Nuevas tendencias recreativas en fitness colectivo con base musical. Posibilidades de aplicación en educación física

  1. María Perrino Peña
Journal:
Revista Internacional de Deportes Colectivos

ISSN: 1989-841X

Year of publication: 2016

Issue: 28

Pages: 62-73

Type: Article

More publications in: Revista Internacional de Deportes Colectivos

Abstract

The aim of this work is to show a compilation and a description of the main group fitness guided lessons with musical base that are performed in gyms or fitness/wellness centers nowadays. From this point, new emerging trends in this sector are presented, and their possible inclusion in Physical Education (Ph. E.) field (Secondary School level) is assessed and justified. Their benefits and contributions for teen students are proposed, linking with educational contents provided in Ph. E. curricula. Information has been recollected and compiled from bibliographical searching, mainly on-line, and descriptive methods, as well as personal working experience, are used in this qualitative investigation. A future line research in Physical Education field is proposed, through the study and application of these contents, considered mostly suitable contents in Ph. E. programs.

Bibliographic References

  • FANDIÑO, J. Fitball y otros métodos aeróbicos como fórmula del trabajo de la condición física escolar. En: Actas del IX Congreso Deporte y Escuela, Cuenca (2009). Lillo Pérez, J. I. (coord.), pp. 111-122. Cuenca: Diputación de Cuenca, 2010.
  • FERNÁNDEZ GARCÍA, C. Actividades rítmicas dirigidas en educación física: aeróbic, aeróbic latino y cardiobox. Madrid: Wanceulen, 2011.
  • FUENTES, A.L. El valor pedagógico de la danza. Tesis Doctoral, Departamento de Educación Física y Deportiva, Universidad de Valencia. Valencia: Servicio de Publicaciones, 2006.
  • GARCÍA PASTOR, T. Pilates: ¿una técnica con posibilidades para el trabajo escolar? En: Actas del IX Congreso Deporte y Escuela, Cuenca (2009). Lillo Pérez, J. I. (coord.), pp. 123-144. Cuenca, Diputación de Cuenca, 2010.
  • GARCÍA SÁNCHEZ, I. y cols. (2011). Iniciación a la danza como agente educativo de la expresión corporal en la educación física actual. Aspectos metodológicos. En: Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, nº 20, pp. 33-36. ISSN: Edición impresa: 1579-1726. Edición Web: 1988-2041 (www.retos.org). Consultada el 20 de enero de 2016.
  • LIARTE, T.: Diver-Fit, diversión+fitness: un programa de actividades físicas para niños y adolescentes de aplicación en diferentes ámbitos (escolar, extraescolar, gimnasios y/o centros deportivos). Barcelona: INDE, 1998.
  • REVERTER, J. y BATANY, J.R. Del gimnasio al ocio-salud. Centros de Fitness, Fitness Center, Fitness & Wellness, Spa, Balnearios, Centros de Talasoterapia, Curhotel. Apunts, Educación Física y Deportes, 2007, nº 90 (4º trimestre), pp. 59-68.