Calidad y Liderazgo Sostenible

  1. Isabel Cantón Mayo
  2. Sheila García-Martín
  3. Ruth Cañón Rodríguez
  4. Mario Grande-de-Prado
Zeitschrift:
IJELM, International Journal of Educational Leadership and Management

ISSN: 2014-9018

Datum der Publikation: 2021

Ausgabe: 9

Nummer: 1

Seiten: 76-91

Art: Artikel

DOI: 10.17583/IJELM.2021.5361 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: IJELM, International Journal of Educational Leadership and Management

Zusammenfassung

Leadership studies have taken up huge extensions in the specialized literature on the subject of quality and leadership. Among the indicators of educational quality, the most relevant are leadership and leadership. More than twenty leadership classes have been referred to from pedagogical to distributed. However,we highlight an emerging line of the same that still does not have sufficient reflection in the specific studies: sustainable leadership. The objective of this article is twofold: on the one hand, to review the WOS on the subject and on the other to make an integrative and novel proposal of the main contributions on the subject. The results show a very poor presence in the WOS of sustainable leadership and in any case never referred to education. Two relevant contributions are collected, and a sustainable leadership content proposal is made with twelve indicators and two broad categories: six related to technical aspects, and six related to emotional aspects of sustainable leadership.

Bibliographische Referenzen

  • Alfaro, A. (2010). Docencia superior y liderazgo. Madrid: Verbo Divino.
  • Bass, B. (2005). Liderazgo académico. California: Sage Publications.
  • Benavides, C. A. y Quintana, C. (2003). Gestión del conocimiento y calidad total. Madrid: AEC
  • Bennis, W. (2000). Dirigir personas es como adiestrar gatos. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.
  • (Botero, 2018).
  • Champy, J. (2006). Reingeniería de la Dirección. Madrid: Diaz de Santos.
  • Diyya, T. y Pushpendra, P y Pankay, P. y otros. (2020). Micro-foundations for sustainable development: leadership and employee performance. International Journal of Organizational Analysis Volumen: 28 Número: 1 Páginas: 92-108 .
  • Drucker, P. (1973). El ejecutivo eficaz, Buenos Aires: Editorial Sudamericana. Drucker P. (1975. La gerencia: tareas, responsabilidades y prácticas, Buenos Aires: El Ateneo.
  • Fink, D. (2019). Hacia un liderazgo sostenible, más profundo, más prolongado, más amplio. Revista Eletrônica de Educação, v. 13, n. 1, p. 182-195, jan./abr.
  • Fernández Rodríguez, C. J. (2018). “Management y sociedad en la obra de Peter Drucker”. Revista Internacional de Sociología (Ris)Vol. Lxvi, Nº 49, Enero-Abril, Pp. 195-218,
  • Hargreaves, A., & Fink, D. (2007). 7 Principios de un liderazgo sostenible. Madrid: Morata
  • Macías, E., Chum, S., Aray, C., y Rodríguez, C. (2018). Liderazgo académico: estilos y perfiles de gestión en las instituciones de educación superior. Rehuso, 3(1), 59-70. Recuperado de: https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/1229/1025
  • Ordorika, S. (2016) Organización, Gobierno y Liderazgo Universitario: Una base conceptual para el análisis del cambio en la educación superior Imanol Ordorika S.?
  • Robbins, S. (1999). Comportamiento Organizacional. Mexico: Editorial Prentice Hall.
  • Ulrich, D. (2013). Liderazgo sostenible. Como transformar acciones de liderazgo en acciones. En http://www.seminarium.com/wp-content/uploads/2012/10/folleto-digital-Dave-Ulrich-Liderazgo-Sostenible-1.pdf
  • Zabalza Beraza, M. A. (2001). La autoestima de los educadores. Congreso Europeo: Aprender a ser, aprender a vivir juntos - Santiago de Compostela, Diciembre 2001 Ponencias Asociación Mundial de Educadores Infantiles – World Association of Early Childhood Educators http://www.waece.com
  • Zabalza Beraza, M. A. y Zabalza Cerdeiriña, A. (2018). “Identidad profesional del profesorado universitario”. En Cantón Mayo, I. y Tardif, M. (coords.) (2018). Identidad profesional docente. Madrid: Narcea. 232 pp.
  • Zabalza Beraza, M.A.; Cid Sabucedo, A. y Trillo Alonso, F. (2014). Formación docente del profesorado universitario. El difícil tránsito a los enfoques institucionales. Revista Española de Pedagogía, 257, Enero-Abril 2014, pags. 37-52.
  • Zabalza, M. A. (2012). Profesores y profesión docente: entre el ser y el estar. Madrid: Narcea.
  • FuturArt (2012) https://www.fundacionfuturart.es/articulos/trabajo-en-equipo/liderazgo-sostenible.html
  • Salas Rueda, R. (2018). “Uso del ciclo de Deming para asegurar la calidad en el proceso educativo sobre las Matemáticas”. Revista Ciencia UNEMI Vol. 11, Nº 27, Agosto 2018, pp. 8 – 19.
  • HARGREAVES, A. Y GOODSON, I (2004), Change over time? A report of educational change over 30 years ineigh U.S. and Canadian schools. Chicago: Spencer Foundation