Prometeo en los relatos de ciencia ficciónLas relecturas de un mito (De Frankenstein a Blade Runner 2049)

  1. Jesus Nieto Ibáñez 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Álabe: Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura

ISSN: 2171-9624

Year of publication: 2023

Issue: 27

Pages: 9-20

Type: Article

DOI: 10.25115/ALABE27.8447 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Álabe: Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura

Abstract

The artificial creation of human life, machines, robots and androids will be an argument that will make the myth of Prometheus fashionable in a new format, the cinema. The novel Frankenstein or the modern Prometheus, published by Mary Wollstonecraft Shelly in 1818, is the beginning of a series of rereadings of the myth of Prometheus and the precedent for numerous science fiction films of the last decades of the 20th century.Greek mythology has produced three fascinating literary versions of Prometheus (Hesiod, Aeschylus and Plato), reflecting different intentions. Science fiction cinema has made a new reading of this mythical story, but through Platonic interpretation, where the valuation of technique, as the foundation of civilization and progress, emerges.Blade Runner and Blade Runner 2049, with their creation of replicants (Nexus 6 and 9 respectively) are a paradigm of the scientific Prometheus, which highlights the risks of technical progress and the lack of ethics and moral scruples in science.This article analyzes the adaptation of the Promethean myth in these two science fiction films through the continuity of various motifs that coincide with the novel Frankenstein, through a comparative methodology and analysis of the mytheme and its transfictionality.

Bibliographic References

  • Alfaraz, C. (2010). Discursos de lo artificial. Blade Runner como representación social de la técnica. Enl@ce Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 7 (3), 45-59. Obtenido el 02/06/2022 desde https://dialnet.unirioja.es/buscar/documentos?querysDismax. DOCUMENTAL_TODO=Discursos+de+lo+artificial.+Blade+Runner
  • Alonso Santos, J. (2011). Blade Runner. Lo que Deckard no sabía. Madrid: Akal.
  • Ángel Moreno, F. (2010). Teoría de la literatura de ciencia ficción. Política y retórica de los prospectivo. Vitoria: Portal Editions.
  • Balló, J. y Pérez, X. (1997). La semilla inmortal. Los argumentos universales en el cine. Barcelona: Anagrama.
  • Crespo, I. (2017). Blade Runner 2049: Los androides siguen soñando. Cinemanía, 265, 60-67.
  • Díez Cobo, R. M. (2015). Redes intertextuales entre el cine y la literatura: la distopía en Blade Runner de Riddley Scott y Lágrimas en la lluvia de Rosa Montero. En N. Álvarez y A. Abello (eds.), Espejismos de la realidad. Percepciones de lo insólito en la literatura española (siglos XIX-XXI), (pp. 199-208). León: Universidad de León.
  • Dick, Philip K. (2001). ¿Sueñan los androides con ovejas eléctricas? Barcelona: Planeta.
  • Droz, G. (1992). Los mitos platónicos. Barcelona: Labor.
  • Douglas E. W. (1988). Ideology as Dystopia: An Interpretation of “Blade Runner”. International Political Science Review, 9 (4), 381-394. Obtenido el 15/05/2022 desde http://www.jstor.org/stable/1600763
  • Erreguera Abateiro, M. J. (2011). Resistencia al porvenir: las distopías en el cine hollywoodense. México: Universidad Autónoma Metropolitana.
  • Esquilo (1983). Tragedias completas. Traducción de J. Alsina. Madrid: Cátedra.
  • Fuertes, A. (2002). Prometeo: de Hesíodo a Camus. Pamplona: Universidad de Navarra.
  • García Gual, C. (1995). Prometeo, mito y tragedia. Madrid: Hiperión.
  • García Moriyón, F. (2017-2018). Blade Runner 2049. Distopía y tecnología. Libre pensamiento, 93, 75-85. Obtenido el 29/05/2022 desde http://librepensamiento.org/wpcontent/uploads/2018/05/LP%2093.pdf#new_tab
  • García Pérez, D. (2006), Prometeo. El mito del héroe y del progreso. México: UNAM.
  • González de la Llana Fernández, N. (2013). El pecado de Frankenstein. Álabe, 7. DOI: https://doi.org/10.15645/Alabe.2013.7.3 Obtenido el 4/10/2022 desde https://ojs.ual.es/ojs/index.php/alabe/article/view/7452
  • Gorostiza, J. y Pérez, A. (2002). Blade Runner. Ridley Scott. Madrid: Paidós.
  • Grandío Montes, M. (2014). Prometeo, fundador de la civilización humana. ¿Mito de fundación?. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2014. Obtenido el 25/05/2022 desde http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmct7488
  • Hernando Sanz, F. J. (2016). “He visto cosas que vosotros no creeríais”: distopía, control social y problemas sociales urbanos en Blade Runner. En XIV Coloquio Internacional de Geocrítica Las utopías y la construcción de la sociedad del futuro Barcelona, 2-7 de mayo de 2016. Obtenido el 06/02/2022 desde http://www.ub.edu/geocrit/xiv-coloquio/FelipeHernando.pdf
  • Hesíodo (1978). Obras y fragmentos. Traducción de A. Pérez Jiménez y A. Martínez Díez. Madrid: Gredos.
  • Kerényi, C. (1997) Prometheus: Archetipal Image of Human Existence. Princeton: Princeton University Press.
  • Kerman, J. B. (1997). Retrofitting Blade Runner. Issues in Ridley Scott´s Blade Runner and Philip K. Dick´s do androids dream of electric sheep?. Madison: University of Wisconsin Press.
  • Lara Domínguez, Mª E. (2001). El Moderno Prometeo. En Actas del X Congreso Español de Estudios Clásicos III (pp. 627-633). Madrid: Sociedad Española de Estudios Clásicos.
  • Lloret Soler, E., y Palencia Portilla, R. (2008). Análisis mitológico en torno a la figura prometeica: un viaje en paralelo. Alicante: Universidad de Alicante.
  • Martos Núñez, E. (2021). Alterliteraturas (Los 100 ojos de la Educacion literaria en la era poscovid). Álabe 24. DOI: http://dx.doi.org/10.15645/Alabe2021.24.11 Obtenido el 5/10/2022 desde https://ojs.ual.es/ojs/index.php/alabe/article/view/7673/6304
  • Nieto Ibáñez, J. M. (2007). Prometeo y la naturaleza humana en el Humanismo hispánico: la Monarquía mística de Lorenzo de Zamora. Euphrosyne, 35, 385-395.
  • Pérez, L. (2001). El cine de aventuras. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias.
  • Platón (1981). Diálogos 1. Traducción de J. Calonge. Madrid: Gredos.
  • Prieto, M. Á. (2005). Blade Runner. Madrid: T & B Editores.
  • Salvador Cabrerizo, M. (2011). Distopía y deshumanización en el arte último: el cyberpunk. Un viaje a través del cine. En Art, Emotion and Value. 5th Mediterranean Congress of Aesthetics. Obtenido el 01/0672022 desde https://www.um.es/vmca/proceedings/docs/40.Maria-Salvador-Cabrerizo.pdf
  • Santos, A. (2017). Tierras de ningún lugar. Utopía y cine. Madrid: Cátedra.
  • Santos, A. (2019). Tiempos de ninguna edad. Distopía y cine. Madrid: Cátedra.
  • Santos, A. (2019). Tiempos de ninguna edad. Distopía y cine Madrid: Cátedra.
  • Shattuck. R. (1998). Conocimiento prohibido. Madrid: Taurus.
  • Shelley, Mary W. (2001). Frankenstein o el moderno Prometeo. Traducción de Mª Engracia Pujals. Madrid: Cátedra.
  • Trousson, R. (1976). Le thème de Promethée dans la littérature européene, 2 vols. Ginebra: Droz (2ª ed.).