Estudio y reproducción de los primeros relatos publicados por Rafael Chirbes, “Temporada baja” (1989) y “Un cuento de invierno” (1992)

  1. Llamas Martínez, Jacobo 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Revista:
Dicenda: Estudios de lengua y literatura españolas

ISSN: 0212-2952 1988-2556

Any de publicació: 2023

Número: 41

Pàgines: 121-133

Tipus: Article

DOI: 10.5209/DICE.85822 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Dicenda: Estudios de lengua y literatura españolas

Resum

This article offers a study and reprint of the only two short stories published by Rafael Chirbes, “Temporada baja” in 1989 and “Un cuento de invierno” in 1992, which remain largely unaddressed by critics. These stories should not be overlooked, because in them the writer manifests essential narratological and historical aspects for the study and understanding of his work. The stories are reprinted in an appendix at the end of this article, given their interest and the difficulty of accessing them elsewhere, as they have only been published in the double issue (98-99) of the magazine Revista de Occidente and issue 13 of Bitzoc magazine, two issues that do not appear in all library catalogues and that are not digitised.

Referències bibliogràfiques

  • Chirbes, Rafael (1987). “Arzak. Senderos de gloria”. Sobremesa: revista de vinos y gastronomía, 34, pp. 32-38.
  • Chirbes, Rafael (1989). “Temporada baja”. Revista de Occidente, 98-99, pp. 84-88.
  • Chirbes, Rafael (1992). “Un cuento de invierno”. Bitzoc, 13, pp. 67-70.
  • Chirbes, Rafael (1996). “Benidorm en invierno. Desde el Estado del Bienestar”. Sobremesa: revista de vinos y gastronomía, 134, pp. 16-25.
  • Chirbes, Rafael (1997). “La última novela”, en Anthony Percival (ed.), Escritores ante el espejo. Estudio de la creatividad literaria, Madrid: Lumen, pp. 293-296.
  • Chirbes, Rafael (2002). El novelista perplejo. Barcelona: Anagrama.
  • Chirbes, Rafael (2010). Por cuenta propia. Leer y escribir. Barcelona: Anagrama.
  • Chirbes, Rafael (2021). Diarios. A ratos perdidos 1 y 2. Barcelona: Anagrama.
  • Alonso, Santos (2003). La novela española en el fin de siglo: 1975-2001. Madrid: Mare Nostrum.
  • Armada, Alfonso (2013). “Rafael Chirbes: ‘No hay riqueza inocente’”. ABC, 28 de mayo de 2013. En línea: https://www.abc.es/cultura/libros/20130526/abci-entrevista-rafael-chirbes-201305241354.html [fecha de consulta: 18/01/2023].
  • Asins Ferrándiz, Juan Miguel (2021). “Un diálogo con Galdós y Aub: el discurso histórico de Chirbes a través de sus personajes”, en Javier Lluch-Prats (ed.), El universo de Rafael Chirbes, Barcelona: Anagrama, 2021, pp. 77-89.
  • Azaustre, Antonio, y Casas Rigall, Juan (1997). Manual de retórica española. Madrid: Akal.
  • Barjau, Teresa, y Parellada, Joaquím. (2013). “Rafael Chirbes, en Beniarbeig”. Ínsula: revista de letras y ciencias humanas, 803, pp. 13-21.
  • Becerra Mayor, David (2019). “A Specter Is Haunting the Recent Spanish Novel”, en Óscar Pereira-Zazo y Steven Torres (coords.), Spain After The Indignados/15-M Movement. The 99% Speaks out, Cham, Switzerland: Palgrave MacMillan, pp. 303-320.
  • Becerra Mayor, David (2021). Después del acontecimiento. El retorno de lo político en la literatura española tras el 15-M. Manresa: Edicions Bellaterra.
  • Cabezalí, Elena (2021). “Rafael Chirbes, la tercera persona compasiva”, en Javier Lluch-Prats (ed.), El universo de Rafael Chirbes, Barcelona: Anagrama, 2021, pp. 41-51.
  • Cienfuegos, José (2021). “Los años de internado”, en Javier Lluch-Prats (ed.), El universo de Rafael Chirbes, Barcelona: Anagrama, 2021, págs. 19-40.
  • Cucó Giner, Josepa (2008). “Recuperando una memoria en la penumbra. El movimiento comunista y las transformaciones de la extrema izquierda española”. Historia y política, 20, pp. 73-96.
  • Díaz Ventas, Álvaro (2023). Asentir o o desestabilizar. Crónica contracultural de la Transición. Madrid: Altamarea Ediciones.
  • Fernández, Álvaro (2009). De memoria: Tecnologías de la memoria en la literatura española entre 1989 y 1992. Dissertation, Nueva York: Stony Brook University. En línea: https://ir.stonybrook.edu/xmlui/bitstream/handle/11401/72165/000000523.sbu.pdf?sequence=3 [fecha de consulta: 18/01/2023].
  • Friedman, Norman (1955). “Point of View in Fiction: The Development of a Critical Concept”. PMLA, pp. 1160-1184. En línea: https://www.jstor.org/stable/459894 [fecha de consulta: 18/01/2023].
  • Haro Ibars, Eduardo (1978). “La droga mata”. Ozono, 37, pp. 7-10.
  • Herralde, Jorge (2016). “Paris-Austerlitz. Génesis y gestación de una novela”. Ínsula, 834, pp. 2-3.
  • Janner, Marco (2011). “Los mundos del hachís y del alcohol en Mimoun – Una metáfora del desencanto”, en Augusta López Bernasocchi y José Manuel López de Abiada (eds.), La constancia de un testigo: ensayos sobre Rafael Chirbes, Madrid: Verbum, pp. 142-154.
  • Labrador Méndez, Germán (2017). Culpables por la literatura. Imaginación política y contracultura en la transición española (1968-1986). Madrid: Akal.
  • Llamas Martínez, Jacobo (2021). “Estudio y edición de ‘La otra mitad’, el relato de Rafael Chirbes sobre la ruina ética y moral de la sociedad capitalista”. Anuario de Estudios Filológicos, 44, pp. 123-144.
  • López Bernasocchi, Augusta, y López de Abiada, José Manuel (2002). “Para una primera lectura de La larga marcha, de Rafael Chirbes”. Versants: revue suisse des littératures romanes, 41, pp. 159-204.
  • López Bernasocchi, Augusta, y López de Abiada, José Manuel (2006). “Lo que va de ayer a hoy. Hacia una caracterización de los personajes principales de Los viejos amigos, de Rafael Chirbes”, en María Teresa Ibáñez Ehrlich (ed.), Ensayos sobre Rafael Chirbes, Madrid: Iberoamericana Vervuert, pp. 107-136.
  • López Verdú, Alejandro J. (2021). “Memoria y desencanto: Mimoun en el sistema narrativo de Rafael Chirbes”, en Salud Adelaida Flores Borjabad y Rosario Pérez Cabaña (coords.), Nuevos retos y perspectivas de la investigación en literatura, lingüística y traducción, Madrid: Dykinson, pp. 242-257.
  • Méndez Rubio, Antonio (2008). La destrucción de la forma (Y otros escritos sobre poesía y conflicto). Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Morales Olivas, Luis (2006). “El elemento lírico en la narrativa de Rafael Chirbes”, en María Teresa Ibáñez Ehrlich (ed.), Ensayos sobre Rafael Chirbes. Madrid / Frankfurt am Main: Iberoamericana / Vervuert, pp. 159-174.
  • Moreno Garrido, Ana, y Villaverde, Jorge (2019). “De un sol a otro: turismo e imagen exterior española (1914-1984)”. Ayer, 114 (2), pp. 95-121.
  • Muñoz López, Ignacio (2009). La reivindicación de la memoria colectiva en la narrativa española contemporánea (1986-2009): Ramiro Pinilla, Rafael Chirbes y Manuel Longares. Tesis doctoral. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
  • Orsini-Saillet, Catherine (2008). “Espace et crise identitaire: Mimoun de Rafael Chirbes”, en Philippe Meunier y Edgar Samper (eds.), Mélanges en hommage à Jacques Soubeyroux, Saint-Étienne: Éditions du CELEC, pp. 545-558.
  • Orsini-Saillet, Catherine (2011). “La transgression par la filiation: le cas de Rafael Chirbes”, en Catherine Orsini-Saillet (ed.), Transmission/Transgression. Culture hispanique contemporaine, Dijon: EUD, pp. 179-188.
  • Orsini-Saillet, Catherine (2021). “De la novela coral a las voces obreras: la polifonía en la narrativa chirbesiana”, en Javier Lluch-Prats (ed.), El universo de Rafael Chirbes, Barcelona: Anagrama, pp. 437-454.
  • Peña Ardid, Carmen (2019). “Historia cultural de la Transición”, en Carmen Peña Ardid (ed.), Madrid: Catarata, 2019.
  • Pozuelo Yvancos, José María (2017). Novela española del siglo XXI. Madrid: Cátedra, 2017.
  • Río, Eugenio del (2012). De la indignación de ayer a la de hoy. Transformaciones ideológicas en la izquierda alternativa en el último medio siglo en Europa occidental. Madrid: Talasa.
  • Sanz Villanueva, Santos (1992). “La novela”, en Darío Villanueva y otros (intr.). Los nuevos nombres: 1975-1990. Historia y Crítica de la Literatura Española, IX (al cuidado de Francisco Rico. Barcelona: Crítica, pp. 249-284.
  • Serber, Daniela (2019). “Mimoun de Rafael Chirbes: Ecos y espejos de la España de la Transición”, en Cécile Iglesias y Catherine Orsini-Saillet (dirs.), Hispanística XX: Regards sur le paysage. Monde hispanique contemporain, Binges: Orbis Tertius, pp. 183-199.
  • Serber, Daniela (2021). “‘Aquella guerra de la que hablaban aún no había concluido del todo’: La historia en filigrana en El año que nevó en Valencia”, en Javier Lluch-Prats (ed.), El universo de Rafael Chirbes, Barcelona: Anagrama, pp. 543-565.
  • Val, Fernando del (2014-2015). “Biocronología de Rafael Chirbes”. Turia: revista cultural, 112, pp. 280-305.
  • Valls, Fernando (2017). “Lo sólido y lo lúquido”. infoLibre, s. p. [fecha de consulta: 24/05/2023].
  • Vidal Pérez, Aina (2019). “La piscina global. El Mediterráneo de Rafael Chirbes desde el spatial turn y la ecocrítica”. 452ºF: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 21, 2019, pp. 75-91. En línea: https://revistes.ub.edu/index.php/452f/article/view/27745/29538 [fecha de consulta: 18/01/2023].
  • Vidal Pérez, Aina (2022). “La novela del Mediterráneo global: una lectura de Rafael Chirbes”. Ínsula, 903, pp. 19-23.
  • Vilarós, Teresa M. (1998). El mono del desencanto. Una crítica cultural de la transición española (1973-1993). Tres Cantos, Madrid: Siglo XXI.
  • Villanueva, Darío (2006). El comentario del texto narrativo: cuento y novela. Madrid: Mare Nostrum.