Responsabilidad social empresarial en el sector turísticoel caso de las empresas turísticas de alojamiento de la Región Caribe Colombiana

  1. Peña Miranda, David Daniel
Dirigida per:
  1. Antoni Serra Cantallops Director/a

Universitat de defensa: Universitat de les Illes Balears

Fecha de defensa: 23 de de juliol de 2015

Tribunal:
  1. Ignacio A. Rodríguez del Bosque President/a
  2. Pedro Cuesta Valiño Secretari/ària
  3. Pablo Gutiérrez Rodríguez Vocal

Tipus: Tesi

Resum

És evident l'interès que ha generat l'estudi de la Responsabilitat Social Empresarial (RSE) en el món acadèmic durant l'última dècada. No obstant això, en la literatura científica són escassos els treballs sectorials en el tema i més encara en empreses del sector turístic. Sota aquest context i amb l'objectiu d'aportar a l'anàlisi , discussió i construcció de models epistèmic - pràctics d'RSE en turisme i més específicament en el sector hoteler, s'ha dut a terme un estudi científic que permet identificar i avaluar el Grau de Coneixement, aplicació i Comunicació de l'RSE de les empreses turístiques d'allotjament de la Regió Carib Colombiana, així com els factors que incideixen sobre els mateixos, com a base per al disseny d'un model que integra i explica les relacions causals de les tres variables en qüestió , per tal de millorar la gestió de les activitats de RSE de les empreses i generar un major impacte (positiu ) en les comunitats on operen. En aquest sentit, s'ha implementat una metodologia de gran utilitat per a l'estudi de la RSE a partir d'anàlisis quantitatives estadístiques uni, bi i multivariables; els resultats finals van ser integrats i validats en un model d'equacions estructurals, que va permetre realitzar nous plantejaments, com aportacions valuoses per al millor enteniment de la RSE a la zona de l'estudi . A manera de conclusió , pel que fa al Grau de Coneixement de l'RSE, es pot dir que poc més de la meitat dels directors es identifica de forma espontània el concepte de la RSE (Notorietat), no obstant això, la claredat ( Nitidesa) amb que el mateix ha estat assimilat/comprès, se situa en els nivells més baixos del mateix (nul, mínim i baix); per altra banda, dit Grau de Coneixement es veu influenciat per la grandària, l'edat, la categoria, el tipus de contracte, l'acompliment financer i el nivell d'inversió en innovació de l'establiment hoteler; així com pel sexe, l'edat i el nivell d'educació del Director/a. D'altra banda, s'evidencia un baix Grau d'Aplicació de la RSE, quant a les seves Activitats Econòmiques (AE), Activitats Socials (AS) i Activitats Ambientals (AA), el qual es veu influenciat per la grandària, l'edat, la categoria, el tipus de contracte, l'acompliment financer i el nivell d'inversió en innovació de l'establiment hoteler; així com pel sexe, l'edat, el nivell d'educació, el grau d'autonomia per a la presa de decisió de RSE del Director/a i les motivacions i obstacles que percebi el/ella mateix/a. De la mateixa manera, el Grau de Comunicació trobat ha estat sota i influenciat per la grandària de l'establiment hoteler i les pressions externes dels stakeholders (en concret, del govern , dels socis comercials/proveïdors i de la competència ), així com també per l'edat i el nivell d'educació del Director/a . Quant a l' anàlisi integral de les tres variables de l'estudi, es va poder comprovar que el Coneixement de la RSE tenen un efecte directe en l'Aplicació, però no en la Comunicació de la RSE; d'igual manera, l'Aplicació de la RSE influeix directament en la Comunicació de la RSE; i per últim, les motivacions i els obstacles incideixen de manera directa en l'Aplicació de la RSE. Finalment, a partir dels resultats de l'estudi, els/les Directors/es Hotelers/es comptaran amb informació valuosa i pràctica per a la millora dels Graus de Coneixement, Aplicació i Comunicació de la RSE a la Regió Carib Colombiana, el que sens dubte alguna, beneficiés, tant a les seves empreses, com a les comunitats que les acullen.