El cuerpo sin órganos en la poesía española del siglo XXIteoría y símbolo

  1. Sergio Fernández Martínez 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Revue:
Tropelias: Revista de teoría de la literatura y literatura comparada

ISSN: 1132-2373

Année de publication: 2023

Número: 40

Pages: 49-63

Type: Article

DOI: 10.26754/OJS_TROPELIAS/TROPELIAS.2023408634 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Tropelias: Revista de teoría de la literatura y literatura comparada

Résumé

Through the concept «body without organs», Antonin Artaud questions the organic order of reality, considered by him pernicious for the subject and for existence itself. Gilles Deleuze takes up the notion to develop his theory of the event and of the difference, and through it he generates an analytical definition of desire. This paper analyses the dialogue between this concept and the 21st Spanish poetry through three poetry books: Cuerpo sin mí [Body Without Me], by Eduardo Moga, La piel o el cuerpo [The Skin or the Body], by Leticia Fernández-Fontecha, and Phantasmagoria [Phantasmagoria], by Sara Torres. Expression of the power of affect in real experience, the body without organs appears as the constitutive axis of these texts in the purest Deleuzian sense, allowing us to rethink the limits and scope of contemporary Spanish lyric.

Références bibliographiques

  • ALBA RICO, Santiago (2017). Ser o no ser (un cuerpo). Barcelona: Seix Barral.
  • ARTAUD, Antonin (1975). “Para terminar con el juicio de dios”. Trad. María Irene Bordaberry. En: Para terminar con el juicio de dios y otros poemas, Buenos Aires: Ediciones Caldén, 9-31.
  • CASIELLES, Laura (2019). “Una pregunta cuya respuesta no existe”, Nayagua. Revista de poesía, 30,182-186.
  • CERNUDA, Luis (2019). “Los placeres prohibidos”. En La realidad y el deseo (1924-1962). Madrid: Alianza Editorial, 89-114.
  • DELEUZE, Gilles (2001). Spinoza: filosofía práctica. Trad. Antonio Escohotado. Barcelona: Tusquets.
  • DELEUZE, Gilles (2002). Diferencia y repetición. Trad. María Silvia Delpy y Hugo Beccacece. Avellaneda: Amorrortu.
  • DELEUZE, Gilles (2005a). Lógica del sentido. Trad. Miguel Morey. Barcelona: Anagrama.
  • DELEUZE, Gilles (2005b). La isla desierta y otros textos. Textos y entrevistas (1953-1974). Trad. José Luis Pardo. Ed. David Lapoujade. Valencia: Pre-Textos.
  • DELEUZE, Gilles (2006). Nietzsche y la filosofía. Trad. Carmen Artal. Barcelona: Anagrama.
  • DELEUZE, Gilles (2009). Francis Bacon. Lógica de la sensación. Trad. Isidro Herrera. Madrid: Arena Libros.
  • DELEUZE, Gilles y GUATTARI, Félix (2002). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Trad. José Vázquez Pérez y Umbelina Larraceleta. Valencia: Pre-Textos.
  • DELEUZE, Gilles y GUATTARI, Félix (2009). El Anti-Edipo. Capitalismo y esquizofrenia. Trad. Francisco Monge. Barcelona: Paidós.
  • FERNÁNDEZ-FONTECHA, Leticia (2018). La piel o el cuerpo. Valencia: Pre-Textos.
  • GROSZ, Elizabeth (2017). The Incorporeal: Onthology, Ethics, and the Limits of Bodies. Nueva York: Routledge.
  • MERLEAU-PONTY, Maurice (1964). Signos. Trad. Caridad Martínez y Gabriel Oliver. Barcelona: Seix Barral.
  • MERLEAU-PONTY, Maurice (1994). Fenomenología de la percepción. Trad. Jem Cabanes. Barcelona: Ediciones Península.
  • MERLEAU-PONTY, Maurice (2010). Lo visible y lo invisible. Trad. Estela Consigli y Bernard-Capdevielle. Buenos Aires: Nueva Visión.
  • MERLEAU-PONTY, Maurice (2015). L'institution, la passivité. Notes de cours au Collège de France (1954-1955). Ed. Dominique Darmaillacq, Claude Lefort y Stéfanie Mésané, París: Éditions Belin.
  • MOGA, Eduardo (2007). Cuerpo sin mí. Madrid: Bartleby Editores.
  • MOGA, Eduardo (2010). Bajo la piel, los días. Madrid: Calambur.
  • PARDO, José Luis (2011). El cuerpo sin órganos. Presentación de Gilles Deleuze. Valencia: Pre-Textos.
  • PARDO, José Luis (2014). A propósito de Deleuze. Valencia: Pre-Textos.
  • PEDREGOSA, Pau (2019). “El dolor y la imaginación, dos vivencias en los límites de la conciencia”, Isegoría. Revista de Filosofía Moral y Política, 60, 189-207.
  • SÁNCHEZ, José A. (2017). Cuerpos ajenos. Ensayos sobre ética de la representación. Segovia: La uña rota.
  • SÁNCHEZ ROBAYNA, Andrés (2016). “Introducción”. En José Ángel Valente: Poesía completa. Ed. Andrés Sánchez Robayna. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 7-55.
  • SCARRY, Elaine (1987). The Body in Pain. The Making and Unmaking of the World, Nueva York y Oxford: Oxford University Press.
  • SPINOZA, Baruj (2005). Ética demostrada según el orden geométrico. Trad. Atilano Domínguez. Madrid: Trotta.
  • TORRES, Sara (2019). Phantasmagoria. Madrid: La Bella Varsovia.
  • VALENTE, José Ángel (2016). Poesía completa. Ed. Andrés Sánchez Robayna. Barcelona: Galaxia Gutenberg.