Variables personales implicadas en el aprendizaje¿motivación y/o emoción?

  1. Jana Blanco
  2. Ana María de Caso
  3. Gloria Navas
Revista:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Año de publicación: 2013

Título del ejemplar: Familia y Educación: Aspectos Positivos

Volumen: 1

Número: 1

Páginas: 505-512

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Resumen

This study attempts to synthesize, integrate and discuss the main research found regarding personal variables involved in learning motivation and emotion. This has been done through a systematic review of national databases (ISOC) and international (EBSCOHOST) of studies on the relation that the personal motivation and emotion variables in the study of learning and the implications maintained researches involving both together. Thus concludes that personal variables involved in learning motivation and emotion are closely related to learning when studying what the study finds that both together will enable a better understanding of the educational process experienced by students.

Referencias bibliográficas

  • Carlton, M.P., & Winsler, A. (1998).Fostering Intrinsic Motivation in Early Childhood Classroom early. Childhood Education Journal, 25(3), 159.
  • De Caso, A. M. & García, J. N. (2006). Relación entre la motivación y la escritura. Revista Latinoamericana de Psicología, 38 (3), 477-492.
  • Fernandez-Abascal, E. (1997). Psicología General: Motivación y emoción. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.
  • Franken, R. (2006). Human motivation (6th ed.). Florence, KY: Wadsworth.
  • Fried, L., & Chapman, E. (2012). An Investigation into the Capacity of Student Motivation and Emotion Regulation Strategies to Predict Engagement and Resilience in the Middle School Classroom. Australian Educational Researcher,rr 39(3), 295-311.
  • Garrido, I. (1992). Motivación y emoción: Desarrollos teóricos e integración, 275-430.
  • Garrido, I. (1992a). Hacia la integración en Psicología: Motivación, emoción, cognición e inteligen- cia como codeterminantes de la acción, 157-177.
  • Garrido, I. (1993). Hacia la superación de sesgos y la integración en psicología: el modelo de acción humana. Comunicación VI Simposium Sociedad Española de Historia de la Psicología: Salamanca.
  • Garrido, I. (1996). Psicología de la motivación. Madrid: Síntesis psicología
  • Garrido, I. (2000). Psicología de la emoción. Madrid: Síntesis Psicología.
  • González, A.; Donolo, D. ; Rinaudo, M. & Paoloni, P. (2011)Relaciones entre motivación, emoción y rendimiento académico en universitarios.Estudios de Psicología,32 (2), 257-270.
  • Graziano, P. A., Reavis, R. D., Keane, S. P., & Calkins, S. D. (2007). The Role of Emotion Regulation in Children’s Early Academic Success. Journal Of School Psychology,yy 45(1), 3-19.
  • Huitt, W. (2003a). The affective system. Educational Psychology Interactive . Valdosta, GA: Valdosta State University.
  • Izard, C.E. (1977). Human emotions. Nueva York: Plenum Press.
  • Kim, C., & Hodges, CB (2012). Efectos de un tratamiento de control de las emociones en emociones académico, la motivación y el rendimiento en un curso de matemáticas en línea. Instructional Science: An International Journal Of The Ciencias del Aprendizaje , 40 (1), 173-192.
  • Kleiniginna, P. R & Kleiniginna, A.M. (1981). A categorized list of emotion defnitons, with sugges- tions for a consensual definition. Motivation and Emotion, 5, 345-379
  • Manga, D.; Garrido, I. & Pérez, M. (1997): La motivación y el rendimiento escolar. En D. Manga, I.rr Garrido y M Pérez, Atención y Motivación en el Aula (69-118). Salamanca: Europsyque.
  • Mouratidis, A., & Michou, A. (2011). Self-Determined Motivation and Social Achievement Goals in Children’s Emotions. Educational Psychology,yy 31(1), 67-86.
  • Meyer, D. K., & Turner, J. C. (2006). Re-Conceptualizing Emotion and Motivation to Learn in Classroom Contexts. Educational Psychology Review,ww 18(4), 377-390.
  • Murphy, G. (1954). Social motivation. The Hand of social Psychology. Palmero, F., Guerrero, C, Carpi, A. &, Gómez, C. (2006). Certezas y controversias en el estudio de la motivación. REME, 9(23-24).
  • Plutchik, R. (1991). The emotions. Nueva York: University Press of America.
  • Roeser, R. ;Eccles, J & Sameroff, A. (1998) Academic and emotional functioning in early adoles- cence: Longitudinal relations, patterns and predicting experience in middle school. Desarrollo y Psicopatología, 10, 321-352
  • Sakiz, G. (2012). Perceived Instructor Affective Support in Relation to Academic Emotions and Motivation in College. Educational Psychology,yy 32(1), 63-79.
  • Stevens, T., Olivarez, A. r., & Hamman, D. (2006). The Role of Cognition, Motivation, and Emotion in Explaining the Mathematics Achievement Gap between Hispanic and White Students. Hispanic Journal Of Behavioral Sciences, 28(2), 161-186.
  • Turner, J. C., Meyer, D. K., & Schweinle, A. (2003). The Importance of Emotion in Theories of Motivation: Empirical, Methodological, and Theoretical Considerations from a Goal Theory Perspective. International Journal Of Educational Research, 39(4-5), 375-393.
  • Ulich, D. (1982/1985). El sentimiento. Introducción a la psicología de la emoción: Barcelona. Young, P. (1961). Motivation and Emotion. New York: Wiley.