El aula de artes del cuerpo de la Universidad de León (2005-2022). Diálogos en danza

  1. García San Emeterio, Teresa 1
  2. Brozas Polo, María Paz 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Journal:
Aula: Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca

ISSN: 0214-3402

Year of publication: 2023

Issue Title: Body Expression and Educational Dance

Issue: 29

Pages: 73-94

Type: Article

DOI: 10.14201/AULA2023297394 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openBULERIA editor

More publications in: Aula: Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca

Abstract

In this article we converse about our experiences in the construction –between 2005 and 2022– of a community space of contemporary dance and circus that we call «Aula de Artes del Cuerpo» in the framework of the Cultural Activities Area of the University of León. First, we ask ourselves about the conditions and contradictions of the university context from which we teach, investigate and approach creation. Utopian location or transit in multiple venues, as well as ways of understanding and practicing the relationships between art and education –the relationships between improvisation and composition, modes of participation and reception or inclusive pedagogy– are some of the central issues of the dialogue. From this memory, which serves as recognition and self-criticism, doubts and desires are distilled about the future modes of interaction of bodies in various scenes: the theatrical or choreographic, the university and the social.

Bibliographic References

  • APPIA, A. (2004). El arte es una actitud. En J. M. HERNÁNDEZ (ed.), Adolphe Appia. Escenografías (pp. 12-16). Madrid: Círculo de Bellas Artes.
  • BARRET, G. (1993). Pedagogía de la expresión dramática. Montréal: Recherche en Expression.
  • BARRET, G. (2022). Que d’objets! Tant d’objets! Pour une pédagogie des objets. Montréal: Recherche en Expression.
  • BESSE, J. M. (2007). L’élan du paysage. Premières notes sur la danse et l’écriture. Les carnets du paysage, 13 & 14, 11-19.
  • BOISSIERE, A. (2007). Appia et les espaces rythmiques. Les carnets du paysage, 13 & 14, 64-79.
  • BROZAS, M. P. (coord.). (2006). Cuerpo, imagen y expresión. Entre la intervención educativa y la creación escénica. Curso de Verano. Universidad de León.
  • BROZAS, M. P. (2013). El cuerpo en la escritura de la danza contemporánea. Movimento, 19(3), 275-294.
  • BROZAS, M. P. (2016). Danza contact improvisation en la Universidad. Análisis de un proceso didáctico inclusivo con una alumna invidente. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 51, 50-54.
  • BROZAS, M. P. (2017). Los espacios como dispositivo de la construcción de prácticas corporales. A propósito del contact improvisation en el contexto español. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, 22(2), 397-491.
  • BROZAS, M. P. (2018). Estudio(s) sobre la luna. Un proyecto de investigación creación en artes del cuerpo. Arte, Individuo y Sociedad, 30(3), 575-597.
  • BROZAS, M. P. y GARCÍA, T. (2013). Contact Improvisation in Spain: Dance, Body and Geography: A Study Lab at the Contact Festival Freiburg 2009. Contact Quarterly Unbound.
  • BROZAS, M. P. y MOLINERO, M. (2015). Telas aéreas: cuaderno de aprendizaje. León: Universidad de León.
  • BROZAS, M. P. y VICENTE, M. (1999). Actividades Acrobáticas Grupales y Creatividad. Madrid: Gymnos.
  • BROZAS, M. P. y VICENTE, M. (2017). La diversidad corporal en la danza contemporánea. Una mirada retrospectiva al siglo XX. Arte, Individuo y Sociedad, 29(1), 71-87.
  • FOUCAULT, M. (2009). Le corps utopique, Les hétérotopies. Clamecy: Nouvelles Éditions Lignes.
  • LOUPPE, L. (2012). Poética de la Danza Contemporánea. Salamanca: Universidad de Salamanca.
  • PINTO RIBEIRO, A. (1997). Por exemplo a cadeira: ensaio sobre as artes do corpo. Lisboa: Cotovia.
  • SÁNCHEZ, J. A. y PÉREZ ROYO, V. (2010). La investigación en artes escénicas. Introducción. Cairon, 13, 5-13.
  • SCHLEMMER, O. (1987). Escritos sobre arte: pintura, teatro, danza. Barcelona: Paidós.
  • TOBAJAS, N. (2019). Discapacidad visual, danza contemporánea y contact improvisation. La figura de apoyo en el contexto del Aula de Artes del Cuerpo de la Universidad de León. Trabajo fin de Grado en CAFD. Universidad de León.
  • WOOD, C. (2007). The Mind is a Muscle. Londres: Afterall Books.