Analizando el potencial pedagógico de la Educación Física

  1. David Hortigüela Alcalá
  2. Ángel Pérez Pueyo
Zeitschrift:
Cuadernos de pedagogía

ISSN: 0210-0630 2386-6322

Datum der Publikation: 2024

Nummer: 553

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Cuadernos de pedagogía

Zusammenfassung

The subject of Physical Education (PE) has an enormous educational potential, which, on certain occasions, is undervalued due to various aspects. Throughout this text we reflect on some elements that should be considered when teaching it in the classroom.

Bibliographische Referenzen

  • Barba-Martín. R., & Hortigüela-Alcalá, D. (2022). Si la evaluación es aprendizaje, he de formar parte de la misma. Razones que justifican la implicación del alumnado. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 15(1), 9-22. doi: 10.15366/riee2022.15.1.001
  • Fitzpatrick, K. (2023). Physical Education: A Reflection on Subject Status, the Critical, and the Wellbeing Agenda. Sport, Education and Society, 28(8), 873-886. http://dx.doi.org/10.1080/13573322.2022.2077718
  • Goudbout, P. (2023). Emergence of Physical Literacy in Physical Education: Some Curricular Repercussions. Physical Education and Sport Pedagogy, 28(5), 503-516. http://dx.doi.org/10.1080/17408989.2021.2004109
  • Hortigüela-Alcalá, D., Pérez-Pueyo, A., & Hernando-Garijo, A. (2022). En búsqueda de acuerdos sobre los fines pedagógicos que han de regir en la Educación Física. Sportis, 8(2), 255-282 https://doi.org/10.17979/sportis.2022.8.2.8874
  • Hortigüela-Alcalá, D., González-Víllora, S., & Hernando-Garijo, A. (2021). Do we really assess learning in Physical Education? Teacher’s perceptions at different educational stages. Retos, 42, 643-654. doi:https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.88686
  • Kelly, L.S., & Todd, E.L. (2023). Investigating Middle School Students» Physical Education Emotions, Emotional Antecedents, Self-Esteem, and Intentions for Physical Activity. Journal of Teaching in Physical Education, 42(4), 757-766. https://doi.org/10.1123/jtpe.2022-0193
  • Pérez-Pueyo, A., Hortigüela-Alcalá, D., Fernández-Fernández, J., Gutiérrez-García, C., & Santos— Rodríguez, L. (2021a). Más horas sí, pero ¿cómo implantarlas sin perder el enfoque pedagógico de la Educación Física? Retos, 39, 345-353. doi: https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.80283
  • Pérez-Pueyo, A., Hortigüela-Acalá, D., Gutiérrez-García, C., López-Pastor, V. (2021b). Evaluación Formativa y compartida. En A. Pérez-Pueyo, D. Hortigüela-Alcalá y J. Fernández-Río (coords). Modelos pedagógicos en Educación Física: Qué, cómo, por qué y para qué (400-433). Universidad de León. ISBN: 978‐84‐18490‐26‐2.
  • Roure, C., & Pasco, D. (2023). Exploring the Effects of a Context Personalization Approach in Physical Education on Students» Interests and Perceived Competence. Journal of Teaching in Physical Education, 42(2), 361-340. https://doi.org/10.1123/jtpe.2021-0283
  • Shane P., Brendan S., Michael D. (2024). The Spectrum of Teaching Styles and Models-Based Practice for Physical Education. European Physical Education Review, 30(1), 142-155. http://dx.doi.org/10.1177/1356336X231189146