La poesía de Vicente Gallegoser nadie

  1. López Castro, Armando 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Revue:
Archivum: Revista de la Facultad de Filosofía y Letras

ISSN: 0570-7218

Année de publication: 2019

Número: 69

Pages: 215-250

Type: Article

DOI: 10.17811/ARC.0.2019.215-250 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Archivum: Revista de la Facultad de Filosofía y Letras

Résumé

The territory of poetic writing, where light and shadows do not cease to be confused, is the place of the unconditioned, of the void in which the poem is formed, which is alien to any idea foreseen, as any form of intentionality utterly abolishes the poetic. In Vicente Gallego’s poetry, the poetic voice tends to be anonymous, impersonal, to become nobody, which is the way of being someone.

Références bibliographiques

  • AUGÉ, Marc (1996) Los no lugares. Espacios del anonimato, Barcelona, Gedisa.
  • BACHELARD, Gaston (1992) Fragmentos de una poética del fuego, Barcelona, Paidós.
  • BOSSI, Elena (2001) Leer poesía, leer la muerte, Rosario, Beatriz Viterbo Editora.
  • CALVINO, Italo (1989) “Levedad”, en Seis propuestas para el próximo milenio, Madrid, Siruela, 25-41.
  • DAVY, M.arie-Madeleine (1997) El pájaro y su simbolismo, Madrid, Grupo Libro 88.
  • DERRIDA, Jacques (1989) “Elipsis”, en La escritura y la diferencia, Barcelona, Anthropos, 402-409.
  • DERRIDA, Jacques (1998) Adiós a Enmanuel Lévinas, Madrid, Trotta.
  • D’ORS, Pablo (2012) Biografía del silencio, Madrid, Siruela.
  • FOUCAULT, Michel (1996) De lenguaje y literatura, Barcelona, Paidós.
  • GALLEGO, Vicente (2003) El sueño verdadero, Madrid, Visor. Edición del autor.
  • GALLEGO, Vicente (2006) Poética y poesía, Madrid, Fundación Juan March.
  • GALLEGO, Vicente (2008) Si temierais morir, Barcelona, Tusquets.
  • GALLEGO, Vicente (2015) Saber de grillos, Madrid, Visor.
  • GALLEGO, Vicente (2016) Cantó un pájaro, Madrid, Fondo de Cultura Económica, Edición de Antonio Moreno.
  • GALLEGO, Vicente (2014) Vivir el cuerpo de la realidad, Barcelona, Kairós.
  • GARRIDO PERIÑÁN, Juan José (2015) “Lictung: el claro del ser. Un estudio a raíz de las meditaciones de Heidegger”, en Ágora, XXXIV, 2, 161-177.
  • GONZÁLEZ DUEÑAS, Daniel (2003) Libro de Nadie, Madrid, FCE.
  • HAN, Byung-Chul (2017) Filosofía del budismo zen, Barcelona, Herder.
  • HARRIS, E. (2010) “Manifestaciones del esplín moderno en Los ojos del extraño de Vicente Gallego: la plasmación del quebranto vital”, Anuario de Estudios Filológicos, XXXIII, 95-110.
  • HARRIS, E. (2012) “El sentirse extranjero y los signos del distanciamiento en La luz, de otra manera de Vicente Gallego”, Dicenda, XXX, 125-150.
  • JANKÉLÉVICHT, Vladimir (2005) La música y lo inefable, Barcelona, Alpha Decay.
  • JIMÉNEZ MILLÁN, Antonio (2014) Poesía hispánica peninsular: (1980-2005), Sevilla, Renacimiento.
  • LÓPEZ CASTRO, Armando (2006) Un canto de frontera. Escritos sobre Antonio Machado, Madrid, Devenir.
  • MOREIRAS, Alberto (1991) Interpretación y diferencia, Madrid, Visor.
  • MUJICA, Hugo (2008) La casa y otros ensayos, Madrid, Vaso Roto.
  • MUJICA, HUGO (2014) El saber del no saberse, Madrid, Trotta.
  • PRIETO DE PAULA, Ángel Luis (2002) “Noche oscura del cuerpo”, en El País. Edición digital, 4 de mayo de 2002.
  • VALENTE, José Ángel (2008) “La lengua de los pájaros”, en Obras completas, Barcelona, Galaxia Gutenberg / Círculo de Lectores, Tomo II, 514-535.