Violencia y control de la imagen. La identidad femenina en la obra de Ana Mendieta

  1. Luis D. Rivero Moreno
Journal:
Ars longa: cuadernos de arte

ISSN: 1130-7099

Year of publication: 2017

Issue: 26

Pages: 303-316

Type: Article

More publications in: Ars longa: cuadernos de arte

Abstract

In the society of information, images of violence are multiplied until they make the reflection about them complicated. This research proposes to recover the work of the artist Ana Mendieta. Her art, as opposed to the ways used by the mechanism of power, appears as a tool to face gender-based violence from an artistic and personal point of view. Thus, using the main currents of gender studies theory in contrast to the work of the Cuban artist, the possibility of the exhibition of body and violence it is described through body art and performance. Thereby, women achieve a search mechanism for identity, creating their own image and showing social problems usually silenced by the patriarchal power, engaged in ascribing them to a non visible private realm.

Bibliographic References

  • ALIAGA, Juan Vicente. "Los pliegues de la herida: sobre violencia, género y accionismo". Artecontexto, 2005, n. 7, pp. 72-81.
  • ALIAGA, Juan Vicente. Orden fálico. Androcentrismo y violencia de género en las prácticas artísticas del siglo XX. Madrid: Akal, 2007.
  • ARMENGOL, Vicenç F. El sexo de la violencia: género y cultura de la violencia. Barcelona: Icaria Editorial, 1998.
  • BALLESTER, Irene. El cuerpo abierto. Representaciones extremas de la mujer en el arte contemporáneo. Gijón: Trea, 2012.
  • BALZA, Isabel. "Crítica feminista de la discapacidad: el monstruo como figura de la vulnerabilidad y exclusión". Dilemata, 2011, n. 7, pp. 57-76.
  • BARTHES, Roland. La cámara lúcida. Barcelona: Paidós, 2009.
  • BAUDRILLARD, Jean. Cultura y simulacro. Barcelona: Kairós, 2001.
  • BAYER, Betty M.; MALONE, Kareen R. "Feminism, psychology and matters of the body". Theory and Psychology, 1996, Vol. 6, n. 4, pp. 667-692.
  • BEARDSLEY, John. Earthworks and Beyond Contemporary Art in the Landscape. New York: Abbeville Press. 1998.
  • BEST, Susan. "The serial spaces of Ana Mendieta". Art History, 2007, Vol. 30, n. 1, pp. 57-82.
  • BLOCKER, Jane. Where is Ana Mendieta?: Identity, performativity, and exile. Duke University Press, 1999.
  • BLOCKER, Jane. What the body cost: desire, history, and performance. University of Minnesota Press, 2004.
  • BORDO, Susan. Unbearable weight: Feminism, Western culture, and the body. Berkeley: University of California Press, 2004.
  • BOSCH FIOL, Esperança; FERRER PÉREZ, Victoria A.; ALZAMORA MIR, Aina. El laberinto patriarcal: reflexiones teórico-prácticas sobre la violencia contra las mujeres. Barcelona: Anthropos Editorial, 2006.
  • BROUDE, Norma; GARRARD, Mary D. The power of feminist art: The American movement of the 1970s, history and impact. New York: Harry N. Abrams, 1996.
  • BUTLER, Judith; LOURTIES, Marie. "Actos performativos y constitución del género: un ensayo sobre fenomenología y teoría feminista". Debate feminista, 1998, n. 18, pp. 296-314.
  • BUTLER, Judith. Bodies that matter: On the discursive limits of sex. New York: Taylor and Francis, 2011.
  • CABAÑAS, Kaira M. "Ana Mendieta: Pain of Cuba, Body I Am". Woman's Art Journal, 1999, 20(1), pp. 12-17.
  • CHICAGO, Judy; SCHAPIRO, Miriam. "Female imagery". En: JONES, Amelia [ed.]. The feminism and visual culture reader. London: Routledge, 2003, pp. 40-43.
  • DE LA CONCHA MUÑOZ, Ángeles (coord.). El sustrato cultural de la violencia de género: literatura, arte, cine y videojuegos. Madrid: Síntesis, 2010.
  • D'EAUBONNE, Françoise. Le féminisme ou la mort. Paris: P. Horay, 1974.
  • DE LAURETIS, Teresa. "The violence of rhetoric: considerations on representation and gender". Semiotica, 1985, Vol. 54, n. 1-2, pp. 11-32.
  • DEBORD, Guy. La sociedad del espectáculo. Valencia: Pre-textos, 2002.
  • FOUCAULT, Michel. Historia de la sexualidad: el uso de los placeres. Buenos Aires: Siglo XXI, 2002.
  • FUSCO, Coco [Ed.]. Corpus delecti: performance art of the Americas. London: Routledge, 2005.
  • GHALIOUN, Burhan. "Globalización, deculturación y crisis de identidad". Revista CIDOB d'afers internacionals, 1998, pp. 107-118.
  • GOLDFARB, Sally F. "Violence against women and the persistence of privacy". Ohio St. LJ, 2000, 61, 1.
  • GÓMEZ-QUINTERO, Raysa E.; PÉREZ BUSTILLO, Mireya. The female body: Perspectives of Latin American artists. Westport: Greenwood Press, 2002.
  • GONZÁLEZ-MORENO, M. Barbaño; RIVERO MORENO, Luis D. "Carolee Schneemann. Cine, autobiografía y poder". Revista Estudos Feministas, 2017, Vol. 25, n. 3.
  • HARAWAY, Donna. Simians, cyborgs, and women: The reinvention of nature. Londres: Routledge, 2013.
  • JONES, Amelia. Body art, performing the subject. MInnesota: University of Minnesota Press, 1998.
  • KATZ, Robert. Naked by the window: the fatal marriage of Carl Andre and Ana Mendieta. New York: Atlantic Monthly Pr, 1990.
  • KERSTEN, Joachim. "Culture, masculinities and violence against women". British Journal of Criminology, 1996, Vol. 36, n. 3, pp. 381-395.
  • KNAFO, Danielle. In her own image: Women's self-representation in twentieth-century art. Madison: Fairleigh Dickinson University Press, 2009.
  • KRISTEVA, Julia. La mujer y lo sagrado. Madrid: Feminismos, 2000.
  • LAPEÑA GALLEGO, Gloria. "¿Feminismo o necesidad?: El proceso artístico en la obra de Eva Hesse y Ana Mendieta". Arte y políticas de identidad, 2011, n. 5, pp. 101-116.
  • LEÓN, Magdalena. "Empoderamiento: relaciones de las mujeres con el poder". Estudos Feministas, 2000, Vol. 8, n. 2, pp. 49-61.
  • LINDSAY, Arturo (ed.) Santeria aesthetics in contemporary Latin American art. Washington, DC and London: Smithsonian Institution Press, 1996.
  • LIPPARD, Lucy R. Overlay: Contemporary art and the art of prehistory. New York: Pantheon, 1983.
  • LIPPARD, Lucy R. Six years: the dematerialization of the art object from 1966 to 1972. Berkeley: University of California Press, 1997.
  • LUCIE-SMITH, Edward. Race, Sex and Gender in Contemporary Art the Rise of Minority Culture. London: Art Books, 1994.
  • MENDIETA, Ana. "A Selection of Statements and Notes". Sulfur, 1988, n. 22.
  • MENDIETA, Ana. Where is Ana Mendieta?: Identity, performativity, and exile. Durham: Duke University Press, 1999.
  • MEREWETHER, Charles. De la inscripción a la disolución: un ensayo sobre el consumo en la obra de Ana Mendieta. Barcelona: Fundación Antoni Tàpies, 1993.
  • MESKIMMON, Marsha. The Art of Reflection: Women's Self-portraiture in the Twentieth Century. London: Routledge, 1996.
  • MESKIMMON, Marsha. Women Making Art: History, Subjectivity, Aesthetics. London: Routledge, 2003.
  • MUÑOZ-MUÑOZ, Ana M.; GONZÁLEZ-MORENO, M. Barbaño. "La mujer como objeto (modelo) y sujeto (fotógrafa) en la fotografía". Arte, Individuo y Sociedad, 2014, Vol. 26, n. 1, pp. 39-54.
  • NOYA MIRANDA, Francisco Javier. "Por un 'situacionismo sistemico'. La teoría de sistemas sociales y el aná-lisis institucional en el estudio de los nuevos movimientos sociales". Reis, 1991, pp. 25-45.
  • PERROT, Michelle. Mi historia de las mujeres. Buenos Aires: Fondo de cultura económica, 2008.
  • POLLOCK, Griselda. Vision and Difference: feminism, femininity and the histories of art. London: Routledge, 2003.
  • RAINE, Anne. "Embodied geographies: subjectivity and materiality in the work of Ana Mendieta". En PO-LLOCK, Griselda. Generations and geographies in the visual arts: Feminist readings. London and New York: Routledge, 1996, pp. 228-252.
  • RUIDO, María. Ana Mendieta. Madrid: Nerea, 2002.
  • SARTORI, Giovanni. Homo videns: la sociedad teledirigida. Madrid: Taurus, 2003.
  • SCHAPIRO, Miriam; CHICAGO, Judy. "Female imagery". Womanspace Journal, 1973, vol. 1, n. 3, pp. 11-14.
  • SCHERZ, Lilly W. Cuerpo de mujer, campo de batalla. México D. F.: Plaza y Valdés, 2002.
  • SONTAG, Susan. Sobre la fotografía. Madrid: Alfaguara, 2006.
  • SUÁREZ BRIONES, Beatriz. "La segunda ola feminista: Teorías y críticas literarias feministas". Escribir en femenino: poéticas y políticas, 2000, pp. 25-39.
  • SZYMANEK Angelique. "Bloody Pleasures: Ana Mendieta's Violent Tableaux". Signs: Journal of Women in Culture and Society, 2016, Vol. 41, n. 4, pp. 895-925.
  • TAYLOR, Diana; VILLEGAS MORALES, Juan (eds.). Negotiating Performance: Gender, Sexuality, and Theatricality in Latin, o America. Durham: Duke University Press, 1994.
  • VILLAPLANA RUIZ, Virginia. Nuevas violencias de género, arte y cultura visual. Murcia: Universidad de Murcia, 2008.
  • VILLAPLANA RUIZ, Virginia. "Formas de violencia globalizadas: género, representación y discurso". IC Revista Científica de Información y Comunicación, 2009, 6.
  • VIRILIO, Paul. Discurso sobre el horror en el arte. Madrid: Casimiro, 2010.
  • VIRILIO, Paul. War and cinema: the logistics of perception. New York: Verso, 1989.
  • VISO, Olga; et al. Ana Mendieta: earth body: sculpture and performance, 1972-1985. Washington: Hatje Cantz Pub, 2004.
  • VISO, Olga. Unseen Mendieta: The Unpublished Works of Ana Mendieta. Munich, Berlin, London and New York: Prestel, 2008.