El Colectivo Trans y la Educación Físicauna Aproximación Bibliométrica

  1. Tuero del Prado, Concepción E.
  2. Carballo-Leyenda, Belén
  3. Rioja Martínez, Raquel
Zeitschrift:
Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

ISSN: 2254-3139

Datum der Publikation: 2023

Titel der Ausgabe: Perspectivas y Avances en Actividad Física y Deporte para la Inclusión Social

Ausgabe: 12

Nummer: 1

Seiten: 13-29

Art: Artikel

DOI: 10.15366/RIEJS2023.12.1.001 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

Zusammenfassung

The presence of trans students in the compulsory education system highlights the need to generate research and studies for facilitating the work of education professionals and the inclusion of trans students. Despite its importance, no studies have been found to date analysing the topic of Physical Education and the transgender community from a bibliometric perspective. Thus, the aims of this work are: a) to determine bibliometric indicators related to production, collaboration and repercussion and impact, b) to classify the publications according to the type of study, and c) to identify the main thematic categories of the publications. From the determination of search terms in five databases, a sample of 20 publications was obtained. The bibliometric analysis indicates the novelty of this topic from the chronological point of view and its development in a close geographical context (Spain and the United Kingdom). The content analysis offers information on the trend in using keywords and other aspects related to the research methodology in publications. In addition, the topics more prevalent in the manuscripts are presented.

Bibliographische Referenzen

  • Aleixandre, R. (2010). Bibliometría e indicadores de producción científica. En J. Jiménez, J.M. Argimon, A. Martín yT. Vilardell (Eds.), Publicación científica biomédica: Cómo escribir y publicar un artículo de investigación(pp. 363-384). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-84-8086-461-9.50027-8
  • Arora, K. y Wolbring, G. (2022). Kinesiology, physical activity, physical education, and sports through an equity/equality, diversity, an inclusion (EDI) Lens: A scoping review. Sports, 10(4), 55-57. https://doi.org/10.3390/sports10040055
  • Bancroft, K. y Greenspan, S. (2022). Facilitators and barriers of inclusion: Acritical incident technique analysis of one non-binary physical education teacher’s workplace experiences.Sport, Education and Society. https://doi.org/10.1080/13573322.2022.2034143
  • Barbero, J.I. (2003). La educación física y el deporte como dispositivos normalizadores de la heterosexualidad. En O. Guasch y O. Viñuales (Eds.), Sexualidades: Diversidad y control social(pp. 355-377).
  • Bellaterra.Berg, P. y Kokkonen, M. (2022). Heteronormativity meets queering in physical education: The views of PE teachers and LGTBIQ+ students. Physical Education and Sport Pedagogy,27(4), 368-381.https://doi.org/10.1080/17408989.2021.1891213
  • Block, B.A. (2014). Supporting LGBTQ Students in physical education: Changing the movement landscape. Quest, 66, 14-26. https://doi.org/10.1080/00336297.2013.824904Butler, J. (2011). El género en disputa. Paidós.
  • Cabrera-Ramos, J. (2020). Producción científica sobre integración de TIC a la educación física. Estudio bibliométrico en el período 1995-2017.Retos, 37, 748-754.https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.67348
  • Carvajal-Villaplana, A. (2018). Transexualidad y transfobia en el sistema educativo. Humanidades, 8(1), 163-193. https://doi.org/10.15517/h.v8i1.31467
  • Caudwell, J. (2014). [Trnsgender] Young men: Gendered subjectivities and the physically active body. Sport, Education and Society, 19(4), 398-414. https://doi.org/10.1080/13573322.2012.672320
  • Clark, C.M. y Kosciw, J.C. (2021). Engaged or excluded: LGBTQ youth’s participation in school sports and their relationship to psychological well-being. Psychology in the Schools, 59(1), 95-114.https://doi.org/10.1002/pits.22500
  • COGAM.(2019). LGTBfobia en las aulas. COGAM.
  • Colina-Martín, S. (2021). La cooperación internacional para el desarrollo y la protección de los derechos humanos de las personas LGTBI: Una mirada desde la Agenda 2030. Iberoamerican Journal of Development Studies, 10(1), 62-82. https://doi.org/10.26754/ojs_ried/ijds.557
  • Devís-Devís, J., Fuentes, J. y Sparkes, A. (2005). ¿Qué permanece oculto del currículum oculto? Las identidades de género y sexualidad en la educación física. Revista Iberoamericana de Educación, 39, 73-90.
  • Devís-Devís, J., Pereira-García, S., López-Cañada, E., Pérez-Samaniego, V. yFuentes-Miguel, J. (2018). Looking back into trans persons’ experiences in heteronormative secondary physical education contexts. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(1), 103-116.https://doi.org/10.1080/17408989.2017.1341477
  • Devís-Devís, J. y Sáenz-Macana, A. M. (2020). La homofobia en la educación física escolar: Una revisión sistemática.Movimento, 26,e26072.https://doi.org/10.22456/1982-8918.104750
  • Díaz-Herrera, C. (2018). Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Orientación intelectual de revista Universum. Revista General de Información y Documentación, 28(1), 119-142.https://doi.org/10.5209/RGID.60813
  • Drury, S., Stride, A., Firth, O. y Fitzgerald, H. (2022). The transformative potential of trans*-inclusive PE: The experiences of PE teachers. Sport, Education and Society, 203, 41-42.https://doi.org/10.1080/13573322.2022.2034142
  • Etxebarría-Perez-de-Nanclares, O., Vizcarra-Morales, M.T., Gamito-Gomez, R. y López-Vélez, A.L. (2023). La realidad trans en el sistema educativo: Una revisión sistemática. Revista de Psicodidáctica, 12, art 2. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2022.12.002
  • Fuentes-Miguel, J. (2015). Educación física y deporte en personas trans: Una aproximación cualitativa[Tesis doctoral]. Universidad de Valencia.
  • Fuentes-Miguel, J. y Devís-Devís, J. (2020). Condiciones para la promoción de la actividad física en personas trans: Una experiencia escolar. EnJ. Servil-Serrano, G. Bermejo-Martínez, A. Corral-Abós y M. Sanz-Remacha (Coords.). Liderazgo en la promoción de la actividad física: Estrategias efectivas en la movilización de activos(pp. 55-60). Universidad de Zaragoza.
  • Fuentes-Miguel, J., Pereira-García, S., López-Cañada, E., Pérez-Samaniego, V. y Devís-Devís, J. (2016). Orientaciones para una educación física transinclusiva. TANDEM.Didáctica de la Educación Física, 54,45-50.
  • Gil-Borrelli, C.C., Velasco, C., Iniesta, C., de Beltrán, P., Curto, J. y Latasa, P. (2017). Hacia una salud pública con orgullo: Equidad en la salud en las personas lesbianas, gais, bisexuales y trans en España. Gaceta Sanitaria, 31(3), 175-177. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2016.09.013
  • Hargie, O., Mirchell, D.H. y Somerville, I. (2017). People have a knack of making you feel excluded if they catch on to your difference: Transgender experiences of exclusion in sport. International Review for the Sociology of Sport, 52(2), 223-239.https://doi.org/10.1177%2F1012690215583283
  • Herrick, S.S.C. y Duncan, L.S. (2020). Locker-room experiences among LGBTQ+ adults.Journal of Sport and Exercise Psychology, 42,227-239. https://doi.org/10.1123/jsep.2019-0133
  • Kjaran, J.I. y Jóhannesson, I.A. (2015). Inclusion, exclusion and the queering of spaces in two Icelandic upper secondary schools. Ethnography and Education, 10(1), 42-59.https://doi.org/10.1080/17457823.2014.925409
  • Kulick, A., Wernick, L.J., Espinoza, M.A., Newman, T.J. y Dessel, A.B. (2019).Three strikes and you’re out: Culture, facilities, and participation among LGBTQ youth in sports. Sport, Education and Society, 24(9), 939-953. https://doi.org/10.1080/13573322.2018.1532406
  • Lara-Aparicio, M., Mayorga-Vega, D. y López-Fernández, I. (2019). Análisis bibliométrico de términos en inglés sobre expresión corporal: Resultados en Web of ScienceTMdesde 1900 hasta 2018. Movimento, 25, e25044. https://doi.org/10.22456/1982-8918.88722
  • Leite-Serrano, J., de Oliveira-Caminha, I. y Sena-Gomes, I. (2017). Transexualidade e edicação física: Uma revião sistemática em periódicos das ciências da saúde. Movimento, 23(3), 1119-1132.https://doi.org/10.22456/1982-8918.64857
  • López-Cañada, E. (2018). La actividad física y el deporte en personas trans: la participación, los motivos y los factores socioecológicos[Tesis doctoral]. Universidad de Valencia.
  • López-Cañada, E., Devís-Devís, J., Pereira-García, S. y Pérez-Samaniego, V. (2021). Socio-ecological analysis of trans people’s participation in physical activity and sport. International Review for the Sociology of Sport, 56(1), 62-80. https://doi.org/10.1177/1012690219887174
  • Lorente-Catalán, E. y Martos-García, D. (2018). Educación física y pedagogía crítica. Propuestas para la transformación personal y social.Edicions de la Universitat de Lleida.
  • Marín-Suelves, D. y Ramon-Llin, J. (2021). Educación física e inclusión: Un estudio bibliométrico. Apunts. Educación Física y Deportes, 143, 17-26.https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2021/1).143.03.
  • Marques-Cândido, C., de Azevedo-Ferreira, M., Palma de Oliveira, A. y Ribeiro de Assis, M. (2021). Educação física e mídia: Estudo bibliométrico na Web of Sciencede1945-2019. Movimento, 27, e27024.https://doi.org/10.22456/1982-8918.102377
  • Martínez-Guzmán, A. y Montenegro-Martínez, M. (2011). El desafío trans. Consideraciones para un abordaje situado de las identidades de sexo/género. Revista Sociedad yEquidad, 2, 3-22.
  • Missé, M. y Coll-Planas, G. (2010). La patologización de la transexualidad: Reflexiones críticas y propuestas. Norte de Salud Mental, VIII(38), 44-55.
  • Molina, P., Martínez-Baena, A. y Villamón, M. (2017). Pedagogía de la educación física: Análisis de las revistas más productivas (2005-2014). Retos, 31, 14-18.https://doi.org/10.47197/retos.v0i31.38109
  • Moreno-Guerrero, A.J. (2020). Estudio bibliométrico de la producción científica de educación física en el ámbito educativo. En J.J. Gázquez (Comp.), Investigación en el ámbito escolar. Nuevas realidades en un acercamiento multidimensional a las variables psicológicas y educativas(pp. 191-205). Dykinson.
  • Moscoso, D. y Piedra, J. (2019). El colectivo LGTBI en el deporte como objeto de investigación sociológica. Revista Española de Sociología, 28(3), 501-516.https://doi.org/10.22325/fes/res.2019.14
  • Page, M.J., McKenzie, J.E., Bossuyt, P.M., Boutron I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C.D., Shamseer, L., Tetzlaff, J.M., Akl, E.A., Brenan, S.E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J.M., Hróbjartsson, A., Lalu, M.M., Li, T., Loder, E.W., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., McGuinness,L.A., Stewart, L.A.,...yMoher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: An updated guideline for reporting systematic review. PLoS Medicine, 18(3), e1003583.https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1003583
  • Peiró-Velert, C., Devís-Devís, J. y González, F.J. (2016). Colectivos vulnerados y buenas prácticas en la educación física escolar. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 54, 7-12.
  • Pereira-García, S., López-Cañada, E. y Elling-Machartzki, A. (2022). Dancing queer tango: An experience of queer pedagogy in PESTE. Journal of Teaching in Physical Education, 41(1), 99-109.https://doi.org/10.1123/jtpe.2020-0097
  • Pérez-Calvo, C., Ruiz-Duet, A.M., Rodríguez-Riesco, L., Mateos-Herrera, A. y Vivas-Herrera, S. (2022). Factores de riesgo para el suicidio en población trans: Una revisión bibliográfica. RESED. Revista de Estudios Socioeducativos,10, 267-280.https://doi.org/10.25267/Rev_estud_socioeducativos.2022.i10.17
  • Pérez-Enseñat, A. y Moya-Mata, I. (2020). Diversidad en la identidad y expresión de género en educación física: Una revisión de la literatura. Retos, 38, 818-823.https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.54076
  • Pérez-Samaniego, V., Fuentes-Miguel, J., Pereira-García, S. y Devís-Devís, J. (2016). Abjection and alterity in the imagining of transgender inphysical education and sport: Apedagogical approach in higher education. Sport,Education and Society, 21(7), 985-1002.https://doi.org/10.1080/13573322.2014.981253
  • Phipps, C. y Blackall, C.J. (2021). I wasn’t allowed to join the boys: The ideology of cultural cisgenderism in a UK school. Pedagogy, Culture &Society, 20, 12-33.https://doi.org/10.1080/14681366.2021.2000012
  • Piedra, J. (2016). Deporte y género. Manual de iniciación. INDE.Piedra, J., Ramírez-Macías, G. y Latorre-Romero, A. (2014). Visibilizar lo invisible: Creencias del profesorado de educación física sobre homofobia y masculinidades. Retos, 25, 60-66.https://doi.org/10.47197/retos.v0i25.34472
  • Piedra, J., Ramírez-Macías, G., Ries, F., Rembrandt, A. y Phipps, C. (2016). Homophobia and heterosexism: Spanish physical education teachers’ perceptions.Sport in Society,19(8), 1156-1170. https://doi.org/10.1080/17430437.2015.1096257
  • Pistella, J., Ioverno, S., Rodgers, M.A. y Russell, S.T. (2020). The contribution of school safety to weight-related health behaviors for transgender youth. Journal of Adolescence, 78, 33-42.https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2019.12.001
  • Romero-Chouza, O., Lago-Ballesteros, J., Toja-Reboredo, B. y González-Valeiro, M. (2021). Propósito de la educación física en educación secundaria: Revisión bibliográfica. Retos, 40,305-316.https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.80843
  • Rubio Arribas, F.J. (2009). Aspectos sociológicos de la transexualidad. Nómadas. Critical Journal of Social and JuridicalSciences, 21(1), 19-41.
  • Sánchez-Sánchez, T.y Etopa-Bitata, M.P. (2021). Las realidades trans* en la adolescencia: El acoso escolar está en esta etapa. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 155-162. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2021.n2.v1.2171
  • SIIS-Centro de Documentación y Estudios.(2018). Promoción del deporte en colectivos en situación de exclusiónsocioeconómica: Principio de actuación y buenas prácticas. Diputación Foral de Gipuzkoa.Suess-Schwend, A. (2020). La perspectiva de despatologización trans. Gaceta Sanitaria, 34(S1), 54-60.https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2020.07.002
  • Tomás-Górriz, V. y Tomás-Casterá, V. (2018). La Bibliometría en la evaluación de la actividad científica. Hospital a Domicilio, 2(4), 145-163. https://doi.org/10.22585/hospdomic.v2i4.51
  • Torrebadella-Flix, X. (2017). La historia de la educación física escolar en España. Una revisión bibliográfica transversal para incitar a una historia social y crítica de la educación física. Espacio, Tiempo y Educación, 4(1), 1-41. https://doi.org/10.14516/ete.2017.004.001.76
  • Vicente-Pedraz, M. (2013). Crítica de la educación física y educación física crítica en España. Estado (crítico) de la cuestión. Movimento,19(1), 309-329.
  • Vizcarra-Morales, M.T. y Lleixá, T. (2022). Aprendizaje-servicio en educación física para la inclusión social. Didacticae, 12, 4-6. https://doi.org/10.1344/did.2022.12.4-6
  • WHO.(2013). Physical activity promotion in socially disadvantaged groups: principles for action.WHO.Williamson, R. y Sandford, R. (2018). ‘School is already difficult enough...’:Examining transgender issues in physical education. Physical Education Matters, 13(3), 57-61.