Mètode de Projectes Tecnològics com un entorn favorable d'aprenentatge en el context de la Teoria de l'Activitat, El
- Soler Martínez, Albert Josep
- Marina Castells Llavanera Directeur/trice
Université de défendre: Universitat de Barcelona
Fecha de defensa: 27 avril 2004
- Joaquín Gimenez Rodriguez President
- José María Núñez Espallargas Secrétaire
- Neus Sanmartí Puig Rapporteur
- Delio del Rincón Rapporteur
- Francesc Xavier Carrera Farran Rapporteur
Type: Thèses
Résumé
Aquesta tesi intenta dotar la matèria de Tecnologia d'ESO i Batxillerat d'una interpretació psico-pedagògica nova, de tal manera que ens permeti interpretar, entendre i millorar els processes subjacents en 1'adquisició dels continguts de Tecnologia. En primer lloc es fa un estudi detallat d'aquesta matèria: especificant els seus significats; indicant els seus continguts i metodologies; trobant els seus trets caracteristics i les seves peculiaritats... S'observa com la manera de treballar a Tecnologia fa que sigui necessari un tractament psico-pedagògic adient a les seves caracteristíques. També s'observa que existeixen diferències ben marcades dintre la mateixa matèria però entre diferents països, el que ens fara anar amb molta cura sempre que fem comparacions. Després es revisen les investigacions que s'han dut a terme sobre Tecnologia, tant al nostre país com a d'altres llocs, tot salvant les diferències existents sobre la concepció de la Tecnologia a cada país. Es cerca una teoria psico-pedagogica descriptiva que s'ajusti a les peculiaritats de la Tecnologia: la "Teoria de la Formació per Etapes de les Accions Mentals", que s'engloba dintre de la Teoria de 1'Activitat. S'avala aquesta idoneïtat obtenint els trets caracteristics de les metodologies de treball de la Tecnologia en especial del Mètode de Projectes i comparant-los amb la Teoria de 1'Activitat. També es troben comentaris de destacats investigadors d'aquestes teories avalant el seu ús en la interpretació del Mètode de Projectes. Es fa un estudi d'aquesta teoria psico-pedagògica tot centrant-se en aquells elements que més interessen de cara a interpretar aspectes docents a Tecnologia. Es passa despres a 1'analisi exhaustiu del Mètode de Projectes sota la perspectiva de la Teoria de l'Activitat. En primer lloc, d'una manera global, identificant elements i aclarint definicions i conceptes, i despres d'una manera particular, mitjançant la realització d'una investigació. A la investigació docent justifiquem i expliquem tot el treball realitzat. I per ultim fem un exercici de síntesi de resultats, tant a nivell particular com general, tot intentant enllaçar amb 1'objectiu inicial de reinterpretar 1'aplicació didàctica del mètode de projectes a Tecnologia de cara a millorar la docencia.