Influencia del sentido socioafectivo en el aprendizaje de las matemáticas

  1. María del Carmen Álvarez-Moreno 1
  2. Ana María de Caso-Fuertes 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Revista:
Magister: Revista miscelánea de investigación

ISSN: 0212-6796

Any de publicació: 2023

Número: 35

Pàgines: 17-24

Tipus: Article

Altres publicacions en: Magister: Revista miscelánea de investigación

Resum

Mathematics subject in Secondary Education (SE) is linked to different emotional states. For this reason, this work aims to verify the influence of the Socio-affective Sense on Mathematics Learning through an intervention program entitled “Emotional Workshop” with a quasi-experimental design. Therefore, a total of 52 students from 1st year of SE from a private school of Leon took part in the project. As evaluation instruments to measure Socio-affective Sense (Independent Variable), the adapted TMSS-24 questionnaire has been used, and to measure Learning in Mathematics (Dependent Variable), two simple math tests have been selected. The results show significant differences in favor of the control group in attention, clarity and repair, however, the intervention group, after the emotional workshop, presents improvements in attention

Referències bibliogràfiques

  • Acevedo-Muriel, A., y Murcia-Rubiano, A. (2017). La inteligencia emocional y el proceso de aprendizaje de estudiantes de quinto de primaria en una Institución Educativa Departamental Nacionalizada. El Ágora U.S.B., 17(2), 545-555. https://doi.org/10.21500/16578031.3290.
  • Ariza-Hernández, M. L. (2017). Influencia de la inteligencia emocional y los afectos en la relación maestro-alumno, en el rendimiento académico de estudiantes de educación superior. Educación y Educadores, 20(2), 193-210. https://doi.org/10.5294/edu.2017.20.2.2.
  • González-Barbera, C., Caso-Niebla, J., Díaz-López, K., y López-Ortega, K. (2012). Rendimiento académico y factores asociados: aportaciones de algunas evaluaciones a gran escala. Bordón. Revista de Pedagogía, 64(2), 51-68. Recuperado a partir de https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/21987
  • Broc-Cavero, M.A. (2019). Inteligencia emocional y rendimiento académico en alumnos de educación secundaria obligatoria. REOP - Revista Española De Orientación Y Psicopedagogía, 30(1), 75–92. https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.1.2019.25195
  • Fernández-Berrocal, P., y Ramos, N. (2002). Corazones inteligentes. Kairos.
  • Fernández-Berrocal, P., Extremera, N. y Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological Reports 94(3), 751-755. https://doi.org/10.2466/pr0.94.3.751-755
  • Ferrel-Ortega, F., Vélez-Mendoza, J., & Ferrel-Ballestas, L. (2014). Factores psicológicos en adolescentes escolarizados con bajo rendimiento académico: depresión y autoestima. Encuentros 12(2) 36- 47.
  • Gutiérrez, C., (2020). Los niveles de ansiedad en un aula de Educación Infantil. Estudio comparativo entre la perspectiva familiar y docente. Magister: Revista miscelánea de investigación, 32(2), 1-8. https://doi.org/10.17811/msg.32.2.2020.1-8.
  • Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020, 122868-122953. https://www.boe.es/boe/dias/2020/12/30/pdfs/BOE-A-2020-17264.pdf
  • Llenas, A. (2018). Diario de las Emociones. Ediciones Paidós.
  • Mayer, J. D., Roberts, R. D., y Barsade, S. G. (2008). Human abilities: Emotional intelligence. Annual Review of Psychology, 59, 507-536. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.59.103006.093646
  • McLeod, D.B. (1989). Beliefs, attitudes, and emotions: new view of affect in mathematics education. En D.B. McLeod y V.M. Adams (Eds.), Affect and mathematical problem solving: A new perspective (pp. 245-258). Springer-Verlag.
  • Núñez, J. C., González-Pienda, J. A., ALvarez, L., González, P., González-Pumariega, S., Roces, C., Castejón, L., Solano, P., Bernardo, A., & García (2005). Las actitudes hacia las Matemáticas: perspectiva evolutiva. Actas do VIII Congresso Galaico- Português de Psicopedagogia. Instituto Educação e Psicologia Universidade Minho.
  • OECD (2019). Programa para la Evaluación Internacional de Estudiantes (PISA) Resultados de PISA 2018. Recuperado el 4 de marzo de 2022. https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_esp_ESP.pdf
  • Palacios, A., Hidalgo S., Ortega, T., y Maroto, A. (2013). Causas y consecuencias de la ansiedad matemática mediante un modelo de ecuaciones estructurales. Enseñanza de las Ciencias, 31(2), 93-111.
  • Pulido-Acosta, F. y Herrera-Clavero, F. (2018). Relaciones entre rendimiento e inteligencia emocional en secundaria. Tendencias Pedagógicas, 31, 165-186. http://dx.doi.org/10.15366/tp2018.31.010
  • Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 52, de 2 de marzo de 2022. https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/03/01/157
  • Triglia, A. (28 de noviembre de 2016). ¿Somos seres racionales o emocionales? Psicología y Mente. Recuperado de https://psicologiaymente.com/psicologia/somos-seres-racionales-emocionales
  • Salovey, P. (2007). Prólogo. En J. M. Mestre y P. Fernández-Berrocal (coords.), Manual de Inteligencia Emocional (pp. 17-19). Pirámide.
  • UNESCO (2000). Marco de acción de Dakar. Educación para todos: cumplir nuestros compromisos comunes. UNESCO
  • UNESCO Institute for Statistics. (2008). International literacy statistics: A review of concepts, methodology and current data. UNESCO Institute for Statistics.