La enseñanza universitaria como canal de formación para los futuros profesionalesla aplicación práctica de la teoría jurídica

  1. Alonso García, María Nieves 1
  2. Carrizo Aguado, David 2
  1. 1 Universidad Internacional Isabel I de Castilla
    info

    Universidad Internacional Isabel I de Castilla

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/055sgt471

  2. 2 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Revista:
REJIE: Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa

ISSN: 1989-8754

Ano de publicación: 2022

Número: 27

Páxinas: 49-59

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: REJIE: Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa

Resumo

In this contribution, a proposal for teaching innovation is proposed aimed at making students aware of the practical application of legal theory, that is, to conceive university education as a training channel for future professionals. The implementation of innovative tools in university teaching allows students to develop the participatory character and provide them with communication and learning skills in their professional future. The work will be developed with a group of seventy students of the Degree in Law, aged between 18 and 22 years, during the academic year 2021/2022. The proposal will be developed virtually through training simulators that facilitate the acquisition of skills through situations similar to those that occur in work contexts and that are designed for the student to follow a learning process based on "learning by doing”. In this line, it is intended to develop a pedagogical intervention proposal that incorporates theoretical-practical aspects contemplating a series of activities focused on the areas of research, analysis, reflection and resolution of real cases, while promoting transversal educational actions that will provide give students a more complete and positive vision of themselves, others and their environment that is reflected in their professional future.

Referencias bibliográficas

  • ADRIÁN DE GANZO, Mª.C., GONZÁLEZ ALMEIDA, J. A. PADRÓN MARTÍN, F, DIONIS MELIÁN, LUIS LEÓN, S. (2018), “La práctica simulada: Una relación directa entre la realidad y la docencia. Reflexión de su impacto en la formación del alumnado. Y un acercamiento más eficaz al mundo profesional”, en Bernardino Alonso Hernández, J, Canino Rodríguez , J, Pérez Suárez , S., Sánchez Rodríguez , Travieso González , C, Ravelo García, A. (ed. lit.) :V Jornadas Iberoamericanas de Innovación Educativa en el ámbito de las TIC y las TAC: InnoEducaTIC 2018, Las Palmas de Gran Canaria págs. 275-282.
  • ÁLVAREZ ÁLVAREZ, S, ARNÁIZ UZQUIZA, V. (2016), “Nuevos objetos de aprendizaje, nuevos objetivos de traducción: propuesta didáctica para traducir píldoras formativas”, en Tortosa Ybáñez, M. Grau Company, S, Álvarez Teruel, J. (Coords.) XIV Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria: investigación, innovación y enseñanza universitaria: enfoques pluridisciplinares, págs. 892-909.
  • ARANDA REDRUELLO, R.; CERRILLO MARTÍN, R.; DE LA HERRÁN GASCÓN, A.; DE MIGUEL BADESA. S.; GÓMEZ GARCÍA, M.; HERNÁNDEZ-CASTILLA, R.; IZUZQUIZA GASSET, D.; MURILLO TORRECILLA, F.J.; PÉREZ SERRANO, M.; RODRÍGUEZ-IZQUIERDO, R. Mª Y EGIDO GÁLVEZ, I. (DIR.) (2007): “El aprendizaje basado en problemas como innovación docente en la universidad”, Educación y futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, posibilidades y limitaciones, núm. 16, págs. 85-100.
  • DÍAZ PITA, Mª.P. (2016), “Los juicios simulados como técnica de aprendizaje colaborativo y de evaluación formativa”, en coord. por Maxim Turull i Rubinat, Enoch Albertí Rovira (Coords.), 74 experiencias docentes del Grado en Derecho, págs. 97-100.
  • MICÓ-AMIGO, E., BERNAL-BRAVO, C. (2020), “Investigación evaluativa de la innovación docente con simuladores en el área de Tecnología en la Enseñanza Secundaria Obligatoria”, IJERI: International journal of Educational Research and Innovation, , núm. 14, 2020, págs. 134-146.
  • PUIG, J.M., MARTÍN, X. Y BATLLE, R. (2007): Cómo iniciar un proyecto de aprendizaje y servicio solidario. Bilbao:Zerbikas Fundazioa.