Las píldoras educativassu valoración por los estudiantes de grado de la Universidad de León

  1. Fínez Silva, María José 1
  2. Morán Astorga, M. Consuelo 1
  3. Vallejo Pérez, Gema 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Aldizkaria:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Argitalpen urtea: 2021

Zenbakien izenburua: LEARNING IN A POSITIVE MOOD: OVERCOMING COVID

Alea: 1

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 293-300

Mota: Artikulua

DOI: 10.17060/IJODAEP.2021.N2.V1.2183 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Laburpena

The main objective of the present paper is to assess the implementation of an innovative teaching methodology known as Learning Pills. This methodology has been applied to two subjects of the Bachelor of Labour Relations and Human Resources at the University of León. Thirty students participated in the project, the average age for this group being 20 years old. The students were asked to fill in an evaluation questionnaire on learning pills, developed on an ad-hoc basis. According to the results, 96% of students deemed the learning pills as “quite” or “very” helpful for understanding the subject contents, describing them as highly motivational and learning-facilitating. The remaining 4%, judged the learning pills to have contributed “little” to their understanding, their learning, and their motivation. When asked whether they considered learning pills to be a better methodology than the traditional one, 93% of students judged the pills to be so, whereas a 6% considered the traditional methodology a better option. Significant differences in understanding and learning contents were found based on the students’ gender. Women deemed learning pills to be an effective resource for learning in a higher level than men did. In summary, the study concludes that learning pills are a facilitator of both learning and student motivation thanks to the advantages they offer in condensing contents, their appealing format, and their suitability to be integrated into digital platforms, which allows students to easily access them when needed. As to potential improvements for this research, in the future this methodology should be implemented in further subjects and to more students.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Abad, F. M., y Hernández-Ramos, J. P. (2017). Flipped Classroom con píldoras audiovisuales en prácticas de análisis de datos para la docencia universitaria: percepción de los estudiantes sobre su eficacia. En S. Pérez, G.
  • Castellano y A. Pina (Coords.), Propuesta de Innovación Educativa en la Sociedad de la Información, pp. 92-105. Eindhoven, NL: Adaya Press.
  • Bustamante, J.C., Larraz, N, Sánchez, E., Carrón, J., Antoñanzas, J. L. y Salavera, C. (2016). El uso de las píldoras formativas competenciales como experiencia de innovación docente en el grado de magisterio en Educación Infantil. ReiDoCrea: Revista Electrónica de Investigación y Docencia Creativa, 5, 223-236.
  • Carballido-Landeira, J. (2020). Uso de píldoras audiovisuales como soporte del conocimiento y ayuda del aprendizaje. En Redine (Ed.) Conference proceedings CIVINEDU 2020: 4th International Virtual Conference on Educational Research and Innovation (pp. 220-222). Madrid: Adaya Press.
  • Colomo, E., y Aguilar, A. I. (2017). Píldoras formativas en la educación online: posibilidades y limitaciones. En J. Ruiz-Palmero, J. Sánchez-Rodríguez, J. y E. Sánchez-Rivas (Edit.). Innovación Docente y uso de las TIC en Educación, (pp. 1-10). Málaga: UMA Editorial.
  • Crespo, M. y Sánchez-Saus, M. (2020). Píldoras formativas para la mejora educativa universitaria: el caso del Trabajo de Fin de Grado en el Grado de Lingüística y Lenguas Aplicadas de la Universidad de Cádiz. Education in the Knowledge Society, 21, 1-10.
  • Eines, M., Aranda, N. y Amilivia, L. A. (2018). Las píldoras de contenidos. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología.21, 15-23.
  • Guevara, R. M., Sánchez-Moro, E. y Barrientos, G. (2020). Flipped Classroom y trabajo cooperativo en la Enseñanza Superior. En Redine (Ed.) Conference proceedings CIVINEDU 2020: 4th International Virtual Conference on Educational Research and Innovation (pp. 331-332). Madrid: Adaya Press.
  • Morán, C. y Fínez, M. J. (2019). Psicología del trabajo. Competencias para los Recursos Humanos. León: Eolas.
  • Muñoz, J. M., Espiñeira, E. V. y Rebollo, N. (2016). Las píldoras formativas: diseño y desarrollo de un modelo de evaluación en el Espacio Europeo de Educación Superior Revista de Investigación en Educación, 1(2), 156-169
  • Rodríguez-García, A., Hinojo-Lucena, F. y Ágreda-Montoro, M. (2019). Diseño e implementación de una experiencia para trabajar la interculturalidad en Educación Infantil a través de realidad aumentada y códigos QR. Educar, 55(1), 59-77.
  • Salinas, J. y Marín, V. I. (2014). Pasado, presente y futuro del microlearning como estrategia para el desarrollo profesional. Campus Virtuales, 3(2), 46-61.
  • Sánchez-González, M. (2012). El “Acceso Abierto” como fórmula hacia una Universidad más adaptada al contexto de cultura digital: tendencias y experiencias en el caso español. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18, 859-868.
  • Woods, K. (2020). The development and design of an interactive digital training resource for personal tutors. Frontiers in Education, Volume 5, Article 100.
  • Yokoyama, S. (2019) Academic Self-Efficacy and Academic Performance in Online Learning: A Mini Review. Frontiers in Education. Volume 9, Article 2794.