¿Perciben la misma motivación de los niños de educación infantil sus padres y profesores?

  1. Ana María de Caso
  2. Jana Blanco
  3. Gloria Navas
  4. Ramón Álvarez
Revista:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Ano de publicación: 2013

Título do exemplar: Familia y Educación: Aspectos Positivos

Volume: 1

Número: 1

Páxinas: 477-484

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Resumo

The aim of this study is to probe parents´ and teachers´ perceptions about their children learning motivation. We want to know if they have the same point of view and knowledge about their children in order to be able to measure this construct through the answers of these persons which are the most significant in the child´s life. To do so, we have got a sample of 36 kindergarten teachers and 457 parents of the pupils of those kindergarten teachers. All of them answered a 22 items questionnaire which tried to measure the child learning motivation through its determinants (task value, standards of demands developed by the student, beliefs and expectances, and attributions. Results show significant differences between teachers´ and parents´ answers in most of the 22 items of the questionnaire, which shows different teachers´ and parents´ interpretations about their children learning motivation

Referencias bibliográficas

  • Berger, K. S. (2007). Psicología del Desarrollo. Infancia y Adolescencia (7ª Ed.). Madrid: Editorial Médica Panamericana.
  • De Caso, A. M. & García, J. N. (2006). Relación entre la motivación y la escritura. Revista ítems Latinoamericana de Psicología, 38 (3), 477-492.
  • De Caso, A. M., García, J. N. y Martínez-Cocó, B. (2008). Cómo evaluar la motivación hacia la escritura: Análisis y validación de dos cuestionarios. Actas del V Congreso Internacional de Psicología y Educación: Los retos del futuro (CD-Rom pp. 1763-1769). Oviedo: Ediciones de la Universidad de Oviedo.
  • Hadré, P. L., Crowson, H. M., Debacker, T. K. & White, D. (2009). Predicting the academic motivation of rural high school students. The Journal of Experimental Education, 75 (4), 247-269.
  • Manga, D.; Garrido, I. & Pérez, M. (1997). La motivación y el rendimiento escolar. En D. Manga, I. Garrido y M Pérez Atención y Motivación en el Aula (pp.69-118). Salamanca: Europsyque.
  • Miranda, A.; Arlandis, P. & Soriano, M. (1997). Instrucción en estrategias y entrenamiento atribucional: efectos sobre la resolución de problemas y el autoconcepto de los estudiantes con D.A. Infancia y Aprendizaje, 80, 37-52.
  • Navas, G., de Caso, A. M., & Blanco, J. (2013). Revisión y análisis de instrumentos de medida de la motivación hacia el aprendizaje. Actas del XX Congreso Internacional del INFAD. Moscú, 25 – 28 de Abril.
  • Pajares, F. & Cheong,Y. F. (2003). Achievement goal orientations in writing: a developmental perspective. International Journal of Educational Research, 39 (4-5), 437-455.
  • Pajares, F. & Valiante, G. (1997). Influence of self-efficacy on elementary student´s writing. The Journal of Educational Research, 90 (6), 353-360.
  • Papalia, D. E.; Wendkos, S.; & Duskin, R. (2001). Desarrollo Humano (8ª edición). Traducido de la octava edición del inglés Human Development. Bogotá: McGraw Hill Interamericana.
  • Pineda, P., Moreno, M. V., Úcar, X., y Belvis, E. (2008). Derecho a la calidad: evaluación de la for- mación permanente en el sector de la Educación Infantil en España. Revista de Educación, 347, 101-126.
  • Rogers, C. (1969). Freedom to learn. Colmbus, OH: Merrill.
  • Shaffer, D. R. (2000): Psicología del desarrollo: Infancia y adolescencia (5ª Edición) Traducido de Developmental Psychology Childhood and adolescence, 5th edition, por Velázquez. México: Thomson.
  • Tolman, E. C. (1932). Purposive behavior in animals and men. New York: Appleton-Century-Crofts. (Reimpreso en 1949 y 1951 por University California Press, Berkeley)
  • Wolters, C. A. & Pintrich, P. R. (2001). Contextual differences in student motivation and self-regu- lated learning in mathematics, english and social studies classrooms. En H. J. Hartman (Ed.), Metacognition in Learning and Instructionf: Theory, Research and Practice (pp.103-124). Netherlands: Kluwer Academic Publishers