Metodologías activas y desarrollo de competencias en estudiantes universitarios con diferentes estilos de pensamiento

  1. García Fernández, Trinidad 1
  2. Arias-Gundín, Olga
  3. Rodríguez Pérez, Celestino 1
  4. Fidalgo, Raquel
  5. Robledo, Patricia
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Revista:
Revista d'innovació docent universitària: RIDU

ISSN: 2013-2298

Año de publicación: 2017

Número: 9

Páginas: 66-80

Tipo: Artículo

DOI: 10.1344/RIDU2017.9.6 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Revista d'innovació docent universitària: RIDU

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The successful implementation of active methodologies to stimulate the development of competences in the university context requires the prior consideration of students characteristics that can mediate in their way of facing learning, such as their thinking styles.  In this context, the present study aims to compare the potential of different active methodologies (experts, problem-based learning, case studies, guided study, and shared study) to stimulate the development of general competences in university students and, secondly, to analyze if students thinking styles predict the development of competences according to the methodology used. A sample of 87 undergraduate students from the Faculty of Education, at the University of León (Spain), took part in the study, who attended several subjects whose content units were implemented through the different active methodologies under analysis. To evaluate students thinking style, the Spanish adaptation of the Thinking Styles Inventory (Sternberg & Wagner, 1991) was used. In order to determine students competences development, they were requested to complete the Transversal Competences Assessment Questionnaire (Cuestionario de Evaluación de las Competencias Transversales) (Fidalgo, Arias y García, 2007), after the implementation of each active methodology. Results indicate, on the one hand, that the five methodologies analyzed stimulate in a similar way the development of competences in the students, being the instrumental competences the most favored by the different methods. On the other hand, it was also found that students thinking styles, and their age, act as predictors of competence development, but their effect was different in relation to each method. From a practical viewpoint, it is recommended the combined use of different active methodologies in order to fit the diverse students profiles and thus, stimulate the optimum development of transversal competences in all of them.

Referencias bibliográficas

  • Albalate, D., Fagueda, X., Perdiguero, J. (2011) Éxito académico, características personales y proceso de Bolonia. Revista d'innovació docent universitària, 3, pp. 11-25.
  • Alcañiz, M., Alemany, R., Bolancé, C., Chuliá, H., Riera, C., Santolino, M. (2013) Importancia de las actitudes y del progreso en competencias sobre el rendimiento académico del estudiante. Revista d'innovació docent universitària, 8, pp. 20-25.
  • Allueva, P., Bueno, C. (2011) Estilos de aprendizaje y estilos de pensamiento en estudiantes universitarios. Aprender a aprender y aprender a pensar. Arbor, 187(3), pp. 261-266.
  • Álvarez, M., Arias, O., Robledo, P., Fidalgo, R. (2013) Análisis de las competencias transversales en los futuros egresados universitarios de Magisterio. En: O. Arias y R. Fidaldo (Eds.), Innovación Educativa en la Educación Superior Fundamentos, Evaluación e Instrucción (pp. 331-350). Editorial Académica Española, Lap Lambert Academic Publishing GmbH y Co, Madrid.
  • Arias, O., Fidalgo, R. (2013) Innovación educativa en la Educación Superior. Fundamentos, evaluación e instrucción. Editorial Académica Española, Lap Lambert Academic Publishing GmbH y Co, Madrid.
  • Bernardo, A., Fernández, E., Cerezo, R., Rodríguez, C., Bernardo, I. (2011) Perfiles de estilos de pensamiento en estudiantes universitarios: implicaciones para el ajuste al Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 2(2), pp. 145-164.
  • Bernardo, A., Núñez, J., González-Pienda, J., Rosario, P., Álvarez, L., González, P., Rodríguez, C. (2009) Estilos intelectuales y rendimiento académico: una perspectiva evolutiva. Psicothema, 21, pp. 555-561.
  • Bernardo, A., Núñez, J.C., Rodríguez, C., Bernardo, I., Fernández, E., Cerezo, R., González, A. (2011) Variables predictoras del rendimiento académico en el EEES: estilos de pensamiento, metas académicas, nota media de entrada a la titulación y horas de estudio. Revista d’innovació docent universitària, 3, pp. 26-34.
  • Bernardo, A.B., Zhang, L.F., Callueng, C. (2002) Thinking styles and academic achievement among Filipino students. The Journal of Genetic Psychology, 163, pp. 149-163.
  • Cano-García, F., Hughes, E. (2000) Learning and thinking styles: An analysis of their interrelationship and influence on academic achievement. Educational Psychology, 20, pp. 413-430.
  • De Miguel, M. (2005) Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el Espacio Europeo de Educación Superior. Ediciones de la Universidad de Oviedo, Oviedo.
  • Demirbas, O., Demirkan, H. (2007) Learning styles of design students and the relationship of academic performance and gender in design education. Learning and Instruction, 17, pp. 345-359.
  • Estrategia Universidad 2015 (2015) Universidades para el progreso, el bienestar y la competitividad. Ministerio de Ciencia e Innovación, Gobierno de España, Madrid.
  • Fer, S. (2007) What are the thinking styles of turkishstudent teachers? Teachers college record, 109(6), pp. 1488-1516.
  • Fernández, A. (2006) Metodologías activas para la formación de competencias. Educatio Siglo XXI, 24, pp. 35-56.
  • Fidalgo, R., Arias, O., García, J.N. (2007) Una aproximación empírica a la evaluación de las competencias transversales en el grado de magisterio. Artículo presentado a I Jornada Internacional UPM sobre Innovación Educativa y Convergencia Europea, Madrid.
  • Fuente, J., Justicia, F. (2003) Regulación de la enseñanza para la autorregulación del aprendizaje en la universidad. Aula Abierta, 82, pp. 161-171.
  • Gokalp, M. (2013) The effect of students’ learning styles to their academic success. Creative Education, 4, pp. 627-632.
  • González, V. (2002) ¿Qué significa ser un profesional competente? Reflexiones desde una perspectiva psicológica. Revista Iberoamericana de educación, 22, pp. 45-53.
  • González-Pienda, J.A., Roces, C., Bernardo, A., García, M.S. (2002) Estilos de aprendizaje y estilos de pensamiento. En: J.A. González-Pienda, R.G. Cabanach, J.C. Núñez, A. Valle (Eds.), Manual de psicología de la educación (pp. 165-186). Pirámide, Madrid.
  • Gridley, M. (2007) Differences in thinking styles of artists and engineers. The Career Development Quarterly, 56, pp. 177-182.
  • Martínez, M., Crespo, E. (2008) Una aproximación a los factores que influyen en la motivación del alumnado de filología inglesa y traducción e interpretación. VI Jornadas de redes de investigación en docencia universitaria. Alicante, España.
  • Mogollón, O., Garrido, E. (2004) Estilos de pensamiento de los estudiantes de la Universidad Pública de Navarra y de la Universidad de Pamplona, Colombia. Huarte de San Juan psicología y pedagogía, 11, pp. 87-120.
  • Núñez, J.C., González-Pienda, J.A., Bernardo, A., Álvarez, L., Rosário, P., Valle, A., et al. (2008) Intellectual abilities, thinking styles and academic achievement. En: A. Valle, J.C. Núñez, R.G. Cabanach, J.A. González-Pienda, y S. Rodríguez (Eds.), Handbook of instructional resources and their applications in the classroom (pp. 45-66). Nova Science, Nueva York.
  • Riding, R., Rayner, S. (2002) Cognitive Styles and Learning Strategies. London: David Fulton Publishers.
  • Robledo, P., Fidalgo, R., Arias, O., Álvarez, M. (2013) Estudio comparativo de los enfoques tradicionales frente a los innovadores en la enseñanza universitaria. En: O. Arias y R. Fidaldo (Eds.), Innovación Educativa en la Educación Superior Fundamentos, Evaluación e Instrucción (pp. 313-330). Editorial Académica Española, Lap Lambert Academic Publishing GmbH y Co, Madrid.
  • Robledo, P., García, J., Díez, C., Álvarez, L., Marbán, J., de Caso, A., et al. (2010) Estilos de pensamiento y aprendizaje en estudiantes de magisterio y psicopedagogía: diferencias según curso y especialidad. Escritos de Psicología, 3(3), pp. 27-36.
  • Santos, L., Castejón, J., Martínez, F. (2014) Análisis y propuestas de cambio en la metodología y la evaluación en el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(3), pp. 127-144.
  • Sternberg, R.J. (1988) Mental self-government: A theory of intellectual styles and their development. Human Development, 31, pp. 197-224.
  • Sternberg, R.J. (1994) Allowing for thinking styles. Educational Leadership, 52, pp. 36-39.
  • Sternberg, R.J. (1997) Thinking styles. Cambridge, UK: University of Cambridge.
  • Sternberg, R.J. (1999) Estilos de pensamiento: Claves para identificar nuestro modo de pensar y enriquecer nuestra capacidad de reflexión. Paidós, Barcelona.
  • Sternberg, R.J., Wagner, R.K. (1991) MSG Thinking Styles Inventory (manual). Departamento de Psicología, Universidad de Yale. Adaptación de J. A. González Pienda, J.C Núñez, S. González Pumariega, L. Álvarez, C. Roces, y M. S. García (1997). Universidad de Oviedo.
  • Sternberg, R.J., Grigorenko, E.L. (1995) Styles of thinking in the school. European Journal for High Ability, 6, pp. 201-219.
  • Tickle, S. (2001) What have we learnt about student learning? A review of the research on study approach and style. Kybernetes, 30, pp. 955-969.
  • Villardón, L. (coord.) (2015) Competencias genéricas en educación superior. Metodologías específicas para su desarrollo. Narcea, Madrid.
  • Zhang, L.F. (2002) Thinking styles: Their relationships with modes of thinking and academic performance. Educational Psychology, 22, pp. 331-348.
  • Zhang, L.F. (2004) Revisiting the predictive power of thinking styles for academic performance. The Journal of Psychology, 138, pp. 351-370.