Evaluation of an educational mediation programme in primary educationM-Educa

  1. Fuertes, María 1
  2. Vieira, María-José 1
  3. Ferreira, Camino 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Journal:
Journal for the Study of Education and Development, Infancia y Aprendizaje

ISSN: 0210-3702 1578-4126

Year of publication: 2022

Volume: 45

Issue: 1

Pages: 140-165

Type: Article

More publications in: Journal for the Study of Education and Development, Infancia y Aprendizaje

Abstract

The concern with conflict in our schools has increased in recent years. For this reason, initiatives aimed at dealing with conflicts like educational mediation have emerged. The goal of this study is to evaluate the usefulness of the M-Educa programme in its student training phase via an evaluative study of the pre- and post-measures of the CUVE3-EP questionnaire on school violence administered to 118 students in the fifth and sixth grades of primary school at a public school in the region of Madrid, and to analyse the records of the mediating students and the interviews of the tutors involved. The main conclusions of this study are that administering the M-Educa programme has had positive effects on coexistence at this school and was especially useful in the perception of the overall reduction in violence in the classes where most mediations took place. Specifically, it had the greatest repercussions on lowering the levels of verbal and physical violence, as well as social exclusion.

Bibliographic References

  • Álvarez-García, D., Nuñez, J. C., & Dobarro, A. (2012). Cuestionario de Violencia Escolar 3. Grupo Albor-Cohs. [Crossref], [Google Scholar]
  • Andreou, E. (2015). School violence prevention: The youth development perspective. British Journal of Education, Society & Behavioural Science, 5(4), 389–395. https://doi.org/10.9734/BJESBS/2015/13265 [Crossref], [Google Scholar]
  • Arribas Díaz, J., & Martínez-Mediano, C. (2018). The impact of ISO quality management systems on primary and secondary schools in Spain. Quality Assurance in Education, 26(1), 2–24. https://doi.org/10.1108/QAE-06-2016-0028 [Crossref], [Web of Science ®], [Google Scholar]
  • Avilés, J. M. (2006). Bullying: El maltrato entre iguales. Agresores, víctimas y testigos en la escuela. Amarú Ediciones. [Google Scholar]
  • Boqué, M. C. (2003). Cultura de mediación y cambio social. Gedisa. [Google Scholar]
  • Boqué, M. C. (2007). Prevención de conflictos y mediación escolar. Idea La Mancha: Revista de Educación de Castilla-la Mancha, 4, 60–66. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2506060 [Google Scholar]
  • Boqué, M. C. (2010). Mediación escolar: Pasado, presente y futuro. In J. J. Gázquez, & M. C. Pérez (Eds.), La convivencia escolar: Aspectos psicológicos y educativos (pp. 209–214). GEU. [Google Scholar]
  • Cowie, H., & Fernández, F. J. (2006). Ayuda entre iguales en las escuelas: Desarrollo y retos. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 4(2), 291–310. https://core.ac.uk/download/pdf/143455266.pdf [Google Scholar]
  • Cuesta, M. C., Martínez, M. A., Cuesta, J. L., Sánchez, S., & Orozco, M. L. (2017). El educador social en la enseñanza secundaria. La mediación escolar como alternativa a la resolución de conflictos. Ehquidad International Welfare Policies and Social Work Journal, 7, 145–174. https://doi.org/10.15257/ehquidad.2017.0005 [Google Scholar]
  • Díaz, J. M. (2016). Clima escolar, mediación y autoridad docente: El caso de España. Temas de Educación, 22(2), 305–315. https://revistas.userena.cl/index.php/teduacion/article/view/812 [Google Scholar]
  • Domínguez, J., Álvarez, E., & Vázquez, E. (2017). Dimensiones predictivas del construct1o violencia escolar en la educación secundaria obligatoria. Revista de Investigación Educativa, 35(2), 337–351. https://doi.org/10.6018/rie.35.2.259471 [Crossref], [Google Scholar]
  • Farré, S. (2004). Gestión de conflictos: Taller de mediación. Un enfoque socioafectivo. Ariel. [Google Scholar]
  • Farrington, D. P., & Ttofi, M. M. (2009). School-based programs to reduce bullying and victimization. Campbell Systematic Reviews, 5(6), 5–148. https://doi.org/10.4073/csr.2009.6 [Google Scholar]
  • Fuertes, M. (2016). Mediación Educativa. In G. Murciano (Ed.), ¿Hablamos de mediación? Hay otra forma de resolver los conflictos (pp. 27–28). Asociación PACTUM. https://mediacionesjusticia.files.wordpress.com/2016/04/guia-de-mediacion-dep-legal.pdf [Google Scholar]
  • Fuertes, M. (in press). M-Educa program: Trainning student mediators. Revista de Mediación, 14. [Google Scholar]
  • García-Raga, L., Chiva, I., Moral, A., & Ramos, G. (2016). Fortalezas y debilidades de la mediación escolar desde la perspectiva del alumnado de educación secundaria. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 28(28), 203–215. https://doi.org/10.7179/PSRI_2016.28.15 [Crossref], [Google Scholar]
  • García-Raga, L., Martínez-Usarralde, M. J., & Sahuquillo, P. (2012). Hacia una cultura de convivencia. La mediación como herramienta socioeducativa. Cultura y Educación, 24(2), 207–217. https://doi.org/10.1174/113564012804932092 [Taylor & Francis Online], [Web of Science ®], [Google Scholar]
  • Ibarrola, S., & Iriarte, C. (2012). La convivencia escolar en positivo: Mediación y resolución de conflictos. Pirámide. [Google Scholar]
  • Jares, X. (2006). Pedagogía de la convivencia. Graó. [Google Scholar]
  • Jones, T., & Bodtker, A. (2009). Hacia una mediación exitosa entre pares: Líneas directrices. In D. Fried, & J. Schnitman (Eds.), Resolución de conflictos: Nuevos diseños, nuevos contextos (pp. 29–54). Granica. [Google Scholar]
  • Lacuesta, D., & Traver-Martí, J. (2018). Yo, Contigo. El Programa de Mediación entre Iguales, desde la Perspectiva de un Ejemplo de Vida. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(1), 53–71. https://doi.org/10.15366/2018.16.1.004 [Google Scholar]
  • Llevot, N., & Bernad, O. (2016). La mediación gitana: Herramienta performativa de las relaciones entre escuela y familia. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 99–110. https://revistas.um.es/reifop/article/view/245581 [Google Scholar]
  • Martín, M., Fernández, I., Andrés, S., Del Barrio, C., & Echeita, G. (2003). La intervención para la mejora de la convivencia en los centros educativos: Modelos y ámbitos. Infancia y Aprendizaje, 26(1), 79–95. https://doi.org/10.1174/02103700360536446 [Taylor & Francis Online], [Google Scholar]
  • Mateos Blanco, T. (2009). La percepción del contexto escolar. Una imagen construida a partir de las experiencias de los alumnos. Cuestiones Pedagógicas, 19, 285–300. https://institucional.us.es/revistas/cuestiones/19/16Mateos.pdf [Google Scholar]
  • Munné, M., & Mac-Cragh, P. (2006). Los 10 principios de la cultura de la mediación. Graó. [Google Scholar]
  • Ortega, R., & Del Rey, R. (2003). Construir la convivencia. Edebé. [Google Scholar]
  • Pifarré, M., & Sanuy, J. (2002). La resolución de problemas entre iguales: Incidencia de la mediación del ordenador en los procesos de interacción y en el aprendizaje. Infancia y Aprendizaje, 25(2), 209–225. https://doi.org/10.1174/021037002317417831 [Taylor & Francis Online], [Google Scholar]
  • Pinto da Costa, E. (2018). Propuesta de modelo de proyecto de mediación de conflictos. Actas de Congreso II Fórum Internacional de Mediadores de Conflictos. Universidad de Loyola. [Google Scholar]
  • Pizarro, S. (2018). Calidad y mejora de la educación: Mediación en instituciones educativas. Tendencias Pedagógicas, 31, 207–225. https://doi.org/10.15366/tp2018.31.012 [Google Scholar]
  • Povedano, A., Estévez, E., Martínez, B., & Monreal, M. C. (2012). Un perfil psicosocial de adolescentes agresores y víctimas en la escuela: Análisis de las diferencias de género. Revista de Psicología Social, 27(2), 169–182. https://doi.org/10.1174/021347412800337906 [Taylor & Francis Online], [Web of Science ®], [Google Scholar]
  • San Martín, J. A. (2003). La mediación escolar: Un camino para la gestión del conflicto escolar. CCS. [Google Scholar]
  • Sánchez, M. L. (Coord.). (2013). Gestión positiva de conflictos y mediación en contextos educativos. Reus. [Google Scholar]
  • Sánchez-Porro, D., & González, E. (2017). Los programas de mediación escolar como herramientas para la promoción de unas relaciones de pareja saludables en la adolescencia. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(1), 72–85. https://doi.org/10.5944/1.2017.19359 [Crossref], [Google Scholar]
  • Smith, P. K. (2011). Why interventions to reduce bullying and violence in schools may (or may not) succeed: Comments on this special section. International Journal of Behavioral Development, 35(5), 419–423. https://doi.org/10.1177/0165025411407459 [Crossref], [Web of Science ®], [Google Scholar]
  • Torrego, J. C. (Coord.). (2006). Desde la mediación de conflictos en centros escolares hacia el modelo integrado de mejora de la convivencia. Graó. [Google Scholar]
  • Usó, I., Villanueva, L., & Adrián, J. E. (2016). El impacto de los programas de mediación entre iguales para prevenir conductas de acoso escolar en los centros de secundaria. Infancia y Aprendizaje, 39(3), 499–527. https://doi.org/10.1080/02103702.2016.1189122 [Taylor & Francis Online], [Web of Science ®], [Google Scholar]
  • Viñas, J. (2004). Conflictos en los centros educativos. Graó. [Google Scholar]
  • Vinyamata, E. (Coord.). (2003). Aprender del conflicto. Conflictología y educación. Graó. [Google Scholar]