Factores estresores, Inteligencia Emocional y Engagement en los estudiantes de enfermería durante sus prácticas clínicas

  1. Bernedo-García, Mª Cristina 1
  2. Quiroga-Sánchez, Enedina 2
  3. Liébana-Presa, Cristina 2
  4. Márquez-Álvarez, Liliana 1
  5. Arias-Ramos, Natalia 2
  6. Fernández-Martínez, Elena 2
  1. 1 Hospital Universitario El Bierzo (GASBI), Ponferrada (León), España. Facultad de Ciencias de la Salud, Campus de Ponferrada, Universidad de León, España
  2. 2 Facultad de Ciencias de la Salud, Campus de Ponferrada, Universidad de León, España. Grupo de Investigación SALBIS
Journal:
Index de enfermería: información bibliográfica, investigación y humanidades

ISSN: 1132-1296

Year of publication: 2022

Volume: 31

Issue: 3

Pages: 222-226

Type: Article

More publications in: Index de enfermería: información bibliográfica, investigación y humanidades

Metrics

SCImago Journal Rank

  • Year 2022
  • SJR Journal Impact: 0.163
  • Best Quartile: Q3
  • Area: History and Philosophy of Science Quartile: Q3 Rank in area: 117/186
  • Area: Public Health, Environmental and Occupational Health Quartile: Q4 Rank in area: 515/612
  • Area: Health (social science) Quartile: Q4 Rank in area: 284/337

Índice Dialnet de Revistas

  • Year 2022
  • Journal Impact: 0.440
  • Field: ENFERMERÍA Quartile: C1 Rank in field: 4/43

CIRC

  • Social Sciences: C
  • Human Sciences: B

Scopus CiteScore

  • Year 2022
  • CiteScore of the Journal : 0.7
  • Area: History and Philosophy of Science Percentile: 49
  • Area: Health (social science) Percentile: 17
  • Area: Public Health, Environmental and Occupational Health Percentile: 15

Abstract

Objective: To analyze the perception of stress, emotional intelligence and engagement in Nursing Degree students from the Ponferrada Campus during the development of their clinical practices. Methods: quantitative, descriptive, correlational cross-sectional study. The sample was 73 students. The questionnaires were used: KEZKAK, TMMS-24 and UWES-S and sociodemographic data. Results: 78.1% of the students presented stress, with women reaching the highest scores. Students from outside Ponferrada perceived higher rates of stress. The mean Emotional Intelligence score was 78.92±15.11. The dimensions of Emotional Intelligence positively correlate with the dimensions of engagement. Conclusions: Nursing degree students perceive stress during the development of clinical practices, however they present adequate Emotional Intelligence and high levels of engagement.

Bibliographic References

  • Lazarus RS, Folkman S. Estrés y procesos cognitivos. Barcelona: Martínez Roca; 1986.
  • García-Ros R, Pérez-González F, Pérez-Blasco J, Nati-vidad LA. Academic stress in first-year college students. Rev Lat Psic. 2012; 44(2):143-154. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa? id=80524058011 [acceso: 11/06/2018].
  • González R, Fernández R, González L. Academic stress in students of health sciences. Fisioterapia 2014; 36(3): 101-102. Doi: http://dx.doi.org/10.10 16/j.ft.2014.03.002.
  • Fernandes FG, Nunes L, Di Ciero M, Áfio J. Assess-ment of stress in the inclusion of nursing students in hospital practice. Invest Educ Enferm. 2014; 32(3): 430-437. Doi: http://dx.doi.org/10.17 533/udea.iee.v32n3a08.
  • Vizoso CM, Arias O. Engagement, burnout y rendi-miento académico en estudiantes universitarios y su relación con la prioridad en la elección de la carrera. Rev Psicol Educ. 2016; 11(1): 45-60. Disponible en: http://www.revis tadepsicologiayeduca-cion.es/pdf/135.pdf [acceso: 26/07/ 2018].
  • López F, López MJ. Situations that generate stress in nursing students in clinical practice. Cienc Enferm. 2011; 17(2): 47-54. Doi: http://dx.doi.org/ 10.4067/S0717-9553 2011000200006.
  • Toribio-Ferrer C, Franco-Bárcenas S. Estrés académico: el enemigo silencioso del estudiante. Revista Salud y Administración 2016; 3(7): 11-18. Disponible en: http://www.unsis.edu.mx/revista/doc/vol3num7/A2_Estres _acad.pdf [acceso: 11/06/2018].
  • Zupiria X, Uranga MJ, Alberdi MJ, Barandiaran M. KEZKAK: cuestionario bilingüe de estresores de los estudiantes de enfermería en las prácticas clínicas. Gac Sanit. 2003; 17(1): 37-51. Disponible en: http://scielo. isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0213-91112 003000100007 [acceso: 11/06/2018].
  • Al-Gamal E, Alhosain A, Alsunaye K. Stress and coping strategies among Saudi nursing students during clinical education. Perspect Psychiatr Care. 2018; 54(2): 198–205. Doi: https://doi.org/ 10.1111/ppc.12223.
  • Antolín R, Puialto M, Moure M, Quinteiro T. Situa-ciones de las prácticas clínicas que provocan estrés en los estudiantes de enfermería. Enferm Global. 2007; 6(1): 1-12. Disponible en: https://revistas.um.es/eglobal/article/ view/264 [acceso: 11/ 06/2018].
  • Zupiria-Gorostidi X, Uranga-Iturrioz MJ, Alberdi-Erice MJ, Barandiaran-Lasa MT, Huitzi-Egileor X, Sanz-Cascante X. Sources of stress met by nursing students in their clinical practice. Evolution throughout the studies. Enferm Clínica. 2006; 16(5): 231-237. Doi: https://doi.org/ 10.1016/ S1130-8621(06)71222-0.
  • López-Fernández C. Inteligencia emocional y relacio-nes interpersonales en los estudiantes de enfermería. Educ Med. 2015; 16(1): 83-92. Doi: https://doi.org/10.1016/ j.edumed.2015.04.002.
  • Mayer JD, Salovey P. What is Emotional Intelligence? En: Salovey P, Sluyter DJ, (Eds.), Emotional develop-ment and emotional intelligence: educational implica-tions. New York: Harper Collins; 1997. p. 3-34.
  • Extremera N, Durán A, Rey L. Inteligencia emocional y su relación con los niveles de burnout, engagement y estrés en estudiantes universitarios. Rev Educ. 2007; 342: 239-256. Disponible en: https://bit.ly/3PInW9n [acceso: 05/09/2018].
  • Schaufeli WB, Martínez I, Marqués-Pinto A, Salanova M, Bakker AB. Burnout and engagement in university students: A cross-national study. J Cross-Cul Psychol. 2002; 33(5): 464-481. Doi: https://doi.org/10.1177/00220 22102033005003.
  • De Dios M J, Varela I, Braschi L, Sánchez E. Stress in nursing students. Educ Med Sup. 2017; 31(3): 110-123. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/ article/view/1067 [acceso: 05/09/2018].
  • Pulido-Martos M, Augusto-Landa JM, López-Zafra E. Estudiantes de Enfermería en prácticas clínicas: el rol de la inteligencia emocional en los estresores ocupacionales y bienestar psicológico. Index de Enfermería 2016; 25(3): 215-219. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php? script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000200020&lng= es [acceso: 08/10/2018].
  • Arias LY, Montoya LI, Villegas AF, Rodríguez M.A. Estresores en las prácticas clínicas de los estudiantes de enfermería de una universidad pública en Colombia. Inv Enferm: Imag Des. 2018; 20(1). Doi: https://doi.org/10. 11144/Javeriana.ie 20-1.epce.
  • Bresó E, Schaufeli WB, Salanova M. Can a self-efficacy-based intervention decrease burnout, increase engagement, and enhance performance? A quasi-experimental study. High Educ. 2011; 61(4): 339-355. Doi: https://doi.org/10.1007/s10734-010-9334-6.
  • Paéz ML, Castaño JJ. Emotional intelligence and academic performance in undergraduate students. Psic Car. 2015; 32(2): 268-285. Doi: https://doi.org/10.14482/ psdc.32.2.5798.
  • Vallejo-Martín M, Aja J, Plaza JJ. Perceived stress in university students: the influence of academic burnout and engagement. IJERI. 2018; (9): 220-36. Disponible en: https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/ 2558 [acceso: 11/06/2018].
  • Fernández-Berrocal P, Extremera N, Ramos N. Validi-ty and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychol Rep. 2004; 94(3): 751-755. Doi: https://doi.org/ 10.2466/pr0.94.3.751-755.
  • Espinoza-Venegas M, Sanhueza-Alvarado O, Ramí-rez-Elizondo N, Sáez-Carrillo K. Validación de construc-to y confiabilidad de la escala de Inteligencia emocional en estudiantes de enfermería. Rev Latino-Am Enferma-gem. 2015; 23(1): 139-147. Doi: http://doi.org/10.1590/0104-1169.3498.2535.
  • Schaufeli WB, Bakker AB. UWES. Escala Utrech de Engagement en el trabajo de Utrecht, [Traducido al espa-ñol de Utrecht Work Engagement Scale. Preliminary Manual] Ocuppational Health Psychology Unit: Utrech University. 2011. Disponible en: https://www.wilmarschau fe-li.nl/publications/Schaufeli/Test%20Manuals/Test_ma nual_UWES_Espanol.pdf [acceso: 05/09/2018].
  • Arroyo A, Lancharro I, Romero R, Morillo MS. Nurs-ing as Gender Identity. Index de Enfermería 2011; 20(4): 248-251. Doi: http://dx.doi.org/ 10.4321/S1132-12962011000300008.
  • Bahadır-Yılmaz E. Academic and clinical stress, stress resources and ways of coping among Turkish first-year nursing students in their first clinical practice. Kontakt 2016; 18(3): 145-151. Doi: https://doi.org/10.1016/j. kontakt.2016.08.001.
  • Ribeiro FMSS, Mussi FC, Pires CGS, Silva RM, Macedo TTS, Santos CAST. Stress level among undergrad-uate nursing students related to the training phase and sociodemographic factors. Rev Latino-Am Enfermagem. 2020; 28: e3209. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/1518-8345.3036. 3209.
  • Tessa R. Factores estresores percibidos por los estu-diantes de la facultad de enfermería de la Universidad Católica del Uruguay en la práctica clínica. Rev Col Enf. 2015; 10(10): 27-34. Doi: https://doi.org/10.18270/ rce.v10i10.577.
  • Belhumeur S, Barrientos-Segura A, Retana-Salazar AP. Niveles de estrés de la población estudiantil en Costa Rica. Diferencias en función de las variables nivel socio-económico, rendimiento académico, nivel académico y zona geográfica. Psy, Soc & Educ. 2016; 8(1): 13-22. Doi: http://dx.doi.org/10.25115/psye.v8i1.457.
  • Herrera LM, Rivera MS. Prevalencia del malestar psicológico en estudiantes de enfermería relacionada con factores sociodemográficos, académicos y familiares. Cienc enferm. 2011; 17(2): 55-64. Doi: http://dx.doi.org/ 10.4067/S0717-95532011 000200007.
  • López JM, Orbañanos L, Cibanal ML. Identificación de estresores en las prácticas clínicas y evolución de los mismos en una promoción de alumnos de enferme-ría. Sanid Mil. 2013; 69(1): 13-21. Doi: https://dx.doi.org/ 10.4321/S1887-85712013000100003.
  • Yera MC, Gómez MI. Factores desencadenantes de estrés en los estudiantes de Enfermería durante sus prácticas clínicas en la Escuela Universitaria de Enferme-ría A Coruña. 2014; 17 (9): 27-31.
  • Contreras F, Barbosa D, Espinosa JC. Personality, emotional intelligence and affectivity in college students of business areas Implications for the training of leaders. Diversitas 2010; 6(1): 65-79. Doi: https://doi.org/10.15332/ s1794-9998.2010. 0001.05.
  • Nolen-Hoeksema S, Aldao A. Gender and age differ-ences in emotion regulation strategies and their relation-ship to depressive symptoms. Personality and Individual Differences 2011; 51(6): 704-708. Doi: https://doi.org/10. 1016/j.paid.2011.06. 012.
  • Aradilla-Herrero A, Tomás-Sábado J, Gómez-Benito J. Death attitudes and emotional intelligence in nursing students. OMEGA. 2013; 66(1): 39-55. Doi: https://doi. org/10.2190/OM.66.1.c.
  • Barraza-López RN, Muñoz-Navarro NA, Behrens-Pérez CC. Relationship between emotional intelligence and depression-anxiety and stress in medical students freshmen. Rev Chil Neuro-Psiquiat. 2017; 55(1): 18-25. Doi: http://dx.doi.org/ 10.4067/S0717-92272017000100003.
  • Siles-González J, Noreña-Peña A.L, Solano-Ruiz C. (2017). La inteligencia emocional durante las prácticas clínicas de alumnos de enfermería: un enfoque desde la antropología educativa aplicada a las prácticas clíni-cas. Rev ENE Enferm. 2017; 11(2). Disponible en: http://ene-enfermeria.org/ojs/index.php/ENE/article/view/ 703/inteligencia_emo cional [acceso: 23/09/2019].
  • Martos A, Pérez-Fuentes MM, Molero MM, Gázquez JJ, Simón, MM, Barragán AB. Burnout y engagement en estudiantes de Ciencias de la Salud. EJIHPE. 2018; 8(1): 23-36. Doi: https://doi.org/10.30552/ejihpe.v8i1.223.