Aprendizajes invisibles en educación expandida. Un estudio de caso en personas desempleadas

  1. Rodríguez Fernández, Juan Ramón 1
  2. Díez Gutiérrez, Enrique Javier 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Journal:
Revista colombiana de educación

ISSN: 0120-3916 2323-0134

Year of publication: 2022

Issue Title: Videojuegos (volumen 2)

Issue: 85

Type: Article

DOI: 10.17227/RCE.NUM85-11765 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Revista colombiana de educación

Abstract

This research delves into the “invisible learning” that occurs in expanded education training environments. These environments are aimed at the training of unemployed adultsand are mediated by technological tools and resources. Among other aims, they seek “soft” skills which can be acquired and used by participants in their vital, work, and socialcontext. We have explored the interaction that occurs in joint learning in this community of users during this training process, which tends to eliminate some formal boundaries of the curriculum and to recognize and value what is now known as “expanded education”. We have tried to shed light on this ubiquitous and informal learning, which is hybrid, takes place in multiple contexts, and is usually invisible to formal education. The research methodology was a case study, triangulating instruments and sources of information, through the use of qualitative tools (participant and online observation; interviews with key informants, using face-to-face and virtual ethnography; mixed discussiongroups; biographies singular and digital field diaries, both individual and collective) and quantitative (questionnaire). The results focus on the analysis of the invisible learning’s impact on expanded and technologically mediated education. Addressing technological empowerment, collaborative learning, new practices of citizen participation and whether they enhance critically and committed citizenship.

Bibliographic References

  • Álvarez, E., Rodríguez, A. y Ribeiro, F. (2013). Ecosistemas de formación blended-learning en la práctica universitaria. Valoración de los estudiantes sobre su implementación y efectos en estilos de aprendizaje. Revista Portuguesa de Educação, 26(1), 143-177.
  • Amber, D. (2016). Mayores de 45 años en desempleo. Historias silenciadas y desafíos de la formación [Tesis de doctorado]. Universidad de Granada.
  • Burbules, N. C. (2014). El aprendizaje ubicuo: nuevos contextos, nuevos procesos. Entramados: Educación y Sociedad, 1, 131-134.
  • Carrasco, A., Donoso, J. A., Duarte, T., Hernández, J. J., López, R. y Núñez, C. (2009). Aprendizaje basado en proyectos versus aprendizaje basado en actividades: una experiencia en la elaboración y análisis de los estados financieros. En Asociación Española de Profesores Universitarios de Contabilidad (Asepuc), Jornada de Docencia en Contabilidad: La Formación en Contabilidad en los Grados y Masters. https://idus.us.es/handle/11441/99893
  • Cobo, C. y Moravec, J.W. (2011). Aprendizaje invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Universitat de Barcelona.
  • Cope, B. y Kalantzis, M. (2010). Ubiquitous learning. University of Illinois Press.
  • Díaz, R. y Freire, J. (eds.) (2012). Educación expandida. Zemos98.
  • Díaz, R., Freire, J., Lamb, B., Barbero, J. M., Lafuente, A., Wesch, M., Echeverría Ezponda, J., Zaldívar, J. I., Reig Hernández, D., Ito, M., Jiménez, P., Piscitelli, A., Muñoz, J. y De la Torre, A. (2012). Educación Expandida. Zemos 98.
  • Durán, M. (2019). Convenio sobre el fomento del empleo y la protección contra el desempleo, 1988 (núm. 168). Revista Internacional y Comparada de Relaciones Laborales y Derecho del Empleo, 7, 1244-1259.
  • Dussel, I. (2014). ¿Es el currículum escolar relevante en la cultura digital?
  • Debates y desafíos sobre la autoridad cultural contemporánea. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 22(24), 1-21.
  • Fernández, E. y Anguita, R. (2015). Aprendizajes invisibles en contextos de educación expandida. Retos y oportunidades en la sociedad hiperconectada. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 19(2), 1-16.
  • Fueyo, A., Braga, G. y Fano, S. (2015). Redes sociales y educación: el análisis sociopolítico como asignatura pendiente. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 82, 119-130.
  • García, N. (2012). Jóvenes, culturas urbanas y redes digitales. Fundación Telefónica/Ariel.
  • González, J. y Esteban, M. (2021). La transformación hacia experiencias expandidas en educación superior: curso# UAMskills de identidad digital. Revista de Educación a Distancia (RED), 21(65), 1-24.
  • Greenhow, C. y Gleason, B. (2012). Twitteracy: Tweeting as a new literacy practice. The Educational Forum, 76(4), 464-465.
  • Hernández de Cos, P. (2020). Los principales retos de la economía española tras el covid-19: comparecencia en la Comisión para la Reconstrucción Social y Económica de España tras el covid-19/Congreso de los Diputados, el 23 de junio de 2020. Documentos Ocasionales-Banco de España, (24), 1-87.
  • Ito, M., Sonja, B. y Matteo, B. (2009). Hanging out, messing around, and geeking out: Kids living and learning with new media. The mit Press.
  • James, C., Davis, K., Flores, A., Francis, J. M., Pettingill, L., Rundle, M. y Gardner, H. (2009). Young people, ethics, and the new digital media: A synthesis from the good play project. The mit Press.
  • Martín, A. V. y García del Dujo, A. (2004). Perfil laboral y necesidades de formación en personas adultas en paro (30-45 años): un estudio empírico. Revista de Educación, 333, 297-318.
  • Martínez, J. B. y Fernández, E. (2018). Ecologías de aprendizaje: educación expandida en contextos múltiples.
  • Morata. Nonaka, I. y Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company. Oxford University Press.
  • Pineda Herrero, P., Agud Morell, I. y Ciraso Calí, A. (2016). Factores que intervienen en la inserción laboral de los titulados en Educación en tiempos de crisis: un estudio sobre Cataluña. Revista de Educación, 372, 141-169.
  • Pink, S., Horst, H., Postill, J., Hjorth, L., Lewis, T. y Tacchi, J. (2019). Etnografía digital. Morata.
  • Putnam, R. T. y Borko, H. (2000). What do new views of knowledge and thinking have to say about research on teacher learning. Educational Researcher, 29(1), 4-15.
  • Reinghold, H. (2002). Smart mobs: The next social revolution. Perseus.
  • Sabater, C. (2016). La formación del precariado. Intersticios, Revista Sociológica de Pensamiento Crítico, 10(2).
  • Siemens, G. y Weller, M. (coords.). (2011). El impacto de las redes sociales en la enseñanza y el aprendizaje. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (rusc), 8(1), 157-163.
  • Specht, M., Tabuenca, B. y Ternier, S. (2013). Tendencias del aprendizaje ubicuo en el internet de las cosas. Campus Virtuales, 2(2), 30-44.
  • Stake, R. (1998). Investigación con estudio de casos. Morata.
  • Tourón, J. y Santiago, R. (2015). El modelo flipped learning y el desarrollo del talento en la escuela. Ministerio de Educación.
  • Valero-García, M. y Zubia, J. G. (2011). Cómo empezar fácil con plb. Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática.
  • Vázquez-Cano, E. (2015). The challenge of teacher training for using of mobile digital devices in higher education. Perspectiva Educacional, 54(1), 149-162.
  • Zhao, S., Grasmuck, S. y Martin, J. (2008). Identity construction on Facebook: digital empowerment in anchored relationships. Science Direct Computers in Human Behavior, 24, 1816-1836.