issue: 4

Pages: 490-516

Type: Article

DOI: 10.6018/EGLOBAL.560501 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Enfermería global: revista electrónica trimestral de enfermería

Abstract

Introduction: School health must ensure the comprehensive well-being of the school community, strengthening self-care behaviours and healthy habits through promotion and prevention and through health-related research. The holistic approach that defines Nursing makes the inclusion of the school nurse fundamental in the different educational centres.Objective: To analyse the benefits of the role of school nursing based on their remit to identify the need for nurses in schools.Methodology: Integrative review of the literature and qualitative review based on the indications of the PRISMA statement. The search for publications was carried out in the Web of Science and MedLine databases, selecting those articles published in the last 5 years in English and Spanish.Results: A total of 10 articles were included. Their analysis shows the remit of the school nurse, the perspective that teachers and parents have of the school nurse role, as well as the need it represents to the school community.Conclusions: The presence of the school nurse in educational centres ensures tranquillity and benefits for the community, not only through prevention or assistance activities, but also through health education strategies. Our research has revealed how, despite the fact that there is a firm and concise argument regarding the importance of this role, the fight for its establishment continues.

Bibliographic References

  • Araujo PJ. Importancia del rol de la enfermera escolar. En los centros educativos de las islas canarias. Rev Rol Enferm. 2013; 36 (7-8): 508-514.
  • Estudio ALADINO 2019: Estudio sobre Alimentación, Actividad Física, Desarrollo Infantil y Obesidad en España 2019. Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición. Ministerio de Consumo. Madrid; 2020. Disponible en: https://www.aesan.gob.es/AECOSAN/docs/documentos/nutricion/observatorio/Informe_Aladino_2019.pdf
  • Gómez Silva G, Carollo Motellón M, Abelairas Gómez C, Sánchez Santos L, García Doval FM, Rodríguez Núñez A. Escolares con enfermedades crónicas, ¿qué les preocupa a sus profesores? An Pediatr. 2020; 93 (6): 374-379. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2020.02.004
  • González N, López N. Antecedentes históricos y perfil de la enfermera escolar. Metas de enferm [Internet]. 2012 [cited 2022 Mar 14] ;15(7):50–4.
  • Mohammed H, Isla P, López C, Juvé ME. El papel de los enfermeros escolares. Rev ROL Enfer [Internet]. 2017[cited 2022 Mar 14]; 40(2): 22–9. Disponible en: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30272401
  • González-Jiménez, Emilio. La enfermera en el ámbito escolar: importancia en la prevención y promoción de la salud. Enfermería Comunitaria (rev. digital). 2012, 8(1). Disponible en http://www.index-f.com/comunitaria/v8n1/ec7813.php
  • Fernández F, Rebolledo Dinora M. Velandia AL. Salud Escolar, ¿Por qué el profesional de enfermería en las escuelas españolas? Rev Hacia Promoc Salud. 2006, 11: 21-28. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=309126325004
  • Radiografía de la enfermería escolar en España: un profesional por cada alumnos - Actualidad – CODEM. Ilustre Colegio Oficial de Enfermería de Madrid [Internet]. [cited 2022 Mar 1]. Available from: https://www.codem.es/actualidad/radiografia-enfermeria-escolar-en- espana-unprofesional-por-cada-8-500-alumnos
  • Requerimos el desarrollo normativo que permita la plena implantación de la enfermera escolar en toda la comunidad educativa - Acciones del Colegio - CODEM. Ilustre Colegio Oficial de Enfermería de Madrid [Internet]. [citado 2022 Mar 1]. Disponible en: https://www.codem.es/acciones-colegio/requerimos-desarrollo-normativo- que-permita-plena-implantacion-enfermera-escolar-en-toda-comunidad- educativa
  • Montoro A, Fernández P. La enfermera escolar. Opinión de los progenitores de niñas y niños que inician la escolarización. Metas Enferm [Internet]. 2017 [cited 2022 Mar 14]; 20(10):50-59. Disponible en: https://doi.org/10.35667/MetasEnf.2019.20.1003081166
  • Docentes, padres y alumnos exigen enfermeras escolares en los centros para garantizar la seguridad en las aulas y la continuidad del aprendizaje - Revista ROL de Enfermería [Internet]. [cited 2022 Mar 1]. Available from: https://erol.es/noticias/docentes-padres-y-alumnos-exigen-enfermeras- escolares-en-loscentros-para-garantizar-la-seguridad-en-las-aulas-y-la- continuidad-del-aprendizaje/
  • Hernández Mellado M.Enfermería escolar: una necesidad real. Rev Conocimiento Enfermero (CODEM). 2021; 4 (14): 3-4.
  • Shin EM, Roh YS. A school nurse competency framework for continuing education. Healthcare (Basel) [Internet]. 2020;8(3):246. Disponible en: http://dx.doi.org/10.3390/healthcare8030246
  • Luna Victoria Mori FM, Bustamante Edquén S, Leitón Espinoza ZE, Santillán Salazar R. Competencias de la enfermera en instituciones educativas: una mirada desde los gestores educativos. Rev Gaúcha Enferm. 2018; 39:e2017-0152. doi: https://doi.org/10.1590/1983- 1447.2018.2017-0152
  • Martínez-Santos AE, Tizón-Bouza E, Fernández-Morante C, Casal-Otero L, Cebreiro B. La Enfermería escolar: contenidos y percepciones sobre su pertinencia en las escuelas inclusivas. Enferm Glob [Internet]. 2019 [cited 2022 Apr 13] ; 18( 6): 291-323. Disponible en: https://dx.doi.org/10.6018/eglobal.18.4.344611
  • Díaz-Rodríguez H, Arias-Hernández MM. Necesidad percibida del profesorado de Educación Infantil, Primaria y Secundaria sobre formación en salud e implantación de la figura de la enfermera escolar. Metas Enferm. 2018; 21(9):5-12.
  • Gueterres ÉC, Rosa E de O, Da Silveira A, Dos Santos WM. Health education in school context: revision study integrative. Enferm Glob [Internet]. 2017 [cited 2022 Apr 13]; 16(2):464. Disponible en: https://revistas.um.es/eglobal/article/view/235801
  • Álvarez-Terán R, Eguilaz M, Moreno S. La enfermería escolar: un recurso necesario para la comunidad educativa. Contextos Educ Rev Educ [Internet]. 2018 [Cited 2022 Apr 13]; 0(22):165. Disponible en: https://doi.org/10.18172/con.3374
  • De Buhr E, Ewers M, Tannen A. Potentials of school nursing for strengthening the Health Literacy of children, parents and teachers. Int J Environ Res Public Health [Internet]. 2020; 17(7):2577. Disponible en: http://dx.doi.org/10.3390/ijerph17072577
  • Rodríguez-Almagro J, Hernández-Martínez A, Alarcón-Alarcón G, Infante-Torres N, Donate-Manzanares M, Gomez-Salgado J. The need for school nursing in Spain: A mixed methods study. Int J Environ Res Public Health [Internet]. 2018;15(11):2367. Disponible en: http://dx.doi.org/10.3390/ijerph15112367
  • Kocoglu D, Emiroglu ON. The impact of comprehensive school nursing services on students’ academic performance. J Caring Sci [Internet]. 2017; 6(1):5–17. Disponible en: http://dx.doi.org/10.15171/jcs.2017.002
  • Pluta A, Marzec A. The functioning of new legal regulations on health care for pupils in the practice of an educational setting nurse. Pielęgniarstwo XXI Wieku [Internet]. 2021 [cited 2022 Apr 14]; 20(1):39–49. Disponible en: http://dx.doi.org/10.2478/pielxxiw-2021-0007
  • Bullard JS, McAlister BS, Chilton JM. COVID-19: Planning and Postpandemic Partnerships. NASN Sch Nurse [Internet]. 2021 [cited 2022 Apr 13]; 36(2):80–84. Disponible en: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1942602X20962213
  • Barnby E, Reynolds M, Gordon J. Vaccine Strategy During the SARS-CoV-2 Pandemic: What School Nurses Need to Know. NASN Sch Nurse [Internet]. 2021 [cited 2022 Apr 13]; 36(6):316–22. Disponible en: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1942602X211020101
  • Marrapese B, Gormley JM, Deschene K. Reimagining School Nursing: Lessons Learned From a Virtual School Nurse. NASN Sch Nurse [Internet]. 2021 [cited 2022 Apr 13];36(4):218–25. Available from: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1942602X21996432
  • Onnela A, Hurtig T, Ebeling H. School professionals committed to student wellbeing. Int J Circumpolar Health [internet]. 2021 [cited 2022 Apr 16]; 80(1): 1873589. Disponible en: https://doi.org/10.1080%2F22423982.2021.1873589
  • Chardavoyne P, Olympia RP. School Nurses on the Front Lines of Healthcare: The Approach to a Student With Anxiety and Posttraumatic Stress Disorder. NASN Sch Nurse [Internet]. 2021 [cited 2022 Apr 13]; 36(5):258–263. Disponible en: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1942602X20955154
  • Garmy P, Clausson EK, Janlöv AC, Einberg EL. A Philosophical Review of School Nursing Framed by the Holistic Nursing Theory of Barbara Dossey. J Holist Nurs [Internet]. 2021 [cited 2022 Apr 31]; 39(3):216–24. Disponible en: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/08980101211006615
  • Melendez AB, Malmsten M, Einberg EL, Clausson EK, Garmy P. Supporting Students with Neurodevelopment Disorders in School Health Care—School Nurses’ Experiences. Int J Environ Res Public Heal [Internet]. 2020 [cited 2022 Apr 13]; 17(16):5752. Disponible en: https://doi.org/10.3390/ijerph17165752
  • Bjørnsen HN, Espnes GA, Eilertsen MEB, Ringdal R, Moksnes UK. The Relationship Between Positive Mental Health Literacy and Mental Well-Being Among Adolescents: Implications for School Health Services. J Sch Nurs [Internet]. 2019 [cited 2022 Mar 31];35(2):107–16. Disponible en: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1059840517732125