Análisis de los motivos de retirada de la práctica deportiva y su relación con la orientación motivacional en deportistas universitarios

  1. Carlin, Maicon
  2. Salguero del Valle, Alfonso
  3. Márquez, Sara
  4. Garcés de Los Fayos Ruiz, Enrique Javier
Revista:
Cuadernos de psicología del deporte

ISSN: 1578-8423 1989-5879

Año de publicación: 2009

Volumen: 9

Número: 1

Páginas: 85-101

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Cuadernos de psicología del deporte

Resumen

The aim of this study is to analyze the reasons for dropout of the sport and its relationship with the goal orientations. 83 students participated (48 males and 35 females), aged between 19 and 26 years, who had dropout their sports. For the evaluation of the variables used three questionnaires, an ad hoc to socio-demographics variables, other for the assessment of motivational orientations and a third for the evaluation of the causes of dropout sports. The results indicate that the major cause of dropout was the difficulty in balancing their studies with sports and other activities, a progressive decrease in the motivation and the influence of significant others, also found a positive relationship between ego orientation and Low Form & Lack of Fun factors, and a negative relationship between Task orientation and Low Performance.

Referencias bibliográficas

  • Ames, C. y Archer, J. (1987). Mothers beliefs about the role of ability and effort in school learning. Journal of Educational Psychology, 18, 409-414.
  • Ames, C. y Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Student`s learning strategies and motivation processes. Journal of Educational Psychology, 80(3), 260-267.
  • Balaguer, I., Castillo, I. y Tomás, I. (1996). Análisis de las propiedades psicométricas del Cuestionario de Orientación al Ego y a la Tarea en el Deporte (TEOSQ) en su traducción al castellano. Psicológica, 17, 71-81.
  • Balaguer, I., Castillo, I., Tomás, I. y Duda, J. L. (1997). Las orientaciones de metas de logro como predictoras de las conductas de salud en los adolescentes. Iber Psicología, 2, 2-10.
  • Balaguer, I., Castillo, I. y Duda, J. L. (2008). Apoyo a la autonomía, satisfacción de las necesidades, motivación y bienestar en deportistas de competición: un análisis de la teoría de la autodeterminación. Revista de Psicología del Deporte, 7(1), 123-139.
  • Burton, D. (1992). Why young wrestlers “hang up” their singlet: An exploratory investigation comparing two models of sport attrition. Journal of Sport Behavior, 15, 209- 226.
  • Burton, D. y Martens, R. (1986). Pinned by their own goals: An explanatory investigation into why kids dropout of wrestling. Journal of Sport Psychologist, 8, 183-197.
  • Bussmann, G. (1999). How to prevent dropout in competitive sport. New Studies in Athletics, 14(1), 23-29.
  • Butcher, J., Lindner, K. J. y Johns, D. P. (2002). Withdrawal from competitive youth sport: A retrospective ten-year study. Journal of Sport Behaviour, 25(2), 145-164.
  • Castillo, I., Balaguer, I. y Duda, J. L. (2002). Las perspectivas de meta de los adolescentes en el contexto deportivo. Psicothema, 14(2), 280-287.
  • Cecchini, J. A., González, C., Carmona, A. M. y Contreras, O. R. (2004). Relaciones entre clima motivacional, la orientación de meta, la motivación intrínseca, la autoconfianza, la ansiedad y el estado de ánimo en jóvenes deportistas. Psicothema, 16(1), 104-109.
  • Cecchini, J. A., Méndez, A. y Contreras, O. R. (2005). Motivos de abandono de la práctica del deporte juvenil. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 1ª Ed.
  • Cervelló, E. M. (1996). La motivación y el abandono desde la perspectiva de las metas de logro. Valencia: Servei de publicacions de la Universitat de Valencia.
  • Cervelló, E. M. (2002). Abandono deportivo: Propuestas para favorecer la adherencia a la práctica deportiva. En J. Dosil (Ed.), Psicología y rendimiento deportivo (pp. 175-187). Ourense: GERSAM.
  • Cervelló, E. M., Escartí, A. y Balagué, G. (1999). Relaciones entre la orientación de meta disposicional y la satisfacción con los resultados deportivos, las creencias sobre las causas de éxito en deporte y la diversión con la práctica deportiva. Revista de Psicología del Deporte, 8(1), 7-19.
  • Cervelló, E. M., Escartí, A. y Guzmán, J. F. (2006). El abandono del deporte en jóvenes desde la Teoría de las Metas de Logro. Psicothema, 19(1), 65-71.
  • Cervelló, E. M., Hutzler, Y., Reina, R., Sanz, D. y Moreno, J. A. (2005). Goal orientations, contextual and situational motivational climate and competition goal involvement in Spanish athletes with cerebral palsy. Psicothema, 17, 633- 638.
  • Cervelló, E. M. y Santos-Rosa, F. J. (2001). Motivation in Sport: An achievement goal perspective in young Spanish recreational athletes. Perceptual and Motor Skills, 92, 527-534.
  • Díaz, A., Martínez-Moreno, A. y Morales, V. (2008). Opinión de los escolares de la Región de Murcia en relación a su práctica deportiva y preferencias respecto al deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 8(1), 79-92.
  • Duda, J. L. (1989). The relationship between task and ego orientation and the perceived purpose of sport among male and female high school athletes. Journal of Sport and Exercise Psychology, 11, 318-335.
  • Duda, J. L. (1992). Sport and exercise motivation. A goal perspective analysis. En G. C. Roberts (Ed.), Motivation in sport and exercise (pp. 57-91). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Duda, J. L. (1993). Goals: A social-cognitive approach to the study of achievement motivation in sport. En R.N. Singer, M. Murphey, y L.K. Tennant (Eds.), Handbook of Research in Sport Psychology (pp. 421-436). New York: MacMillan.
  • Duda, J. L. (2001). Achievement goal research in sport: Pushing the boundaries and clarifying some misunderstandings. En G. C. Roberts (ED.), Advances in motivation in sport and exercise (pp. 129-182), Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Duda, J. L., Chi, L., Newton, M. L., Walling, M. D. y Catley, D. (1995). Task and ego orientation and intrinsic motivation in sport. International Journal of Sport Psychology, 26, 40-63.
  • Duda, J. L. y Nicholls, J. G. (1992). Dimensions of achievement motivation in schoolwork and sport. Journal of Educational Psychology, 84, 290-299.
  • Duda, J. L. y Ntoumanis, N. (2005). After-school sport for children: Implications of a taskinvolving motivational climate. En J. L. Mahoney, J. Eccles, y R. Larson (Eds.), after school activities: Contexts of development (pp. 311-330). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Duda, J. L., Olson, L. K. y Templin, T. J. (1991). The relationship of task and ego orientation to sportsmanship attitudes and the perceived legitimacy of injuries acts. Research Quarterly for Exercise and Sport, 62, 79-87.
  • Duda, J. L. y Whitehead, J. (1998). Measurement of goal perspectives in the physical domain. En J. L. Duda (Ed.), Advances in sport and exercise psychology measurement (pp. 21-48). Morgantown, WV: Fitness Information Technology.
  • Dweck, C. S. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41, 1040-1048.
  • Dweck, C. S. y Elliott, E. S. (1983). Achievement motivational. En E. M. Hetherington (Ed.),
  • Socialization, Personality, and Social Development (pp. 643-691). New York: Wiley.
  • Dweck, C. S. y Leggett, E. L. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95, 256-273.
  • Escartí, A., Cervelló, E. M. y Guzmán, J. F. (1994). Relationship between the subjective perception of the achievement goals orientation of the “other significatives” and the own orientation: A Spanish perspective. Paper presented at the 23rd. International Congress of Applied Psychology, Madrid.
  • Gould, D. (1987). “Understanding attrition in children’s sport”. En D. Gould, y M. R. Weiss (Eds.), Advances in pediatric sport sciences. (pp. 61-86) Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Gould, D., Feltz, D., Horn, T. y Weiss, M. R. (1982a). Reasons for attrition in competitive youth swimming. Journal of Sport Behavior, 5(3), 155-165.
  • Guillén, F., Álvarez, M. L., García, S. y Dieppa, M. (2007). Motivos de participación deportiva en natación competitiva en niños y jóvenes. Cuadernos de Psicología del Deporte, 7(2), 59-74.
  • Guillet, E. (2000). Facteurs et processus de l`abandon sportif: du rôle de l`entraîneur à l`impact des normes culturelles. Une recherché longitudinale en handball féminin. Tesis doctotal. Grenoble: Université Joseph Fourier.
  • Hellandsig, E. T. (1998). Motivational predictors of high performance and discontinuation in different types of sports among talented teenage athletes. International Journal of Sport Psychology, 29, 27-44.
  • Hirota, V. B., Schindler, P. y Villar, V. (2006). Motivação em atletas universitários do sexo feminino praticantes de futebol de campo: Um estudo piloto. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, 5, 135-142.
  • Jiménez, R., Cervelló, E. y García Calvo, T. (2006). El Abandono Deportivo. En E. J. Garcés de los Fayos, A. Olmedilla y P. Vera (Ed.), Psicología y Deporte (pp. 52-61). Murcia: Diego Marín.
  • Klint, K. A. y Weiss, M. R. (1986). “Dropping in and dropping out: participation motives of current and former youth gymnasts”. Canadian Journal of Applied Sport Sciences, 11(2), 106-114.
  • Maehr, M. L. y Nicholls, J. G. (1980). Culture and achievement motivation: A second look. En N. Warren (Ed.), Studies in cross-cultural psychology (pp. 221-267), New York: Academic Press.
  • Martín-Albo, J. (1998). Análisis de las motivaciones de inicio, mantenimiento, cambio y abandono deportivo. Un programa piloto de intervención. Tesis doctoral, Las Palmas de Gran Canaria: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.
  • Moreno, D. (2003). Aportación Psicológica al Rendimiento Deportivo en Edades Tempranas. Extraído el 25 de abril, 2008 de http://www.deporte.ugr.es/alumnos/Mduvige/punto%202%20talentos.htm.
  • Moreno, J. A., Cano, F., González-Cutre, D., Cervelló, E. y Ruiz, L. M. (2009). Flow disposicional en salvamento deportivo: una aproximación desde la teoría de la autodeterminación. Revista de Psicología del Deporte, 18(1), 23-35.
  • Nicholls, J. G. (1984). Achievement motivation: Conceptions of ability, subjective experience, task choice and performance. Psychological Review, 21, 328-346.
  • Nicholls, J. G. (1989). The competitive ethos and democratic education. Cambridge, MASS: Harvard University Press.
  • Olmedilla, A., Ortega, E., Garcés de los Fayos, E. J., Jara, P. y Ortín, F. J. (2009). Evolución de la investigación y de la aplicación en Psicología del Deporte, a través del análisis de los Congresos Nacionales de Psicología del Deporte (1999- 2008). Cultura, Ciencia y Deporte, 10(5), 15-23.
  • Pavón, A. y Moreno, J. A. (2008). Actitud de los universitarios ante la práctica físicodeportiva: diferencias por géneros. Revista de Psicología del Deporte, 17(1), 7-23.
  • Petlichkoff, L. M. (1992). “Youth sport participation and withdrawal: Is it simply a matter of fun?” Pediatric Exercise Science, 4, 105-110.
  • Petlichkoff, L. M. (1996). The drop-out dilemma in youth sports. En O. Bar-Or (Ed.), the child and adolescent athlete. (pp. 418-430). Cambridge, MA: Blackwell Scientific Publications, Inc.
  • Roberts, G. C. (1992). Motivation in sport and exercise: Conceptual constraints and conceptual convergence. En G. C. Roberts (Ed.), Motivation in sport and exercise (pp. 3-30). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Roberts, G. C. (2001). Understanding the dynamics of motivation in physical activity: The influence of achievement goals on motivational processes. En G. C. Roberts (Ed.), Advances in motivation in sport and exercise (pp. 1-50). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Roberts, G. C. y Treasure, D. C. (1995). Achievement goals, motivational climate and achievement strategies and behaviors in sport. International Journal of Sport Psychology, 26, 64-80.
  • Roberts, G. C., Treasure, D. C. y Hall, H. (1994). Parental goal orientations and beliefs about the competitive sport experience of their child. Journal of Applied Social Psychology, 24, 631-645.
  • Salguero, A., Tuero, C. y Márquez, S. (2003). Adaptación española del Cuestionario de Causas de Abandono en la Práctica Deportiva: validación y diferencias de género en jóvenes nadadores. Lecturas: Educación Física y Deportes, Revista Digital, 56. Extraído el 14 de mayo, 2008 de http://www.efdeportes.com/efd56/aband.htm
  • Sarrazin, P. y Guillet, E. (2001). “Mais pourquoi ne se réinscrivent-ils plus!” Variables et processus de l`abandon sportif”. En F. Cury, P. y Sarrazin (Eds.), Théories de la motivacion et practiques sportives: état des recherches, (pp. 223-254). Paris: PUF.
  • Sarrazin, P., Vallerand, R. J., Guillet, E., Pelletier, L. y Cury, F. (2002). Motivation and dropout in female handballers: A 21-month prospective study. European Journal of Social Psychology, 32(3), 395-418.
  • Treasure, D. C. y Roberts, G. C. (1994). Cognitive and affective concomitants of task and ego goal orientations during the middle school years. Journal of Sport and Exercise Psychology, 16(1), 15-28.
  • Weinberg, R. S. y Gould, D. (1996). Fundamentos de psicología del deporte y el ejercicio físico. Barcelona: Ariel Psicología.
  • Weiss, M. R. y Chaumenton, N. (1992). Motivational orientation in sport. En T. S. Horn (Ed), Advances in Sport psychology, (pp. 61-99). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Weiss, M. R. y Ferrer-Caja, E. (2002). Motivational orientations and sport behaviour. En T. S. Horn (Ed.), Advances in sport psychology (2nd Ed.). (pp. 101-170). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • White, R. W. (1959). Motivation reconsidered. The concept of competence. Psychological Review, 66, 297-333.
  • Whitehead, J. R., Andrée, K. V. y Lee, M. J. (2004). Achievement perspectives and perceived ability: How far do interactions generalize in youth sport? Psychology of Sport and Exercise, 5, 291-317.