El proceso lectorimplicaciones y contribuciones de la neurociencia y la neuroeducación

  1. Fernández Domínguez, Juan José
Zeitschrift:
Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad

ISSN: 2387-0907 2603-9443

Datum der Publikation: 2021

Titel der Ausgabe: RIAI 2021 VOL 7, Nº1

Ausgabe: 7

Nummer: 1

Seiten: 92-103

Art: Artikel

DOI: 10.17561/RIAI.V7.N1.6 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad

Zusammenfassung

This article immerses the reader in the descriptive analysis of the main characteristics of human behavior, functionality and brain activity during reading, thanks to the knowledge offered by neuroscience. It begins by publicizing the most relevant aspects of neuroscience, then dealing with its involvement in the educational field through neuroeducation and neurodidactics. Likewise, the reader learning process, access routes and cognitive processes involved are exposed in detail. It continues, with the exhibition of the reading areas, and ultimately, it explains how reading occurs. By way of conclusion, various implications of neuroscience in the educational treatment of the teaching and learning of reading are presented. In short, it reflects the way in which neuroscience reveals the possibilities of the human brain in reading tasks, and the ability of this science to work together with educational sciences and thus improve various learning processes.

Bibliographische Referenzen

  • Blakemore, S., y Frith, U. (2011). Cómo aprende el cerebro. Las claves para la educación. Barcelona: Ariel.
  • Dehaene, S. (2009). Reading in the Brain: The Science and Evolution of a Human Invention. New York: Penguin. https://doi.org/10.1111/ijal.12055
  • Forés, A., y Ligioiz, M. (2011). Descubrir la neurodidáctica. Barcelona: Editorial UOC.
  • Hernández Fernández, A., y De Barros, C. (2015). Fundamentos para una educación inclusiva. Valencia: Olélibros.
  • Hruby, G., y Goswami, U. (2011). Neuroscience and reading: A review for reading education researchers. International Reading Association, 46(2), 156-172. https://doi.org/10.1598/RRQ.46.2.4
  • Lebrero, P., Fernández-Pérez, D., y García-García, E. (2015). Neurociencia de la lectura y la escritura. Fundamentos y estrategias didácticas. Madrid: Síntesis.
  • Mendoza, E., Murillo, G., y Maldonado, J. (2019). Las neurociencias y la marca personal del docente en el contexto educativo actual. Revista Órbita Pedagógica, 6(4), 157-166. doi: 0000-0003-1152-1672
  • Mora, F., y Sanguinetti, A. N. (2004). Diccionario de Neurociencia. Madrid: Alianza.
  • Paniagua, M. N. (2013). Neurodidáctica: Una nueva forma de hacer educación. Fides et Ratio, 6(6), 72-77. doi: 2071-081X
  • Wolf, M. (2008). Cómo aprendemos a leer: historia y ciencia del cerebro. Barcelona: Ediciones B.