Satisfacción laboral de los profesionales de la enseñanza en España
-
1
Universidad de León
info
ISSN: 1607-4041
Year of publication: 2024
Issue: 26
Type: Article
More publications in: REDIE: Revista Electrónica de Investigación Educativa
Abstract
The objectives of this study were to describe the level of job satisfaction among teaching professionals in Spain and identify the personal and work-related factors that best predict their job satisfaction. The research used data from the 2019 Survey on Living Conditions (ECV, in Spanish) by the National Statistics Institute (INE), with a sample of 2,143 subjects. A one-way analysis of variance was conducted with a post hoc test and binary logistic regression. The conclusions show that teaching professionals in Spain exhibit a medium-high level of job satisfaction (higher than other professionals), confirming the strong role of vocation in the teaching profession. Satisfaction is predicted not by demographic but by work-related variables; type of contract is the most decisive variable. Satisfaction with personal relationships is also an important predictor of job satisfaction.
Bibliographic References
- Anaya, D. y López-Martín, E. (2015). Satisfacción laboral del profesorado de educación secundaria. Revista de Investigacion Educativa, 33(2), 435-452. https://doi.org/10.6018/rie.33.2.202841
- Anaya, D. y López, E. (2014). Satisfacción laboral del profesorado en 2012-13 y comparación con los resultados de 2003-04. Un estudio de ámbito nacional. Revista de Educacion, (365), 96-121. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2014-365-266
- Anaya, D. y Suárez, J. M. (2004). La escala de satisfacción laboral-versión para orientadores (ESL-VO) como recurso para la evaluación de la satisfacción laboral. Revista de Investigación Educativa, 22(2), 519-534. https://revistas.um.es/rie/article/view/98701
- Anaya, D. y Suárez, J. M. (2006). La satisfacción laboral de los profesores en función de la etapa educativa, del género y de la antigüedad profesional. Revista de Investigación Educativa, 24(2), 541-556. https://revistas.um.es/rie/article/view/97181
- Anaya, D. y Suárez, J. M. (2007). Satisfacción laboral de los profesores de Educación Infantil, Primaria y Secundaria: un estudio de ámbito nacional. Revista de Educación, 344, 217-218. https://n9.cl/wnb3i
- Anaya, D. y Suárez, J. M. (2010). Evaluación de la satisfacción laboral del profesorado y aportaciones a su mejora en orden a la calidad de la educación. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2), 283-294. https://doi.org/10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11532
- Bota, O. A. (2013). Job Satisfaction of Teachers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 83, 634-638. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.120
- Cantón, I. y Téllez, S. (2016). La satisfacción laboral y profesional de los profesores. Revista Lasallista de Investigación, 13(1), 214-226. http://revistas.unilasallista.edu.co/index.php/rldi/article/view/996
- Carrillo, S. (2017). Actitudes hacia la profesión docente y condiciones de bienestar: ¿Una década de cambios y continuidades? Revista peruana de investigación educativa, 9(9), 5-30. https://doi.org/10.34236/rpie.v9i9.56
- del Pino, M. y Fernández, M. (2019). La importancia de la vocación en la elección de la carrera de Magisterio. Análisis de las expectativas vocacionales de los aspirantes a maestro en el Centro Adscrito de Magisterio Mª Inmaculada de Antequera. Revista de Estudios Regionales, (114), 119-146. http://www.revistaestudiosregionales.com/documentos/articulos/pdf-articulo-2564.pdf
- Demirtaş, Z. (2010). Teacher’s job satisfaction levels. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 9, 1069–1073. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.287
- Dicke, T., Marsh, H. W., Parker, P. D., Guo, J., Riley, P. y Waldeyer, J. (2020). Job satisfaction of teachers and their principals in relation to climate and student achievement. Journal of Educational Psychology, 112(5), 1061–1073. https://doi.org/10.1037/edu0000409
- Durán, M. A., Extremera, N., Montalbán, F. M. y Rey, L. (2005). Engagement y Burnout en el ámbito docente: Análisis de sus relaciones con la satisfacción laboral y vital de una muestra de profesores. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 21(1–2), 145–158. https://journals.copmadrid.org/jwop/art/aeb3135b436aa55373822c010763dd54
- Dweck, C. (2007). Mindset: The new psychology of success. Ballantine.
- Dweck, C. S. y Leggett, E. L. (1988). A social cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95(2), 256-273. https://doi.org/10.1037/0033-295X.95.2.256
- Fernández-Costales, A. y González-Riaño, X. A. (2018). Satisfaction degree of English teachers of Preschool and Primary Education in the Principality of Asturias. Aula Abierta, 47(4), 463–470. https://doi.org/10.17811/rifie.47.4.2018.463-470
- Flores, M. R. (2017). Motivación y resiliencia en el docente. Fortaleza y oportunidad para la escuela en El Salvador. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 47(3-4), 141-154. https://doi.org/10.48102/rlee.2017.47.3-4.139
- Gil-Flores, J. (2017). Características personales y de los centros educativos en la explicación de la satisfacción laboral del profesorado. Revista de Psicodidactica, 22(1), 16–22. https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.15501
- Gutiérrez, J. M., Feu, S. y Blázquez, A. (2019). Práctica deportiva, bienestar psicológico y satisfacción con la vida de maestros españoles. Cuadernos de Psicología del Deporte, 19(3), 12–23. https://doi.org/10.6018/cpd.349071
- Gutiérrez-Caballero, J. M., Blázquez-Manzano, A. y Feu, S. (2019). Resistencia ocupacional y satisfacción con la vida en maestros españoles. RELIEVE-Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 25(2), 1–13. https://doi.org/10.7203/relieve.25.2.13139
- Hermosa, A. M. (2006). Satisfacción laboral y síndrome de “Burnout” en profesores de educación primaria y secundaria. Revista Colombiana de Psicología, 15, 81–89. https://revistas.unal.edu.co/index.php/psicologia/article/view/1237
- Heyman, G. D. y Dweck, C. S. (1992). Achievement goals and intrinsic motivation: Their relation and their role in adaptative motivation. Motivation and Emotion, 16, 231-243. https://doi.org/10.1007/BF00991653
- Instituto Nacional de Estadística. (2019). Encuesta de condiciones de vida. Metodología. https://www.ine.es/daco/daco42/condivi/ecv_metodo.pdf
- International Labour Organization. (2008). Estructura de la Clasificación Internacional Uniforme de Ocupaciones , 2008 (CIUO-08). https://www.ilo.org/public/spanish/bureau/stat/isco/docs/resol08.pdf
- Jiménez, A. E., Jara, M. J. y Miranda, E. R. (2012). Burnout, apoyo social y satisfacción laboral en docentes. Psicología Escolar e Educacional, 16(1), 125–134. https://doi.org/10.1590/S1413-85572012000100013
- Karousiou, C., Hajisoteriou, C. y Angelides, P. (2018). Teachers’ professional identity in super-diverse school settings: teachers as agents of intercultural education. Teachers and Teaching, 25(2), 1–19. https://doi.org/10.1080/13540602.2018.1544121
- Larrosa, F. (2010). Vocación docente versus profesión docente en las organizaciones educativas. REIFOP, Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(4), 43-51. http://hdl.handle.net/11162/80624
- Leiter, M. y Maslach, C. (2017). Motivation, Competence, and Job Burnout. En A. J. Elliot, C. S. Dweck y D. S. Yeager (Eds.), Handbook of Competence and Motivation. Theory and Application (pp. 370-384). Guilford Press.
- Lent, R. W. y Brown, S. D. (2006). Integrating person and situation perspectives on work satisfaction: A social-cognitive view. Journal of Vocational Behavior, 69(2), 236-247. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2006.02.006
- Lin, H. M. y Hwang, Y. J. (2016). A study of job satisfaction of elementary/secondary school teachers in Taiwan-comparison with other occupations. Contemporary Educational Research Quarterly, 24(3), 29–64. https://doi.org/10.6151/CERQ.2016.2403.02
- Linares, O. y Gutiérrez, R. (2012). Efectos moduladores del apoyo social ante la reacción de estrés y ansiedad en profesores. Psicología y Salud, 22(1), 107–114. https://psicologiaysalud.uv.mx/index.php/psicysalud/article/view/562
- Madero, C. (2019). Secondary teacher’s dissatisfaction with the teaching profession in Latin America: the case of Brazil, Chile, and Mexico. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 25(3), 358–378. https://doi.org/10.1080/13540602.2019.1587402
- Mansilla, F., García, J. C., Gamero, C. y Congosto, A. (2010). Influencia de la insatisfacción laboral en las demandas de cambio de puesto de trabajo por motivos de salud. Medicina y Seguridad del Trabajo, 56(219), 147-157. https://doi.org/10.4321/s0465-546x2010000200005
- Marenco-Escuderos, A. y Ávila-Toscano, J. H. (2016). Burnout y problemas de salud mental en docentes. Psychologia. Avances de la Disciplina, 10(1), 91-100. https://revistas.usb.edu.co/index.php/Psychologia/article/view/2469
- Martínez-León, I., Olmedo-Cifuentes, I., Arcas-Lario, N. y Zapata-Conesa, J. (2018). Las cooperativas en la educación: satisfacción laboral del profesorado y diferencias de género. CIRIEC-España Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, (94), 31–60. https://doi.org/10.7203/CIRIEC-E.94.12700
- Muñoz-Méndez, T., Gómez-Mármol, A. y Sánchez-Alcaraz, B. (2017). Satisfacción laboral en los docentes de educación infantil, primaria y secundaria. Revista Gestión de la Educación, 7(1), 161–177. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5763278
- Nigama, K., Selvabaskar, S., Surulivel, S. T., Alamelu, R. y Uthaya, D. (2018). Job satisfaction among school teachers. International Journal of Pure and Applied Mathematics, 119(7), 2645–2655. https://acadpubl.eu/jsi/2018-119-7/articles/7c/80.pdf
- Peiró, J. M., y Prieto, F. (2002). Tratado de Psicología del trabajo. La actividad laboral en su contexto. Síntexis.
- Richardson, P., Watt, H. y Karabenick, S. (2014). Teacher motivation matters: An introduction. En P. Richardson, S. Karabenick, & H. Watt (Eds.), Teacher Motivation. Theory and Practice (pp. 13-22). Routledge.
- Ríos-Risquez, M. I. y Godoy-Fernández, C. (2008). Relación entre satisfacción laboral y salud general percibida en profesionales de enfermería de urgencias. Enfermeria Clínica, 18(3), 134–141. https://doi.org/10.1016/S1130-8621(08)70715-0
- Rojas, A. L., Estévez, M. A. y Macías, A. M. (2018). Interés profesional-vocación docente, en estudiantes de la carrera educación inicial. Conrado, 14(64), 72-79. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/789
- Sánchez-Alcaraz, B., Gómez-Mármol, A., Parra, M. C. y García, J. A. (2014). Análisis de la satisfacción laboral de técnicos deportivos de pádel y natación. Apunts Educació Física i Esports, (117), 77–83. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2014/3).117.08
- Santos, M. Á., Godás, A., Lorenzo, M. del M. y Gómez, J. A. (2010). Eficacia y satisfacción laboral de los profesores no universitarios: revisión de un instrumento de medida. Revista Española de Pedagogía, 68(245), 151-168. https://reunir.unir.net/handle/123456789/3868
- Silva, L. y Barroso, I. (2004). Regresión logística. Cuadernos de estadística (vol. 27). La muralla.
- Tomé, D. y Ceinos, C. (2017). Aproximación a la influencia de la satisfacción laboral y el conflicto de rol en el síndrome del burnout en docentes de secundaria: Un estudio de caso. Innovación Educativa, (27), 151-164. https://doi.org/10.15304/ie.27.3989
- Wadhawan, K. (2016). Psychological well-being as a predictor to job performance and job satisfaction. International Journal of Academic Research and Development, 1(3), 1-3. https://doi.org/10.1037/1076-8998.5.1.84
- Weiner, B. (1990). History of motivational research in education. Journal of Educational Psychology, 82(4), 616-622. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.4.616
- Wong, K. y Chan, A. (2020). Meta-Analysis of job satisfaction amongst different occupations. En J. I. Kantola, S. Nazir, y V. Salminen (Eds.), Advances in human factors, business management and leadership (pp. 648-653). Springer. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-50791-6_84
- Wu, X. y Wang, M. (2020). Influence of professional identity and core self-evaluation on job satisfaction of vocational education teachers and the mediating effect of work stress. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 29(2), 31-39. https://doi.org/10.24205/03276716.2020.204
- Wula, P., Yunarti, B. S., Wolomasi, A. K., Turu, D. W., Wulur, M. M., Krowin, M. M., Asaloei, S. I. y Werang, B. R. (2020). Job satisfaction and performance of elementary school teachers in Southern Papua, Indonesia. Universal Journal of Educational Research, 8(7), 2907–2913. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080718
- Zakariya, Y. F., Bjørkestøl, K. y Nilsen, H. K. (2020). Teacher job satisfaction across 38 countries and economies: An alignment optimization approach to a cross-cultural mean comparison. International Journal of Educational Research, 101, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101573
- Zamora-Díaz, W. J., López-Noguero, F. y Cobos-Sanchiz, D. (2016). Realidades del empleo docente en Nicaragua. Revista Electrónica de Investigacion Educativa, 18(2), 191-205. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/1127