Artista contemporáneo busca público al que enfrentarse. Sobre el arte como hecho comunicativo

  1. Rivero Moreno, Luis D.
Journal:
Liño: Revista anual de historia del arte

ISSN: 2341-1139 0211-2574

Year of publication: 2017

Issue: 23

Pages: 147-158

Type: Article

DOI: 10.17811/LI.23.2017.147-158 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Liño: Revista anual de historia del arte

Abstract

Since the early twentieth century, the goal of the avant-garde was the break with the constraints that limited the artistic communication. The attempts of flowing communication between artist and audience have relied on different strategies: from the socialization of creation to the material dissolution of the work as intermediate between both. Much of contemporary art is built on the attempt to turn the audience into a participant, or get involve the artist in society. A third output will be the physical presence of the artist and audience in the same place and the same time.

Bibliographic References

  • MUKAROVSKÝ, Jan, Escritos de estética y semiótica del arte, Editorial Gustavo Gili, Barcelona, 1977
  • VIRILIO, Paul, La máquina de visión, Cátedra, Madrid, 1989
  • FOUCAULT, Michel, El ojo del poder. Jeremías Bentham. El Panóptico, Ed. La Piqueta, Barcelona, 1980
  • ADORNO, Theodor W., y HORKHEIMER, Max, Dialéctica de la Ilustración, Ediciones Akal, Madrid, 2007
  • MARCUSE, Herbert, El hombre unidimensional, Ariel, Barcelona, 1987
  • ORTEGA Y GASSET, José, La deshumanización del arte y otros ensayos de estética, Alianza Editorial, Madrid, 1981
  • LAZY, Suzanne (ed.), Mapping the terrain: new genre public art, Bay Press, Seattle, 1995
  • DUQUE, Félix, Arte público y espacio político, Ediciones Akal, Madrid, 2001
  • RAUNIG, Gerald, “Art and revolution”, en Transversal Activism in the Long Twentieth Century, 98, 2007
  • BENJAMIN, Walter, La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica, Ítaca, México D.F., 2003
  • KESTER, Grant H., The one and the many: Contemporary collaborative art in a global context, Duke University Press, 2011
  • GRANÉS, Carlos, El puño invisible: arte, revolución y un siglo de cambios culturales, Taurus, Madrid, 2011
  • RICHTER, Hans, y BRITT, David, Dada, Art and Anti-Art, World of Art, Thames and Hudson, New York, 1997
  • BÜRGER, Peter, Theory of the Avant-garde, University Press, Manchester, 1984
  • FOSTER, Hal, El retorno de lo real, Ediciones Akal, Madrid, 2001
  • LIPPARD, Lucy R., Six years: the dematerialization of the art object from 1966 to 1972, University of California Press, 1997
  • PRINZ, Jessica, Art discourse/discourse in art, Rutgers University Press, New Brunswick, NJ, 1991
  • KOSUTH, Joseph, “Art After Philosophy”, en Kosuth, Joseph: Art After Philosophy and After. Collected Writings 1966-1990
  • FOUCAULT, Michel, Esto no es una pipa: ensayo sobre Magritte, Anagrama, Barcelona, 1981
  • ALBERRO, Alexander, Conceptual art and the politics of publicity, MIT Press, Cambridge, Massachusetts, 2003
  • DEBORD, Guy, La sociedad del espectáculo, Pretextos, Valencia, 2003
  • BAUDRILLARD, Jean, Cultura y simulacro, Editorial Kairós, Barcelona, 1993
  • MCLUHAN, Marshall y FIORE, Quentin, “The medium is the message”, en New York, 123, 1967
  • JIMÉNEZ, José, Teoría del arte, Tecnos, Madrid, 2002, pp. 17-52. 26
  • PUELLES ROMERO, Luis, Mirar al que mira: teoría estética y sujeto espectador, Abada, Madrid, 2011
  • RANCIÈRE, Jacques, El espectador emancipado, Ediciones Manantial, Buenos Aires, 2010.
  • JULIUS, Anthony, Transgresiones: el arte como provocación, Destino, Barcelona, 2002
  • FELSHIN, Nina, “¿Pero esto es arte? El espíritu del arte como activismo”, en Modos de hacer: arte crítico, esfera pública y acción directa, Universidad de Salamanca, 2001
  • ECO, Umberto, Obra abierta, Ariel, Barcelona, 1990
  • ECO, Umberto, The role of the reader: Explorations in the semiotics of texts, Indiana University Press, 1984
  • KESTER, Grant H., Conversation pieces: Community and communication in modern art, University of California Press, Berkeley, 2004
  • POPPER, Frank, Arte, acción y participación, Ediciones Akal, Madrid, 1989
  • MERLEAU-PONTY, Maurice, Fenomenología de la percepción, Península, Barcelona, 1975
  • BIESENBACH, Klaus (ed.), Marina Abramovic: the artist is present, Museum of Modern Art, New York; Thames & Hudson, London, 2010
  • LLAURADÓ, Jaime R., Genealogías del arte contemporáneo, Ediciones Akal, Madrid, 2011
  • FOSTER, Hal, El retorno de lo real, Ediciones Akal, Madrid, 2001.
  • ARNHEIM, Rudolf, El poder del centro: estudio sobre la composición en las artes visuales, Ediciones Akal, Madrid, 2001
  • WAGNER, Anne M., “Performance, video, and the rhetoric of presence”, en October, 91, 2000
  • JONES, Amelia, “Presence” in absentia: Experiencing performance as documentation”, en Art Journal, 56(4), 1997
  • ACCONCI, Vito, “Public space in a private time”, en Critical Inquiry, 16 (4), Chicago, 1990
  • SEROTA, Nicholas, Experience or interpretation: the dilemma of museums of modern art, Thames and Hudson, London, 2000
  • PUELLES ROMERO, Luis, Mirar al que mira: teoría estética y sujeto espectador, Abada, Madrid, 2011
  • SEEL, Martin, Estética del aparecer, Katz, Madrid, 2010
  • DIEGO OTERO, Estrella de, No soy yo: autobiografía, performance y los nuevos espectadores, Siruela, D.L., Madrid, 2011
  • SEEL, Martin, Estética del aparecer, Katz, Madrid, 2010
  • DUARTE, Ignasi y BERNAT, Roger (ed.), Querido público: el espectador ante la participación: jugadores, usuarios, prosumers y fans, Centro Párraga, Murcia, 2009
  • BARTHES, Roland, “The death of the author”, en Contributions in Philosophy, 83, 2001