Factores estresores, Inteligencia Emocional y Engagement en los estudiantes de enfermería durante sus prácticas clínicas
- Bernedo-García, Mª Cristina 1
- Quiroga-Sánchez, Enedina 2
- Liébana-Presa, Cristina 2
- Márquez-Álvarez, Liliana 1
- Arias-Ramos, Natalia 2
- Fernández-Martínez, Elena 2
- 1 Hospital Universitario El Bierzo (GASBI), Ponferrada (León), España. Facultad de Ciencias de la Salud, Campus de Ponferrada, Universidad de León, España
- 2 Facultad de Ciencias de la Salud, Campus de Ponferrada, Universidad de León, España. Grupo de Investigación SALBIS
ISSN: 1132-1296
Año de publicación: 2022
Volumen: 31
Número: 3
Páginas: 222-226
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Index de enfermería: información bibliográfica, investigación y humanidades
Resumen
Objective: To analyze the perception of stress, emotional intelligence and engagement in Nursing Degree students from the Ponferrada Campus during the development of their clinical practices. Methods: quantitative, descriptive, correlational cross-sectional study. The sample was 73 students. The questionnaires were used: KEZKAK, TMMS-24 and UWES-S and sociodemographic data. Results: 78.1% of the students presented stress, with women reaching the highest scores. Students from outside Ponferrada perceived higher rates of stress. The mean Emotional Intelligence score was 78.92±15.11. The dimensions of Emotional Intelligence positively correlate with the dimensions of engagement. Conclusions: Nursing degree students perceive stress during the development of clinical practices, however they present adequate Emotional Intelligence and high levels of engagement.
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