Relación entre el estado de salud psicológica, inteligencia emocional y burnout en estudiantes de enfermería de la provincia de León
- Cristina Liébana Presa 1
- Mª Aurora Rodríguez Borrego 2
- Mª Elena Fernández Martínez 1
- Ana Mª Vázquez Casares 3
- Ana López Alonso 3
- Mª Paz Castro González 3
- 1 Departamento de Enfermería y Fisioterapia. Universidad de León. Escuela Universitaria de Ciencias de la Salud. Campus de Ponferrada. Ponferrada (León), España
- 2 Departamento de Enfermería. Universidad de Córdoba. Facultad de Enfermería. Córdoba, España
- 3 Departamento de Enfermería y Fisioterapia. Universidad de León. Escuela Universitaria de Ciencias de la Salud. Campus de León. León, España
ISSN: 1885-0219
Año de publicación: 2011
Volumen: 7
Número: 13
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Presencia: Salud mental, investigación y humanidades
Resumen
The higher education institutions have been engaged for a longtime in promoting students' health and welfare. In reference to this, a survey has been performed in order to analyze the associations existing among the following variables: psychological health, emotional intelligence and burnout. The population was 154 students of Nurse School, in Ponferrada (León), enrolled during the academic year 2008/2009. Instruments used: Goldberg Health Questionnaire (GHQ- 12), Emotional Intelligence Scale (EIE- 25) and the Maslach Burnout Inventory Students Survey (MBI-SS). Correlational study. Results: The correlations found between variables show that psychological health is correlated with emotional intelligence in its dimensions of emotional control (r=-0,196, p=0,05) and motivation (r=-0,307; p=0,01); and with burnout in its dimensions of exhaustion (r=0,244; p=0,01) and cynicism (r=0,224, p=0,01). Among students of Nursing School we can find an association among emotional intelligence, psychological health and burnout. Those who have better levels of psychological health are emotionally more intelligent, and that seems to implicate a better adaptation to cope stress situations and to face up to possible challenges, not only in the present as students but also in their future as nurses.
Referencias bibliográficas
- Salanova Soria, Marisa; Schaufeli, Wilmar B. El engagement en el trabajo. Madrid: Alianza, 2009.
- Goldberg, David; Williams, Paul. Cuestionario de salud general GHQ (General Health Questionnarie). Barcelona: Masson, 1996.
- Ramos Campos, Francisco; Morán Astorga, Consuelo; Pérez Fernández, Miguel; Manga Rodríguez, Dionisio. Relaciones entre la inteligencia emocional, la personalidad y el cansancio emocional en estudiantes universitarios. Interpsiquis, 2007.
- Schaufeli, Wilmar B.; Salanova Soria, Marisa; González Roma, Vicente; Bakker, Arnold B. The measurement of engagement and burnout and: a confirmative analytic approach. Journal of Happiness Studies 2002; (3): 71-92.
- Sarafino, Edward P. Biopsychosocial Interactions. Health Psychology. (3ªed). New York: Hoboken, John Wiley and Sons, 1998.
- Girbau García, Maria Rosa. Enfermería comunitaria I. Salud Pública. Barcelona: Masson, 2003.
- Mestre Navas, Jose Miguel; Fernández Berrocal, Pablo. Manual de inteligencia emocional. Madrid: Pirámide, 2007.
- García Fernández-Abascal, Enrique; Jiménez, MP; Marton, MD. Emoción y motivación. La adaptación humana. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces, 2003.
- Gadner, Howard. Multiple Intelligences. The theory in practice. Nueva York: Basic Books, 1993.
- Sternberg, E. Emociones y enfermedad: un equilibrio de moléculas. En: Conlan R. editor. Estados de ánimo. Cómo nuestro cerebro nos hace ser como somos. Barcelona: Paidós, 2000: 101-117.
- Salovey, Peter; Mayer, John D. Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality 1990; 9: 185-211.
- Mayer, John D.; Salovey, Peter. What is emotional intelligence? En Salovey P., Sluyter P.D. editores. Emotional development and emotional intelligence: implications for educators. New York: Basic Books, 1997.
- Goleman, Daniel. Inteligencia emocional. Kairós: Barcelona, 2007.
- Goleman, Daniel. La práctica de la inteligencia emocional. Kairós: Barcelona, 2006.
- Maslach, Christina; Jackson, Susan E. Maslasch Burnout Inventory. Manual. Palo Alto, Universidad de California. Consulting Psychologist Press. 1981.
- Maslach, Christina; Schaufeli, Wilmar B.; Leiter, Michael P. Job burnout. Annual Review of psychology, 2001; 52: 397-422.
- Fernández Berrocal, Pablo; Ramos Díaz, Natalia; Extremera Pacheco, Natalio. Inteligencia emocional, supresión crónica de pensamientos y ajuste psicológico. Boletín de psicología, 2001; 70: 79-95.
- Fernández Berrocal, Pablo; Extremera Pacheco, Natalio; Ramos Díaz, Natalia. Inteligencia emocional y depresión. Encuentros en psicología social, 2003; 1(5): 251-254.
- Extremera Pacheco, Natalio; Fernández Berrocal, Pablo. Inteligencia emocional como predictor de la salud mental, social y física en estudiantes de Universidad. Spanish Journal of Psychology, 2006; 9: 45-51.
- Extremera Pacheco, Natalio; Durán Durán, Auxiliadora. Inteligencia emocional y su relación con los niveles de burnout, engagement y estrés en estudiantes universitarios. Revista de Educación, 2007; 342: 239-256.
- Fernández Berrocal, Pablo; Alcaide, R; Ramos Díaz, Natalia. The influence of emotional intelligence on the emotional adjustment in high school students. Bulletin of Karkov State University N34. Personality and transformational process in the society. Pshycological and pedagogical problems of the modern education, 1999; 1-2: 119-123.
- Fernández Berrocal, Pablo; Ramos Díaz, Natalia; Orozco, F. La influencia de la inteligencia emocional en la sintomatología depresiva durante el embarazo. Tocoginecología práctica, 1999; 59: 1-5.
- Fernández Berrocal, Pablo; Extremera Pacheco, Natalio. La inteligencia emocional como una habilidad esencial en la escuela. Revista Iberoamericana de educación, 2002; 29: 1-6.
- Bermúdez, Mª Paz; Alvárez, I. Teva; Sánchez, Ana. Análisis de la relación entre inteligencia emocional. Estabilidad emocional y bienestar psicológico. Bogotá: University of Psychology, 2003: 27-32.
- Ramos Campos, Francisco; Manga Rodríguez, Dionisio; Morán Astorga, Consuelo. Escala de Cansancio emocional (ECE) para estudiantes universitarios. Propiedades psicométricas y asociación con medidas de personalidad y de salud psicológica. Interpsiquis, 2005. Disponible en: http://www.psiquiatria.com/articulos/estres/20478/ [Consultado el 2 de abril de 2005].
- Gallego, Eva C.; Salanova Soria, Marisa. Validación factorial del General Health questionnaire (GHQ-12) mediante un análisis factorial confirmatorio. Revista psicología de la salud, 2000; 12(2): 233-240.
- Ciarrochi, Joseph V.; Chan, Ami Y. C.; Caputti, Peter. A critical evaluation of emotional intelligence constructs. Personality and Individual Differences, 2000; 28: 539-561.
- Schutte, Nicola; Malouff, J. M.; Bobik, C.; Coston, T.; Greeson, C.; Jedlicka, C. Emotional intelligence and interpersonal relations. Journal of Social Psychology, 2001; 141(4): 523-536.
- Martínez Martínez, Isabel Mª; Salanova Soria, Marisa. Niveles de Burnout y engagement en estudiantes universitarios. Relación con el desempeño y desarrollo profesional. Revista de Educación, 2003; 330: 361-384.
- Cox, T.; Kuk, G.; Leiter, Michael P. Burnout, health, work stress and organizational healthiness. En: Schaufeli Wilmar B.; Moret T.; Maslach Christina editores. Professional burnout: Recent developments in theory and research. UK: Taylor and Francis, 1993: 177-193.
- Cherniss, Cary. Beyond Burnout. Londres: Routledge, 1995.
- Marín Sánchez, Noelia; Esteban Díaz, Adriana; Palma Bernardo, Clara; Vega Lorenzo, Marta; Mestre Moyá, Luisa; Fornés Vives, Joana. Burnout en profesionales sanitarios en formación del Hospital Universitario Son Dureta. Psiquiatría.com, 2005; 9(4).
- Maslach, Christina; Leiter, Michael P. The truth about burnout. San Francisco: Josey Bass, 1997.
- Ramos Campos, Francisco; Castro de R, Galindo A.; Fernández, M.J. Desgaste profesional (burnout) en los trabajadores del Hospital de León: prevalencia y análisis de factores de riesgo. MAPFRE Medicina, 1999; 10(2): 134-144.
- Guarino, Leticia; Gavidia, Ismael; Antor, Mariemma; Caballero, Henry. Estrés, salud mental y cambios inmunológicos en estudiantes universitarios. Psicología Conductual, 2000; 8: 57-71.
- Fernández Martínez, Mª Elena; Rodríguez Borrego, Mª Aurora; Vázquez Casares, Ana Mª; Liébana Presa, Cristina; Fernández García, Daniel. Nivel de estrés de los estudiantes de enfermería. Un estudio comparativo con otras titulaciones. Revista Presencia, 2005. Disponible en: /presencia/sumarion2.php [Consultado el 23 de mayo de 2009].