El fútbol como herramienta pedagógica en la enseñanza de dirección de empresas
- Gutiérrez Aragón, Óscar 1
- Vizoso Gómez, Carmen María 2
- Fondevila Gascón, Joan Francesc 1
- Berbel Giménez, Gaspar 1
- 1 Escola Universitària Mediterrani (Universitat de Girona)
-
2
Universidad de León
info
ISSN: 0211-819X, 2014-8801
Año de publicación: 2021
Título del ejemplar: Profesionalización y empleabilidad: una relación necesaria
Volumen: 57
Número: 1
Páginas: 139-153
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Educar
Resumen
Following the implementation of the European Higher Education Area, university teachers have had to develop and apply new teaching methods in their educational practice that enable students to learn from a more didactic approach. The main objective of this paper is to analyse the effects of the implementation of teaching innovation projects on academic performance in a sample of 1,546 students from three universities and four different degree programmes. To this end, we studied the performance of an experimental group that carried out a practical activity in which they had to relate the victory of the Spanish national soccer team in the 2010 World Cup in South Africa with how the main functions of a company’s management are executed. The experimental group was compared to a control group that studied the same topic in a traditional master class. The results show that the academic performance of the experimental group was superior to that of the control group. Therefore, it is concluded that the development and implementation of teacher innovation projects carried out in the classroom improve the academic performance of university students.
Referencias bibliográficas
- ALLIAUD, A. (2015). Los artesanos de la enseñanza posmoderna: Hacia el esbozo de una propuesta para su formación. Historia y Memoria de la Educación, 1(1), 319-349.
- ALONSO, C.; CASABLANCAS, S.; MARTÍNEZ, S.; SÁNCHEZ, J.A. y SANCHO, J.M. (2007). Relatos de innovación docente. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 6(2), 153-168.
- ANDERSON, C. y SALLY, D. (2013). The Numbers Game: Why everything you know about soccer is wrong. Nueva York: Penguin Group.
- ARRIBA, R. de (2014). Seis razones para la innovación educativa en economía y una propuesta 2.0. Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 29, 1-10.
- BOLÍVAR, A.; DOMINGO, J. y PÉREZ-GARCÍA, P. (2014). Crisis and Reconstruction of Teachers’ Professional Identity: The Case of Secondary School Teachers in Spain. The Open Sports Sciences Journal, 7(Suppl-2, M4), 106-112.
- BRUNNER, J.J.; LABRAÑA, J.R.; GANGA, F. y RODRÍGUEZ-PONCE, E. (2019). Idea moderna de universidad: De la torre de marfil al capitalismo académico. Educación XX1, 22(2), 119-140. https://doi.org/10.5944/educxx1.22480
- BUSTINZA, Ó.F.; TAMAYO, J.; GUTIÉRREZ, L. y OROZCO, L.M. (2010). Adaptación al EEES y experiencias de innovación docente en la asignatura de economía y organización de empresas impartida en la titulación de ITS de caminos, canales y puertos. En M. PASADAS-FERNÁNDEZ (coords.). Actas de las I Jornadas sobre Innovación Docente y Adaptación al EEES en las Titulaciones Técnicas (pp. 37-40). Granada: Godel Impresores Digitales.
- CANAL PLUS ESPAÑA (2010). Informe Robinson: Cuando fuimos campeones [Documental]. Madrid: Sogecable. Recuperado de https://vimeo.com/33289726
- CÁRDENAS, P.J.; PULIDO, J.I. y CARRILLO, I. (2016). Adquisición de competencias en el Grado de Turismo mediante el aprendizaje basado en estudios de caso. Aula Abierta, 44(1), 15-22. https://doi.org/10.1016/j.aula.2015.05.002
- CASTAÑEDA, L.; ESTEVE, F. y ADELL, J. (2018). ¿Por qué es necesario repensar la competencia docente para el mundo digital? Revista de Educación a Distancia, 56, 1-20.
- CORREA, J.M.; FERNÁNDEZ, L.; GUTIÉRREZ-CABELLO, A.; LOSADA, D. y OCHOA-AIZPURUA, B. (2015). Formación del Profesorado, Tecnología Educativa e Identidad Docente Digital. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14(1), 45-56.
- CUBEIRO, J.C. y GALLARDO, L. (2012). Por qué La Roja funciona y nuestro país (todavía) no. Barcelona: Alienta Editorial.
- DELGADO, M.; LLORCA, J. y DOMÈNECH, J.M. (2012). Investigación científica: Fundamentos metodológicos y estadísticos. Barcelona: Signo.
- ESTEVE, F. (2009). Bolonia y las TIC: De la docencia 1.0 al aprendizaje 2.0. La cuestión universitaria: Boletín de la Cátedra UNESCO de Gestión y Política Universitaria de la UPM, 5, 58-67.
- FERNÁNDEZ-FERRER, M. y FORÉS-MIRAVALLES, A. (2018). Evaluación del desarrollo competencial en la educación superior: La perspectiva del profesorado universitario. Educar, 54(2), 391-410. https://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.799
- FIDALGO, A. (2011). La innovación docente y los estudiantes: La Cuestión Universitaria. Boletín de la Cátedra UNESCO de Gestión y Política Universitaria de la UPM, 7, 84-91.
- FONSECA, M.C. y RODRÍGUEZ, L. (2009). Innovación docente y tasas de eficiencia. En J.D. ÁLVAREZ, N. PELLÍN y M.T. TORTOSA-YBÁÑEZ (coords.). VII Jornades de Xarxes d’Investigació en Docència Universitària: La qualitat del procés d’ensenyança / aprenentatge universitari des de la perspectiva del canvi (pp. 284-293). Alicante: Universidad de Alicante.
- GARCÍA, J.; FERNÁNDEZ-GAVIRA, J.; SÁNCHEZ, A.J. y GRIMALDI, M. (2017). Gamificación y aplicaciones móviles para emprender: Una propuesta educativa en la enseñanza superior. International Journal of Educational Research and Innovation, 8, 233-259.
- GODDARD, J. y DOBSON, S. (2011). The Economics of Football. 2.ª ed. Cambridge: Cambridge University Press,
- GONZÁLEZ, G. y BARBA, J.J. (2014). Formación permanente y desarrollo de la identidad reflexiva del profesorado desde las perspectivas grupal e individual. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 18(3), 397-412.
- GONZÁLEZ, G. y BARBA, J.J. (2016). ¿Qué es la innovación docente?: Un cambio en las prácticas o de pensamiento docente. EmásF: Revista Digital de Educación Física, 38, 7-17.
- GUTIÉRREZ-ARAGÓN, Ó. (2013). Fundamentos de Administración de Empresas. Madrid: Ediciones Pirámide.
- IGLESIAS, J.; TOSCANO, M.O. y ROMÁN, M.C. (2012). Taller de prensa económica como instrumento de innovación educativa. Revista de Investigación Educativa, 30(2), 423-440.
- JANO, D. y ORTIZ, S. (2007). Experiencia de innovación docente en estadística económica. Revista de Docencia Universitaria, 2, 1-11.
- JAREÑO, F. y LÓPEZ, R. (2015). Actividades de evaluación continua - correlación con la calificación de la prueba final y efecto sobre la calificación final: Evidencia en Administración y Dirección de Empresas. Revista Complutense de Educación, 26(2), 241-254. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n2.42948
- JIMÉNEZ, F. y MONTIJANO, F. (2006). La economía experimental en las aulas. Iniciación a la Investigación, 2, 1-14.
- KUPER, S. y SZYMANSKI, S. (2012). Soccernomics: Why England loses, why Spain, Germany and Brazil win, and why the Us, Japan, Australia, Turkey-and even Iraq-are destined to become the kings of the world’s most popular sport. 6.a ed. Nueva York: Nation Books.
- LEWIS, M. (2003). Moneyball: The art of winning an unfair game. Nueva York: W.W. Norton & Company.
- MÉNDEZ, T.J. (2018). La producción académica de los egresados del posgrado de instituciones de educación superior en México. Educar, 54(2), 261-282. https://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.897
- MONREAL, M.C. y RUIZ, E. (2010). La formación del profesorado en el marco de la innovación docente universitaria: El caso de la Universidad Pablo de Olavide. Revista de Docencia Universitaria, 4, 1-12.
- NASH, J.F. (1950). Equilibrium points in n-person games. PNAS: Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 36(1), 48-49.
- PALACIOS, I. (2014a). Beautiful Game Theory: How soccer can help economics. Princeton: Princeton University Press.
- PALACIOS, I. (2014b). Informe Robinson: El penalti de Nash. Recuperado de http://cort.as/-JB-z
- PÉREZ, J.V. (2014). Innovación docente. En E. PASTOR y M.A. MARTÍNEZ (coords.). Trabajo social en el siglo XXI: Una perspectiva internacional comparada (pp. 25-37). Madrid: Grupo 5.
- PERRENOUD, P. (2001). Développer la pratique réflexive dans le métier d’enseignant: Professionnalisation et raison pédagogique. París: ESF Éditeur.
- PETERS, M.A. (2010). Re-Imagining the University in the Global Era. Policy Futures in Education, 8(2), 151-165.
- POBLETE, M.; BEZANILLA, M.J.; FERNÁNDEZ, D. y CAMPO, L. (2016). Formación del docente en competencias genéricas: Un instrumento para su planificación y desarrollo. Educar, 52(1), 71-91. https://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.713
- SALAS, M.; SÁNCHEZ, M.T. y RODRÍGUEZ, N. (2012). Developing Generic Competences in the European Higher Education Area: A proposal for teaching the principles of economics. European Journal of Education, 47(2), 462-476. https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2012.01525.x
- SUMPTER, D. (2016). Soccermatics: Mathematical Adventures in the Beautiful Game. Londres: Bloomsbury Publishing.
- TORRADO, M. y FIGUERA, P. (2019). Estudio longitudinal del proceso de abandono y reingreso de estudiantes de Ciencias Sociales: El caso de Administración y Direc-ción de Empresas. Educar, 55(2), 71-91. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1022
- UNESCO (2018). Information and communication technology (ICT) in education. Recuperado de http://cort.as/-JHjv
- VIAÑA, E. (2013). Diez lecciones de gestión de «La Roja». Diario Expansión (18 de marzo). Recuperado de http://cort.as/-KA7E
- WAGNER, T. (2012). Calling all Innovators. Educational Leadership, 69(7), 66-69.