La organización de las aulas en educación infantil y primariael espacio como elemento clave en la transición

  1. Alba González-Moreira 1
  2. Camino Ferreira 1
  3. Javier Vidal 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Revista:
Aula abierta

ISSN: 0210-2773

Ano de publicación: 2023

Título do exemplar: Aprendizaje y Educación de Adultos para el Desarrollo Sostenible. Prácticas docentes transformadoras

Volume: 52

Número: 3

Páxinas: 271-279

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Aula abierta

Resumo

The transition from early childhood education to primary school can be an opportunity or a negative experience that is carried over from the compulsory stage. One of the changes during this process is the classroom, which is conditioned by the methodology and the type of learning that takes place in it. The aim of this article is to detect the changes in the classrooms of the last year of infant education and the first year of primary school as an element that affects the transition. An image analysis is carried out, which allows us to detect the changes between the classrooms of the last year of early childhood education and the first year of primary education. The results show that the classrooms of each stage have common patterns. However, within each centre, significant discontinuities are detected between stages in terms of the organisation of the space, the presence of different environments, play materials, manipulative materials, and the decoration. It is concluded that there is a lack of continuity between the classrooms of the last year of infant school and those of the first year of primary school, which does not facilitate the transition between these stages.

Referencias bibliográficas

  • Ackesjö, H. (2013). Children Crossing Borders: School Visits as Initial Incorporation Rites in Transition to Preschool Class. International Journal of Early Childhood, 45(3), 387–410. https://doi.org/10.1007/s13158-013-0080-7
  • Araújo-Casalmorto, C., & Cantón, I. (2017). La Distribución de los Espacios en el Proceso de Enseñanza y Aprendizaje. [Trabajo de Fin de Máster, Universidad de León]. Repositorio Institucional – Bulería Universidad de León.
  • Argos González, J., Ezquerra Muñoz, P., & Zubizarreta Castro, A. (2019). La transición entre Educación Infantil y Educación Primaria. Editorial La Muralla.
  • Babić, N. (2017). Continuity and discontinuity in education: example of transition from preschool to school. Early Child Development and Care, 187(10), 1596–1609. https://doi.org/10.1080/03004430.2017.1301935
  • Brostöm, S. (2013). Play as the main road in children´s transition to school. In O. F. Lillemyr, S. Dockett, & B. Perry (Eds.), Varied perspectives on play and learning. Theory and research on early years education (pp. 37–53). Information Age Publishing.
  • Cameron, C. A., Pinto, G., Hunt, A. K., & Léger, P. D. (2016). Emerging literacy during ‘Day in the Life’ in the transition to school. Early Child Development and Care, 186(9), 1476–1490. https://doi.org/10.1080/03004430.2015.1105800
  • Castro, A., Ezquerra, P., y Argos, J. (2016). Procesos de escucha y participación de los niños en el marco de la educación infantil: Una revisión de la investigación. Educación XX1, 19(2), 105–126. https://doi.org/10.5944/educXXI.14271
  • Castro, A., Ezquerra, P., & Argos, J. (2018). Deepening the transition between childhood education and primary education: the perspective of families and teachers. Teoría de La Educación, 30(1), 217–240. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.14201/teoredu301217240
  • Castro-Pérez, M., & Morales-Ramírez, M. E. (2015). Los ambientes de aula que promueven el aprendizaje, desde la perspectiva de los niños y niñas escolares. Revista Electrónica Educare, 19(3), 1–32. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.11
  • Contreras Domingo, J., y Manrique Ruiz, G. (2021). Abrir caminos, emprender viajes: el currículum como experiencia de apertura. Aula Abierta, 50(3), 665–67. https://doi.org/10.17811/rifie.50.3.2021.665-672
  • Correia, K., & Marques-Pinto, A. (2016). Adaptation in the transition to school: perspectives of parents, preschool and primary school teachers. Educational Research, 58(3), 247–264. https://doi.org/10.1080/00131881.2016.1200255
  • Crespo Comesaña, J. M., & del Mar Lorenzo Moledo, M. (2016). Los espacios de la escuela primaria inclusiva: conexiones y desarmonías entre la normativa de construcciones escolares y las finalidades del sistema educativo. Bordon, 68(1), 131–144. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68108
  • Dockett, S., & Perry, B. (2021). Invisible transitions: Transitions to school following different paths. Australasian Journal of Early Childhood, 46(3), 224–235. https://doi.org/10.1177/18369391211009698
  • Fisher, J. (2021). To play or not to play: teachers’ and headteachers’ perspectives on play-based approaches in transition from the Early Years Foundation Stage to Key Stage 1 in England. Education 3-13, 0(0), 1–13. https://doi.org/10.1080/03004279.2021.1912136
  • González-Moreira, A., Ferreira, C., & Vidal, J. (2022). A Journey to Primary Education: A Systematic Review of Factors Affecting the Transition from Early Childhood Education to Primary Education . [Manuscrito en revisión]. Departamento de Psicología, Sociología y Filosofía, Universidad de León.
  • González-Moreira, A., Ferreira, C., y Vidal, J. (2023). Review on Research Methods for Studying Transition from Early Childhood Education to Primary Education. Education Sciences, 13(3), 254. https://doi.org/10.3390/educsi13030254
  • Korucu, I., & Schmitt, S. A. (2020). Continuity and change in the home environment: Associations with school readiness. Early Childhood Research Quarterly, 53, 97–107. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2020.03.002
  • Leblond, M., Parent, S., Castellanos-Ryan, N., Lupien, S. J., Fraser, W. D., y Seguin, J. R. (2022). Transition from preschool to school: Children’s pattern of change in morning cortisol con-centrations. Psychoneuroendocrinology, 140, 105724. https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2022.105724
  • Malaguzzi, L. (2011). La educación infantil en Reggio Emilia. Octaedro.
  • Margetts, K. (2002). Transition to school — complexity and diversity. European Early Childhood Education Research Journal, 10(2), 103–114. https://doi.org/10.1080/13502930285208981
  • Margetts, K. (2014). Transition and Adjustment to School. In B. Perry, S. Dockett, & A. Petriwskyj (Eds.), Transitions to School - International Research, Policy and Practice. International perspectives on early childhood education and development (Vol. 9, pp. 75–88). Springer.
  • Mateo, E., Cisneros, S., Ferrer, L. M., Muñoz, A., & Hervas, A. (2020). Artistic Spaces for Experiencing Science in Early Childhood Education. Enseñanza de Las Ciencias, 38(3), 199–217. https://doi.org/10.5565/REV/ENSCIENCIAS.2830
  • McNair, L. J. (2021). The relationship between young children’s transitions and power: ‘Why are all the doors locked? I don’t feel free … I am not in charge of me anymore’’.’ Children’s Geographies. https://doi.org/10.1080/14733285.2021.1952162
  • Montiel Vaquer, I. (2017). Neuroarquitectura en educación. Una aproximación al estado de la cuestión. Revista Doctorado UMH, 3(2).
  • Muñoz-Cantero, J. M., García-Mira, R., & López-Chao, V. (2015). Influencia del diseño del espacio en los procesos de enseñanza-aprendizaje. Revisión. Revista de Estudios e Investigación En Psicología y Educación, 063–067. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.13.321
  • Noriega, F. M., Jiménez Rodríguez, M. Á., Heppell, S., & Bonet, N. S. (2016). Creando espacios de aprendizaje con los alumnos para el tercer milenio. Bordon, 68(1), 61–82. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68104
  • OCDE. (2017). Panorama de la educación 2017. Indicadores de la OCDE. Gobierno de España. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=18947
  • Ostos, C., Nicoletti, J. A., Gadea, W. F., & García Moro, F. J. (2021). Diseñar el aula para una educación inclusiva. In G. García, J. A. Nicoletti, & F. J. García Moro (Eds.), Diálogos para la educación inclusiva I (pp. 28–46). Pequén Académico.
  • Páramo, P. (2021). El futuro del tercer maestro. In P. Páramo & A. Burbano (Eds.), El tercer maestro: la dimensión espacial del ambiente educativo y su influencia sobre el aprendizaje (pp. 209- 217). Universidad Pedagógica Nacional.
  • Pink, S. (2007). Photography in ethnographic research. SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9780857025029
  • Quiles Fernández, E. (2021). Cuidar y experimentar el currículum: historias y movimientos en una clase de Educación Infantil. Aula Abierta, 50(3), 673–680. https://doi.org/10.17811/rifie.50.3.2021.673-680
  • Riera Jaume, M. A., Ferrer Ribot, M., & Ribas Mas, C. (2014). La organización del espacio por ambientes de aprendizaje en la Educación Infantil: significados, antecedentes y reflexiones. Reladei, 3(2), 19–39.
  • Romero-Rodríguez, S., & Moreno-Morilla, C. (2020). Necesidades de orientación en la transición a Educación Primaria: una mirada desde la vivencia en los espacios de alfabetización. In E. García-Jiménez & F. Guzmán-Simón (Eds.), La alfabetización para un cambio social. Un enfoque desde los Nuevos Estudios de Literacidad (pp. 161–175). Octaedro.
  • Rupin, P., Muñoz, C., y Jadue-Roa, D. (2023). “So, We Can’t Play”: Limitations to Play at School in Periods of Education-al Transition in Chile. Education Science, 13, 317. https://doi.org/10.3390/educsci13030317
  • Sak, R., Sak, İ. T. Ş., y Tuncer, N. (2016). Turkish Preschool Children’s Perceptions and Expectations Related to 1st-Grade Education. Childhood Education, 92(2), 149–154. https://doi.org/10.1080/00094056.2016.1150754
  • Toro, A. (2022). Espacios (tercer maestro). In J. L. Murillo, M. Calvo, C. Moreno, & A. Gosálvez (Eds.), La relación entre la escuela y el entorno social y natural (pp. 5–9).
  • Trilla, J., & Puig, J. (2003). El aula como espacio educativo. Cuadernos de Pedagogía, 325, 52–55.
  • Velten, K. (2021). Self-efficacy experiences in day care and primary school from the children’s perspective: A starting point for the reflection of didactic and methodological competences of adult educators. Journal of Early Childhood Research. https://doi.org/10.1177/1476718X211051192