Influencia del Profesorado en las Actitudes hacia la Inmigración de los Alumnos. Evidencias desde PISA 2018

  1. Rodríguez-Esteban, Agustín
  2. González-Mayorga, Héctor
Journal:
REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

ISSN: 1696-4713

Year of publication: 2023

Volume: 21

Issue: 3

Pages: 85-100

Type: Article

DOI: 10.15366/REICE2023.21.3.005 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

Sustainable development goals

Abstract

Attention to diversity in an increasingly multicultural society is one of the great challenges facing the Spanish education system. This study has focused on analysing the extent to which teachers' behaviour predicts students' attitudes towards immigration. For this purpose, Spanish PISA 2018 data have been used, with a total sample of 29,324 students. For the analysis of the data, model for multilevel analysis and three factor models of analysis of variance have been carried out. The results showed that, according to the students' perception, teachers who make negative comments about immigrants, show low expectations towards foreign students and blame foreign students for social problems have a negative influence on the adoption of certain attitudes by students, especially males. These results highlight the need for training, both initial and ongoing, for teachers to deal with immigrant pupils in the classroom in both its didactic and methodological dimensions. It is concluded that the educational context is the appropriate forum for the promotion of attitudes of respect and tolerance towards immigration and cultural diversity.

Bibliographic References

  • Aguaded, E. M., Rubia, P. y González, E. (2013). La importancia de la formación del profesorado en competencias interculturales. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 17(1), 339-365.
  • Ajzen, I. y Fishbein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting social behavior. Prentice-Hall.
  • Alivernini, F., Cavicchiolo, E. y Manganelli, S. (2019). Brothers, ants or thieves: students’ complex attitudes towards immigrants and the role of socioeconomic status and gender in shaping them. Social Psychology of Education, 22(3), 629-647. https://doi.org/10.1007/s11218-019-09492-8
  • Álvarez-Sotomayor, A. (2015). El papel del origen nacional y del tiempo de residencia en los etiquetados profesorales de hijos de inmigrantes en secundaria. RASE. Revista de Sociología de la Educación, 8(3), 380-395.
  • Ballestín, B. (2015). De “su cultura es muy fuerte” a “no se adapta a la escuela”: Alumnado de origen inmigrante, evaluación y efecto Pigmalión en primaria. RASE. Revista de Sociología de la Educación, 8(3), 361-379.
  • Benner, A. D., Graham, S. y Mistry, R. S. (2008). Discerning direct and mediated effects of ecological structures and processes on adolescents' educational outcomes. Developmental Psychology, 44, 840-854. https://doi.org/10.1037/0012-1649.44.3.840
  • Butkus, M., Ma?iulyt?-Šniukien?, A., Davidavi?ien?, V. y Matuzevi?i?t?, K. (2016). Factors influencing society’s attitudes towards internal and external EU immigrants. Filosofija. Sociologija, 27(4), 292-303.
  • Charette, J. y Kalubi, J. C. (2017). Rapport à l’école de parents récemment immigrés. Contexte migratoire et représentations sociales. Diversité Urbaine, 17, 73-94. https://doi.org/10.7202/1047978ar
  • Cebolla, H. (2013). Introducción al análisis multinivel. Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS)
  • CIS. (2017). Actitudes hacia la inmigración. CIS.
  • CIS. (2021). Barómetro de julio 2021. CIS.
  • Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological Bulletin, 112(1), 155-159. https://doi.org/10.1037/0033-2909.112.1.155
  • Consejo de la Unión Europea. (2018). Recomendación del Consejo, de 22 de mayo de 2018, relative a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Consejo de la Unión Europea.
  • Finch, H., Hernández, M. E. y Avery, B. (2021). The impact of national and school contextual factors on the academic performance of immigrant students. Frontiers in Education, 6, art.793790. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.793790
  • Florio, E. (2022). Contact vs. information: What shapes attitudes towards immigration? Evidence from an experiment in schools. Journal of Behavioral and Experimental Economics, 96, 101790. https://doi.org/10.1016/j.socec.2021.101790
  • Gamazo, A., Martínez-Abad, F., Olmos-Migueláñez, S., y Rodríguez-Conde, M. J. (2018). Evaluación de factores relacionados con la eficacia escolar en PISA 2015. Un análisis multinivel. Revista de Educación, 379(3), 56-84. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-379-369
  • Goedert, C., Albert, I., Barros, S. y Ferring, D. (2019). Welcome or not? Natives’ security feelings, attachment and attitudes toward acculturation of immigrants. International Journal of Intercultural Relations, 69, 24-31. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2018.12.001
  • Gómez, M. A. (2016). Debates históricos y filosóficos en la enseñanza de los temas socialmente controvertidos. Praxis & Saber, 7(13), 15-44. https://doi.org/10.19053/22160159.4158
  • Hachfeld, A., Hahn, A., Schroeder, S., Anders, Y., Stanat, P. y Kunter, M. (2011). Assessing teachers’ multicultural and egalitarian beliefs: The teacher cultural beliefs scale. Teaching and Teacher Education, 27(6), 986-996. https://doi.org/10.1016/j.tate.2011.04.006
  • Hanus, M., Tani, S., Béneker T. y Höhnle S. (2021). World-mindedness of young people during the rise in migration in Europe: A case study of Czechia, Finland, Germany and The Netherlands. International Research in Geographical and Environmental Education, 31(3), 222-241. https://doi.org/10.1080/10382046.2021.1969791
  • Hernández, K., Ledezma, D. y Espinoza, L. (2020). Actitudes de los docentes hacia la inmigración en aulas chilenas: Un estudio descriptivo. Revista Inclusiones, 7, 93-111.
  • Iglesias, J., Ares, A., Rodríguez, L., Estrada, C. y De la Fuente, M. C. (2022). Caminos de convivencia: Claves para una adecuada integración social y convivencia intercultural en contextos locales. Observatorio Español del Racismo y la Xenofobia.
  • INE. (2021). Cifras de Población (CP) a 1 de enero de 2021. Estadística de Migraciones (EM). Año 2020. Instituto Nacional de Estadística.
  • Kozina, A., Vidmar, M. y Veldin, M. (2020). Social, emotional and intercultural/transcultural learning in a European perspective: Core concepts of the HAND in HAND project. En Z. Kozina (Ed.), Social, emotional and intercultural competencias for inclusive school environments across Europe (pp. 17-37). Verlag Dr. Kova?.
  • Kraft, M. A. (2019). Teacher effects on complex cognitive skills and social-emotional competencies. Journal of Human Resources, 54(1), 1-36. https://doi.org/10.3368/jhr.54.1.0916.8265R3
  • Lee, S. L. (2021). Social work students’ attitudes towards indigenous people: An empirical study in Taiwan. Australian Social Work, 74(4), 391-393. https://doi.org/10.1080/0312407X.2020.1751220
  • Leix, A. y Záleská, K. (2017). Teachers’ experiences with immigrant children in Czech elementary schools. Human Affairs, 27(1), 30-47. https://doi.org/10.1515/humaff-2017-0004
  • Lenzi, M., Vieno, A., Sharkey, J., Mayworm, A., Scacchi, L., Pastore, M. y Santinello, M. (2014). How school can teach civic engagement besides civic education: The role of democratic school climate. American Journal of Community Psychology, 54, 251-261. https://doi.org/10.1007/s10464-014-9669-8
  • León, B., Mira, A. R. y Gómez, T. (2007). Evaluación de las opiniones sobre la inmigración y la multiculturalidad en la escuela de alumnos de Magisterio. Revista de Investigación Psicoeducativa, 5(2), 121-138.
  • Liu, J. y Loeb, S. (2019). Engaging teachers. Measuring the impact of teachers on student attendance in secondary school. The Journal of Human Resources, 56(2), 343-379. https://doi.org/10.3368/jhr.56.2.1216-8430R3
  • Margaryan, S., Paul, A. y Siedler, T. (2021). Does education affect attitudes towards immigration? Evidence from Germany. The Journal of Human Resources, 56(2), 446-479. https://doi.org/10.3368/jhr.56.2.0318-9372R1
  • Martínez-Sánchez, A. M., Esteban, R. y Pabón, M. (2022). Análisis de las actitudes hacia el hecho multicultural en una muestra de estudiantes españoles de Magisterio. REIFOP. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(1), 19-34. https://doi.org/10.6018/reifop.496431
  • Mateos-Aparicio, G. y Hernández, A. (2021). Análisis multivariante de datos. Cómo buscar patrones de comportamiento en Big Data. Pirámide.
  • McCorkle, W. D. (2020). The relationship between teachers’ grade level and views on immigration and immigrant students. Journal of Social Studies Education Research, 11(1), 21-41.
  • Meltzer, C. E., Eberl, J.-M., Theorin, N., Lind, F., Schemer, C., Strömbäck, J., Boomgaarden, H., y Heidenreich, T. (2018). Perceptions of the impact of immigration and attitudes towards free movement within the EU: A cross-national study. REMINDER Project.
  • Merton, R. K. (1968). Social theory and social structure. The Free Press.
  • Moldes-Anaya, S., Jiménez-Aguilar, F. y Jiménez-Bautista, F. (2018). Actitudes hacia la inmigración en España a través de la encuesta social europea. OBETS: Revista de Ciencias Sociales, 13(1), 93-119. https://doi.org/10.14198/obets2018.13.1.04
  • Monreal, T. y McCorkle, W. (2021). Social studies teachers’ attitudes and beliefs about immigration and the formal curriculum in the United States South: A multi-methods study. The Urban Review, 53(1), 1-42. https://doi.org/10.1007/s11256-020-00561-3
  • Níkleva, D. G. y Rico-Martín, A. M. (2017). Attitudes and cultural stereotypes of future teachers towards immigrant students in Spain. Educación XX1, 20(1), 57-73. https://doi.org/10.5944/educXX1.11369
  • O’Rourke, K. H. y Sinnot, R. (2006). The determinants of individual attitudes towards immigration. European Journal of Political Economy, 22, 838-861. https://doi.org/10.1016/j.ejpoleco.2005.10.005
  • OECD. (2019a). PISA 2018 assessment and analytical framework. OECD. https://doi.org/10.1787/b25efab8-en
  • OECD. (2019b). PISA 2018 Technical Report. OECD.
  • OECD. (2020). PISA 2018 results. Are students ready to thrive in an interconnected world? OECD. https://doi.org/10.1787/d5f68679-en
  • Pardo, A., Ruiz, M.A. y San Martín, R. (2007). Cómo ajustar e interpretar modelos multinivel con SPSS. Psicothema, 19(2), 308-321.
  • Pastor-Vicedo, J. C., Contreras-Jordán, O. R., Gil-Madrona, P. y Cuevas-Campos, R. (2016). Estereotipos y prejuicios hacia los inmigrantes en los futuros profesores de educación física. Cuadernos de Psicología del Deporte, 16(3), 123-136.
  • Pavelková, L., Hanus, M. y Hasman, J. (2020). Attitudes of young Czechs towards immigration: Comparison of 2011 and 2016. AUC Geographica, 55(1), 27-37. https://doi.org/10.14712/23361980.2020.5
  • Prats, J., Deusdad, B. y Cabre, J. (2017). School xenophobia and interethnic relationships among secondary level pupils in Spain. Education as Change, 21(1), 95-112. https://doi.org/10.17159/1947-9417/2017/750
  • Pratto, F., Sidanius, J., Stallworth, L. M. y Matle, B. F. (1994). Social dominance orientation: A personal variable predicting social and political attitudes. Journal of Personality and Social Psychology, 67, 741-763. https://doi.org/10.1037/0022-3514.67.4.741
  • Rétiová, A., Rapoš Boži?, I., Klva?ová, R. y Jaworsky, B. N. (2021). Shifting categories, changing attitudes: A boundary work approach in the study of attitudes toward migrants. Sociology Compass, 15(3), 1-16. https://doi.org/10.1111/soc4.12855
  • Rinken, S. (2021). Las actitudes ante la inmigración y los inmigrantes en España: Datos recientes y necesidades de conocimiento. Observatorio Español del Racismo y la Xenofobia.
  • Rodríguez-Esteban, A. (2020). Enseñanza en un entorno multicultural: Preparación de los profesores y demandas formativas expresadas. En M. C. Pérez Fuentes, M. M. Molero Jurado, Á. Martos Martínez, A. B. Barragán Martín, M. M. Simón Márquez, M. Sisto, R. M. del Pino Salvador, B. M. Tortosa Martínez, J. L. Gázquez Linares (Comps.), La Convivencia escolar: Un acercamiento multidisciplinar a las nuevas necesidades (pp. 97-106). Dykinson.
  • Schachner, M. K., Noack, P., van de Vijver, F. J. y Eckstein, K. (2016). Cultural diversity climate and psychological adjustment at school. Equality and inclusion versus cultural pluralism. Child Development, 87(4), 1175-1191. https://doi.org/10.1111/cdev.12536
  • Schachner, M. K., Schwarzenthal, M., van de Vijver, F. J. y Noack, P. (2019). How all students can belong and achieve: Effects of the cultural diversity climate amongst students of immigrant and nonimmigrant background in Germany. Journal of Educational Psychology, 111(4), 703-716. https://doi.org/10.1037/edu0000303
  • Schmuck, D. y Matthes, J. (2017). Effects of economic and symbolic threat appeals in right-wing populist advertising on anti-immigrant attitudes: The impact of textual and visual appeals. Political Communication, 34(4), 607-626. https://doi.org/10.1080/10584609.2017.1316807
  • Schwarzenthal, M., Juang, L., Schachner, M. K., van de Vijver, A. J. R. y Handrick, A. (2017). From tolerance to understanding: Exploring the development of intercultural competence in multiethnic contexts from early to late adolescence. Journal of Community and Applied Social Psychology, 27, 388-399. https://doi.org/10.1002/casp.2317
  • Schwarzenthal, M., Schachner, M. K., Juang, L. P. y van de Vijver, F. J. (2020). Reaping the benefits of cultural diversity: Classroom cultural diversity climate and students’ intercultural competence. European Journal of Social Psychology, 50, 323-346. https://doi.org/10.1002/ejsp.2617
  • Soral, W., Bilewicz, M. y Winiewski, M. (2018). Exposure to hate speech increases prejudice through desensitization. Aggressive Behavior, 44(2), 136-146. https://doi.org/ 10.1002/ab.21737
  • Tarabini, A. (2015). La meritocracia en la mente del profesorado: Un análisis de los discursos docentes en relación al éxito, fracaso y abandono escolar. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8(3), 349-360.
  • Torrealba, M. (2004). La interacción docente y el discurso pedagógico de la ironía. Educere, 8(26), 355-360.
  • Ueffing, P., Rowe, F. y Mulder, C. H. (2015). Differences in attitudes towards immigration between Australia and Germany: The role of immigration policy. Comparative Population Studies, 40(4), 437-464. https://doi.org/10.12765/CPoS-2015-18
  • Vázquez, R., López-Gil, M. y Calvo-García, G. (2019). El currículum oculto del fracaso escolar y del abandono educativo temprano. Razones interseccionadas. Investigación en la Escuela, 98, 16-30. https://doi.org/10.12795/IE.2019.i98.02
  • Veldin, M., Kozina, A., Mornar, M. y Dahlström, H. (2020). Students´ empathy and classroom climate as predictors of attitudes towards immigrants. A case study in three EU countries. En C. Pracana y M. Wang (Eds.), Psychology applications & developments VI. Advances in psychology and psychological trends serie (pp. 316-327). Science Press. https://doi.org/10.36315/2021pad28
  • Villodre, M. (2019). ¿Componer y educar interculturalmente es posible? Experiencias desde el sistema educativo español. Educação e Pesquisa, 45, 1-17. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945187243
  • Vinkovi?, D. y Hodonj, A. (2020). Secondary school students’ attitudes towards the inclusión of students with developmental disabilities in the regular education system. Zivot i Skola, 66(2), 41-50. https://doi.org/10.32903/zs.66.2.3
  • Zamora-Serrato, M. y González-Monteagudo, J. (2019). El rendimiento académico del alumnado inmigrante en enseñanza secundaria: Rol de la familia y del profesorado. En E. Soriano-Ayala y V. Caballero-Cala (Coords.), El valor de la educación en una sociedad culturalmente diversa (pp. 74-81). Universidad de Almería.