Satisfacción laboral de los profesionales de la enseñanza en España

  1. Rodríguez-Esteban, Agustín 1
  2. Ferreira, Camino 1
  1. 1 Universidad de León
    info
    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

    Geographic location of the organization Universidad de León
Journal:
REDIE: Revista Electrónica de Investigación Educativa

ISSN: 1607-4041

Year of publication: 2024

Issue: 26

Type: Article

DOI: 10.24320/REDIE.2024.26.E07.4770 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: REDIE: Revista Electrónica de Investigación Educativa

Sustainable development goals

Abstract

The objectives of this study were to describe the level of job satisfaction among teaching professionals in Spain and identify the personal and work-related factors that best predict their job satisfaction. The research used data from the 2019 Survey on Living Conditions (ECV, in Spanish) by the National Statistics Institute (INE), with a sample of 2,143 subjects. A one-way analysis of variance was conducted with a post hoc test and binary logistic regression. The conclusions show that teaching professionals in Spain exhibit a medium-high level of job satisfaction (higher than other professionals), confirming the strong role of vocation in the teaching profession. Satisfaction is predicted not by demographic but by work-related variables; type of contract is the most decisive variable. Satisfaction with personal relationships is also an important predictor of job satisfaction.

Bibliographic References

  • Anaya, D. y López-Martín, E. (2015). Satisfacción laboral del profesorado de educación secundaria. Revista de Investigacion Educativa, 33(2), 435-452. https://doi.org/10.6018/rie.33.2.202841
  • Anaya, D. y López, E. (2014). Satisfacción laboral del profesorado en 2012-13 y comparación con los resultados de 2003-04. Un estudio de ámbito nacional. Revista de Educacion, (365), 96-121. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2014-365-266
  • Anaya, D. y Suárez, J. M. (2004). La escala de satisfacción laboral-versión para orientadores (ESL-VO) como recurso para la evaluación de la satisfacción laboral. Revista de Investigación Educativa, 22(2), 519-534. https://revistas.um.es/rie/article/view/98701
  • Anaya, D. y Suárez, J. M. (2006). La satisfacción laboral de los profesores en función de la etapa educativa, del género y de la antigüedad profesional. Revista de Investigación Educativa, 24(2), 541-556. https://revistas.um.es/rie/article/view/97181
  • Anaya, D. y Suárez, J. M. (2007). Satisfacción laboral de los profesores de Educación Infantil, Primaria y Secundaria: un estudio de ámbito nacional. Revista de Educación, 344, 217-218. https://n9.cl/wnb3i
  • Anaya, D. y Suárez, J. M. (2010). Evaluación de la satisfacción laboral del profesorado y aportaciones a su mejora en orden a la calidad de la educación. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2), 283-294. https://doi.org/10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11532
  • Bota, O. A. (2013). Job Satisfaction of Teachers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 83, 634-638. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.120
  • Cantón, I. y Téllez, S. (2016). La satisfacción laboral y profesional de los profesores. Revista Lasallista de Investigación, 13(1), 214-226. http://revistas.unilasallista.edu.co/index.php/rldi/article/view/996
  • Carrillo, S. (2017). Actitudes hacia la profesión docente y condiciones de bienestar: ¿Una década de cambios y continuidades? Revista peruana de investigación educativa, 9(9), 5-30. https://doi.org/10.34236/rpie.v9i9.56
  • del Pino, M. y Fernández, M. (2019). La importancia de la vocación en la elección de la carrera de Magisterio. Análisis de las expectativas vocacionales de los aspirantes a maestro en el Centro Adscrito de Magisterio Mª Inmaculada de Antequera. Revista de Estudios Regionales, (114), 119-146. http://www.revistaestudiosregionales.com/documentos/articulos/pdf-articulo-2564.pdf
  • Demirtaş, Z. (2010). Teacher’s job satisfaction levels. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 9, 1069–1073. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.287
  • Dicke, T., Marsh, H. W., Parker, P. D., Guo, J., Riley, P. y Waldeyer, J. (2020). Job satisfaction of teachers and their principals in relation to climate and student achievement. Journal of Educational Psychology, 112(5), 1061–1073. https://doi.org/10.1037/edu0000409
  • Durán, M. A., Extremera, N., Montalbán, F. M. y Rey, L. (2005). Engagement y Burnout en el ámbito docente: Análisis de sus relaciones con la satisfacción laboral y vital de una muestra de profesores. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 21(1–2), 145–158. https://journals.copmadrid.org/jwop/art/aeb3135b436aa55373822c010763dd54
  • Dweck, C. (2007). Mindset: The new psychology of success. Ballantine.
  • Dweck, C. S. y Leggett, E. L. (1988). A social cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95(2), 256-273. https://doi.org/10.1037/0033-295X.95.2.256
  • Fernández-Costales, A. y González-Riaño, X. A. (2018). Satisfaction degree of English teachers of Preschool and Primary Education in the Principality of Asturias. Aula Abierta, 47(4), 463–470. https://doi.org/10.17811/rifie.47.4.2018.463-470
  • Flores, M. R. (2017). Motivación y resiliencia en el docente. Fortaleza y oportunidad para la escuela en El Salvador. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 47(3-4), 141-154. https://doi.org/10.48102/rlee.2017.47.3-4.139
  • Gil-Flores, J. (2017). Características personales y de los centros educativos en la explicación de la satisfacción laboral del profesorado. Revista de Psicodidactica, 22(1), 16–22. https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.15501
  • Gutiérrez, J. M., Feu, S. y Blázquez, A. (2019). Práctica deportiva, bienestar psicológico y satisfacción con la vida de maestros españoles. Cuadernos de Psicología del Deporte, 19(3), 12–23. https://doi.org/10.6018/cpd.349071
  • Gutiérrez-Caballero, J. M., Blázquez-Manzano, A. y Feu, S. (2019). Resistencia ocupacional y satisfacción con la vida en maestros españoles. RELIEVE-Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 25(2), 1–13. https://doi.org/10.7203/relieve.25.2.13139
  • Hermosa, A. M. (2006). Satisfacción laboral y síndrome de “Burnout” en profesores de educación primaria y secundaria. Revista Colombiana de Psicología, 15, 81–89. https://revistas.unal.edu.co/index.php/psicologia/article/view/1237
  • Heyman, G. D. y Dweck, C. S. (1992). Achievement goals and intrinsic motivation: Their relation and their role in adaptative motivation. Motivation and Emotion, 16, 231-243. https://doi.org/10.1007/BF00991653
  • Instituto Nacional de Estadística. (2019). Encuesta de condiciones de vida. Metodología. https://www.ine.es/daco/daco42/condivi/ecv_metodo.pdf
  • International Labour Organization. (2008). Estructura de la Clasificación Internacional Uniforme de Ocupaciones , 2008 (CIUO-08). https://www.ilo.org/public/spanish/bureau/stat/isco/docs/resol08.pdf
  • Jiménez, A. E., Jara, M. J. y Miranda, E. R. (2012). Burnout, apoyo social y satisfacción laboral en docentes. Psicología Escolar e Educacional, 16(1), 125–134. https://doi.org/10.1590/S1413-85572012000100013
  • Karousiou, C., Hajisoteriou, C. y Angelides, P. (2018). Teachers’ professional identity in super-diverse school settings: teachers as agents of intercultural education. Teachers and Teaching, 25(2), 1–19. https://doi.org/10.1080/13540602.2018.1544121
  • Larrosa, F. (2010). Vocación docente versus profesión docente en las organizaciones educativas. REIFOP, Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(4), 43-51. http://hdl.handle.net/11162/80624
  • Leiter, M. y Maslach, C. (2017). Motivation, Competence, and Job Burnout. En A. J. Elliot, C. S. Dweck y D. S. Yeager (Eds.), Handbook of Competence and Motivation. Theory and Application (pp. 370-384). Guilford Press.
  • Lent, R. W. y Brown, S. D. (2006). Integrating person and situation perspectives on work satisfaction: A social-cognitive view. Journal of Vocational Behavior, 69(2), 236-247. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2006.02.006
  • Lin, H. M. y Hwang, Y. J. (2016). A study of job satisfaction of elementary/secondary school teachers in Taiwan-comparison with other occupations. Contemporary Educational Research Quarterly, 24(3), 29–64. https://doi.org/10.6151/CERQ.2016.2403.02
  • Linares, O. y Gutiérrez, R. (2012). Efectos moduladores del apoyo social ante la reacción de estrés y ansiedad en profesores. Psicología y Salud, 22(1), 107–114. https://psicologiaysalud.uv.mx/index.php/psicysalud/article/view/562
  • Madero, C. (2019). Secondary teacher’s dissatisfaction with the teaching profession in Latin America: the case of Brazil, Chile, and Mexico. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 25(3), 358–378. https://doi.org/10.1080/13540602.2019.1587402
  • Mansilla, F., García, J. C., Gamero, C. y Congosto, A. (2010). Influencia de la insatisfacción laboral en las demandas de cambio de puesto de trabajo por motivos de salud. Medicina y Seguridad del Trabajo, 56(219), 147-157. https://doi.org/10.4321/s0465-546x2010000200005
  • Marenco-Escuderos, A. y Ávila-Toscano, J. H. (2016). Burnout y problemas de salud mental en docentes. Psychologia. Avances de la Disciplina, 10(1), 91-100. https://revistas.usb.edu.co/index.php/Psychologia/article/view/2469
  • Martínez-León, I., Olmedo-Cifuentes, I., Arcas-Lario, N. y Zapata-Conesa, J. (2018). Las cooperativas en la educación: satisfacción laboral del profesorado y diferencias de género. CIRIEC-España Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, (94), 31–60. https://doi.org/10.7203/CIRIEC-E.94.12700
  • Muñoz-Méndez, T., Gómez-Mármol, A. y Sánchez-Alcaraz, B. (2017). Satisfacción laboral en los docentes de educación infantil, primaria y secundaria. Revista Gestión de la Educación, 7(1), 161–177. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5763278
  • Nigama, K., Selvabaskar, S., Surulivel, S. T., Alamelu, R. y Uthaya, D. (2018). Job satisfaction among school teachers. International Journal of Pure and Applied Mathematics, 119(7), 2645–2655. https://acadpubl.eu/jsi/2018-119-7/articles/7c/80.pdf
  • Peiró, J. M., y Prieto, F. (2002). Tratado de Psicología del trabajo. La actividad laboral en su contexto. Síntexis.
  • Richardson, P., Watt, H. y Karabenick, S. (2014). Teacher motivation matters: An introduction. En P. Richardson, S. Karabenick, & H. Watt (Eds.), Teacher Motivation. Theory and Practice (pp. 13-22). Routledge.
  • Ríos-Risquez, M. I. y Godoy-Fernández, C. (2008). Relación entre satisfacción laboral y salud general percibida en profesionales de enfermería de urgencias. Enfermeria Clínica, 18(3), 134–141. https://doi.org/10.1016/S1130-8621(08)70715-0
  • Rojas, A. L., Estévez, M. A. y Macías, A. M. (2018). Interés profesional-vocación docente, en estudiantes de la carrera educación inicial. Conrado, 14(64), 72-79. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/789
  • Sánchez-Alcaraz, B., Gómez-Mármol, A., Parra, M. C. y García, J. A. (2014). Análisis de la satisfacción laboral de técnicos deportivos de pádel y natación. Apunts Educació Física i Esports, (117), 77–83. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2014/3).117.08
  • Santos, M. Á., Godás, A., Lorenzo, M. del M. y Gómez, J. A. (2010). Eficacia y satisfacción laboral de los profesores no universitarios: revisión de un instrumento de medida. Revista Española de Pedagogía, 68(245), 151-168. https://reunir.unir.net/handle/123456789/3868
  • Silva, L. y Barroso, I. (2004). Regresión logística. Cuadernos de estadística (vol. 27). La muralla.
  • Tomé, D. y Ceinos, C. (2017). Aproximación a la influencia de la satisfacción laboral y el conflicto de rol en el síndrome del burnout en docentes de secundaria: Un estudio de caso. Innovación Educativa, (27), 151-164. https://doi.org/10.15304/ie.27.3989
  • Wadhawan, K. (2016). Psychological well-being as a predictor to job performance and job satisfaction. International Journal of Academic Research and Development, 1(3), 1-3. https://doi.org/10.1037/1076-8998.5.1.84
  • Weiner, B. (1990). History of motivational research in education. Journal of Educational Psychology, 82(4), 616-622. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.4.616
  • Wong, K. y Chan, A. (2020). Meta-Analysis of job satisfaction amongst different occupations. En J. I. Kantola, S. Nazir, y V. Salminen (Eds.), Advances in human factors, business management and leadership (pp. 648-653). Springer. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-50791-6_84
  • Wu, X. y Wang, M. (2020). Influence of professional identity and core self-evaluation on job satisfaction of vocational education teachers and the mediating effect of work stress. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 29(2), 31-39. https://doi.org/10.24205/03276716.2020.204
  • Wula, P., Yunarti, B. S., Wolomasi, A. K., Turu, D. W., Wulur, M. M., Krowin, M. M., Asaloei, S. I. y Werang, B. R. (2020). Job satisfaction and performance of elementary school teachers in Southern Papua, Indonesia. Universal Journal of Educational Research, 8(7), 2907–2913. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080718
  • Zakariya, Y. F., Bjørkestøl, K. y Nilsen, H. K. (2020). Teacher job satisfaction across 38 countries and economies: An alignment optimization approach to a cross-cultural mean comparison. International Journal of Educational Research, 101, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101573
  • Zamora-Díaz, W. J., López-Noguero, F. y Cobos-Sanchiz, D. (2016). Realidades del empleo docente en Nicaragua. Revista Electrónica de Investigacion Educativa, 18(2), 191-205. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/1127