Reflexión metalingüística y sistematización gramatical del alumnado de secundaria en una secuencia didáctica de gramática sobre habitualidad

  1. Llamazares Prieto, Teresa 1
  2. Garcia Vidal, Pilar 2
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Zeitschrift:
Huarte de San Juan: Filología y Didáctica de la Lengua

ISSN: 2386-9143

Datum der Publikation: 2023

Nummer: 23

Seiten: 37-63

Art: Artikel

DOI: 10.48035/RHSJ-FD.23.3 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Huarte de San Juan: Filología y Didáctica de la Lengua

Zusammenfassung

This study reports the results of the analysis of two groups of 1st of ESO students’ textual productions to examine to what extent metalinguistic awareness can improve language learning and written expression. The methodology we have used is qualitative and responds to action research. The productions analysed are of two types: drafts, revisions, and letters, in which the students use the grammatical elements under study; and summary documents and reports, in which they reflect on the grammatical elements they have used. The conclusions obtained enable us to affirm that the summary documents and the reports promote metalinguistic awareness and that understanding how language works is not always related to a mastery of metalanguage. These results also indicate that the contrast between languages favours their learning and that teachers play a fundamental role in the development of learners’ metalinguistic competence.

Bibliographische Referenzen

  • Abad, V., y Rodríguez-Gonzalo, C. (2023). Cómo abordar la reflexión gramatical en el aula. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 100, 33-38.
  • Camps, A. (2006). Secuencias didácticas para aprender gramática (SDG). En Camps, A., Zayas, F. (Coords.), Secuencias didácticas para aprender gramática (31-48). Graó.
  • Camps, A. (Coord.), Guasch, O., Milián; M., y Ribas, T. (2005). Bases per a l’ensenyament de la gramàtica. Biblioteca d’Articles, 146. Graó.
  • Doughty, C., y Williams, J. (1998). Focus on form in Classroom Second Language Acquisition. Cambridge University Press.
  • Durán, C. (2010a). Les competències i l’ensenyament de la gramàtica. Articles Didàctica de la Llengua i la Literatura, 51, 36-50.
  • Durán, C. (2010b). Parlem de l’adverbi. Els conceptes gramaticals dels alumnes de l’ESO. Articles Didàctica de la Llengua i la Literatura, 52, 91-109.
  • Fontich, X. (2011). Parlar i escriure per aprendre gramàtica a secundària. Articles Didàctica de la Llengua i la Literatura, 52, 112-122.
  • Fontich, X., García Folgado, M. J., y Rodríguez-Gonzalo, C. (Coords.). (2022). El rol de l’ensenyament gramatical en l’aprenentatge de llengües: pràctiques reflexives, tasques comunicatives i material d’intervenció. Caplletra 73, 149-158. https://doi.org/10.7203/caplletra.73.24636
  • Garcia Vidal, P. (2018). Com s’aprenen les llengües en Secundària. Perifèric.
  • Guasch. O. (2011). Plurilingüisme i formació lingüística dels escolars. En O. Guasch (Coord.), El tractament integrat de les llengües (13-28). Graó.
  • Milián, M. (2023). Leer y escribir. Algunas consideraciones sobre el discurso y el conocimiento lingüístico. Articles Didàctica de la Llengua i la Literatura, 99, 22-30.
  • Milián, M. (2012). El model de seqüència didàctica vint anys després. Un model vàlid per ensenyar a aprendre i per aprendre a ensenyar. Articles Didàctica de la Llengua i la Literatura, 57, 8-21.
  • Ribas, T., Rodríguez-Gonzalo, C., y Durán, C. (2020). El aprendizaje de la escritura de textos de opinión en alumnos de Primaria: análisis de la actividad metalingüística, de los conceptos sobre la escritura y de los productos finales. Indagatio Didactica, 12(2), 33-54. https://doi.org/10.34624/id.v12i2.17436
  • Rodríguez Gonzalo, C. (2009). L’avaluació del saber gramatical de l’alumnat en una activitat de revisió de l’ús dels temps vebals del passat. Articles Didàctica de la Llengua i la Literatura, 47, 26-50.
  • Rodríguez Gonzalo, C. (2012). La enseñanza de la gramática: las relaciones entre la reflexión y el uso lingüístico. Revista Iberoamericana de Educación, 59, 87-118. https://doi.org/10.35362/rie590458
  • Rodríguez-Gonzalo, C. (2020). Evidències per millorar la competència en comunicación lingüística. Evidències científiques per millorar la pràctica docent. Dossier 5. Graó.
  • Rodríguez-Gonzalo, C. (2021). Una gramática escolar interlingüística. Hacia una enseñanza reflexiva de las lenguas en contextos multilingües. Huarte de San Juan. Filología y didáctica de la lengua, 21, 33-55. https://doi.org/10.48035/rhsjfd.21.2
  • Rodríguez-Gonzalo, C. (2022a). Situaciones de aprendizaje para la reflexión interlingüística. Textos de Didàctica de la Lengua y la Literatura, 97, 41-46.
  • Rodríguez-Gonzalo (2022b). La enseñanza reflexiva de las lenguas en contextos multilingües (Egramint). Tavira. Revista Electrónica de Formación de Profesorado en Comunicación Lingüística y Literaria, 27, 1-14. https://doi.org/10.25267/Tavira.2022.i27.1104
  • Ruiz Bikandi, U. (2008). La reflexión metalingüística desde varias lenguas. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 47, 33-45.
  • Sánchez, S., Santolària, A., y Casas, M. (2022). Alfabetización inicial, contenidos gramaticales y análisis curricular en contextos plurilingües. En J. M. Rodríguez (Coord.), Lengua y literatura: didáctica y nuevas tecnologías (13-24). Dykinson.
  • Vigotski, L. S. (1995). Pensamiento y lenguaje. Fausto. https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2015/10/Pensamiento-y-Lenguaje-Vigotsky-Lev.pdf
  • Wood, D., Bruner, J., y Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Journal of child psychology and psychiatry, 17, 89-100. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x