Líneas de fuerza de lo fantástico en las creadoras españolas en el siglo XXI

  1. ÁLVAREZ MÉNDEZ, Natalia
Revista:
Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

ISSN: 1133-3634

Ano de publicación: 2022

Número: 31

Páxinas: 97-103

Tipo: Artigo

DOI: 10.5944/SIGNA.VOL31.2022.32224 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

Resumo

Abstract: This preliminary study serves as a brief contextual framework of the following monographic section, including its cornerstones and a theoretical background. It has two goals: the claim of a female tradition in the field of unreal literature, and a synthesis of the essential aspects which must be taken into account in the analysis of this type of writing in the 21st Century, including genre hybridity, domestic and corporeal space signification, the relevance of women’s narrative, the prominence of female characters as agents, the ways in which monstrosity is tackled, as well as feminist, social and politically engagée perspectives.

Referencias bibliográficas

  • ALEMANY BAY, C. Y EUDAVE, C., COORDS. (2020). [Monográfico] “Nuevas perspectivas sobre lo fantástico: escritoras hispanoamericanas y españolas (siglo XXI)”. Brumal. Revista de Investigación sobre lo Fantástico VIII.1, 9-177. Disponible en línea: https://revistes.uab.cat/brumal/issue/view/v8-n1-2020 [10/12/2020].
  • ABRAKOVA, M. G. (2004). El signo y el espejo. Una aproximación a lo fantástico femenino. México: Ediciones Eón.
  • ALPINI, G. (2009). The Female Fantastic. Evolution, Theories and Poetics of Perversion. Fano: Aras Eidizioni.
  • ÁLVAREZ MÉNDEZ, N. (2013). “Introducción: Lo fantástico en la cultura española del siglo XXI”. Brumal. Revista de Investigación sobre lo Fantástico I.2, 195-200. Disponible en línea: https://revistes.uab.cat/brumal/article/view/v1-n2-alvarezmendez/pdf-es [10/12/2020].
  • CAMPRA, R. (2019). En los dobleces de la realidad. Exploraciones narrativas. León: Eolas.
  • CRANNY-FRANCIS, A. (1990). “Feminist Fantasy”. En Feminist Fiction: Feminist Uses of Generic Fiction, 75-106. New York: St. Martin’s Press.
  • GARCÍA, P., ED. (2019). “Gender and the Hispanic Fantastic”. Bulletin of Hispanic Studies 96.6, 569-682.
  • JACKSON, R. (1981). Fantasy, the Literature of Subversion. New York: New Accents.
  • LÓPEZ-PELLISA, T. Y RUIZ GARZÓN, R. (2019). Insólitas. Narradoras de lo fantástico en Latinoamérica y España. Madrid: Páginas de Espuma.
  • MOERS, E. (1976). “Female Gothic”. En Literary Women: The Great Writers, 90-98. New York: Doubleday.
  • RICHTER, A. (1977). Le Fantastique féminin d’Ann Radcliffe à nos jours. Verviers: Marabout.
  • ROAS, D. Y MASSONI, A. (eds.) (2020). Las creadoras ante lo fantástico. Visiones desde la narrativa, el cine y el cómic. Madrid: Visor Libros.
  • ROAS, D.; ÁLVAREZ, N. Y GARCÍA, P. (2017). “Narrativa 1980-2015”. En Historia de lo fantástico en la cultura española contemporánea (1900-2015), D. Roas (dir.), 195-214. Madrid / Frankfurt: Iberoamericana / Vervuert.