Interacción en las páginas en Facebook de las bibliotecas universitarias españolas

  1. Natalia Arroyo-Vázquez 1
  1. 1 Universidad de Navarra
    info

    Universidad de Navarra

    Pamplona, España

    ROR https://ror.org/02rxc7m23

Zeitschrift:
El profesional de la información

ISSN: 1386-6710 1699-2407

Datum der Publikation: 2018

Titel der Ausgabe: Información personal y datos masivos

Ausgabe: 27

Nummer: 1

Seiten: 65-74

Art: Artikel

DOI: 10.3145/EPI.2018.ENE.06 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: El profesional de la información

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

Participation and communication with users are the key elements that distinguish social media from regular web sites. This article analyzes the interaction on Facebook pages of Spanish university libraries both from a quantitative and qualitative focus. On the one hand, the number of followers of the page are analyzed, as well as the number of likes, shared and comments on publications. On the other hand, publications are also examined in qualitative terms according to their topic and contents. The results obtained show a low level of interaction and followers in most of the pages, which deliver mostly informative contents. These data allow to conclude that there are no conversations or virality, so it is recommended to consider interaction as a key point on libraries’ social media strategy.

Bibliographische Referenzen

  • Aharony, Noa (2012). “Facebook use in libraries: an exploratory analysis”. Aslib proceedings, v. 64, n. 4, pp. 358-372. https://goo.gl/CLbd6K https://doi.org/10.1108/00012531211244725
  • AIMC (2017). Navegantes en la Red: encuesta AIMC a usuarios de internet. 19ª ed. Madrid: Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación. http://download.aimc.es/aimc/REP2a3z/macro2016.pdf
  • Arroyo-Vázquez, Natalia (2014). “Pinchar la burbuja de las bibliotecas en Facebook: el reto de la comunicación”. Anuario ThinkEPI, v. 8, pp. 111-121. https://recyt.fecyt.es/index.php/ThinkEPI/article/view/29564
  • Arroyo-Vázquez, Natalia (2015). “Bibliotecas y medios sociales: haciendo balance, buscando nuevos retos”. En: Seminario internacional retos de la educación lectora. Salamanca, 23 y 24 de noviembre.
  • Arroyo-Vázquez, Natalia (2016). “Are Spanish public libraries connecting with the selfie generation?”. En: EMEA Regional Council Meeting, Madrid, 1 y 2 de marzo. https://goo.gl/f5Sgks
  • Blázquez-Ochando, Manuel; Wang, Yue (2017). “La web social en las bibliotecas universitarias de China: análisis de contenidos con mayor impacto”. Métodos de información, v. 7, n. 13, pp. 145-165. https://goo.gl/WqQ3cC
  • Casey, Michael E.; Savastinuk, Laura C. (2007). Library 2.0: a guide to participatory library service. Medford: Information Today. ISBN: 978 1 573872973
  • Chen, Dora-Yu-Ting; Chu, Samuel-Kai-Wah; Xu, Shu-Qin (2012). “How do libraries use social networking sites to interact with users”. En: Proceedings of the American Society for Information Science and Technology, Baltimore, 26-31 October, v. 49, n. 1. https://doi.org/10.1002/meet.14504901085
  • Chiu, Ming-Hsin-Phoebe; Lin, Yi-Ying (2012). “Virtualizing library processes and interactions: A content analysis of library Facebook profiles”. En: Procs of the 33rd Annual Iatul Conference, Singapur, 4-7 June. https://goo.gl/N48vVP http://docs.lib.purdue.edu/iatul/2012/papers/20
  • Crawford, Walt (2006). “Library 2.0 and ‘Library 2.0’”. Cites & insights: Crawford at large, v. 6, n. 2. http://citesandinsights.info/l2a.pdf
  • García-Giménez, Daniel (2010). “Redes sociales: posibilidades de Facebook para las bibliotecas públicas”. BiD, n. 24. http://bid.ub.edu/24/garcia2.htm
  • Gerolimos, Michalis (2011). “Academic libraries on Facebook: An Analysis of users’ comments”. D-Lib magazine, v. 17, n. 11/12. https://doi.org/10.1045/november2011-gerolimos
  • González-Fernández-Villavicencio, Nieves (2014). La rentabilidad de la biblioteca en la web social. Tesis doctoral. Universidad de Salamanca. https://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/125114
  • Grande-González, Pilar; De-la-Fuente-Redondo, Pablo (2012). “Bibliotecas universitarias en la web social”. El profesional de la información, v. 21, n. 6, pp. 577-584. https://dx.doi.org/10.3145/epi.2012.nov.04
  • Hagman, Jessica; Carleton, Janet (2014). “Better together: Collaborating with students on library social media”. Public services quarterly, v. 10, n. 3, pp. 238-244. https://goo.gl/nhYBb3 http://dx.doi.org/10.1080/15228959.2014.931207
  • Herrera-Morillas, José-Luis; Castillo-Díaz, José-Luis (2012). “Bibliotecas universitarias 2.0. El caso de España”. Investigación bibliotecológica, v. 25, n. 55, pp. 175-200. http://www.scielo.org.mx/pdf/ib/v25n55/v25n55a7.pdf
  • Lada, Akos (2017). “News feed FYI: New signals to show you more authentic and timely stories”. En: Facebook newsroom, 31st Jan. https://newsroom.fb.com/news/2017/01/news-feed-fyinew-signals-to-show-you-more-authentic-and-timely-stories
  • Laudano, Claudia-Nora; Corda, María-Cecilia; Planas, Javier A.; Kessler, María-Inés (2016). “Los usos de la red social Facebook por parte de bibliotecas universitarias argentinas. Reflexiones en torno a las dinámicas comunicativas en la web 2.0”. Revista interamericana de bibliotecología, v. 39, n. 1, pp. 23-37. http://dx.doi.org/10.17533/udea.rib.v39n1a05
  • Leiva-Aguilera, Javier (2010). “Comunicación en la empresa y apertura del perfil profesional de los documentalistas”. El profesional de la información, v. 19, n. 2, pp. 117-122. https://doi.org/10.3145/epi.2010.mar.01
  • Maciá-Domene, Fernando (2014). Marketing online 2.0. Madrid: Anaya Multimedia. ISBN: 978 84 41532649
  • Margaix-Arnal, Dídac (2007). “Conceptos de web 2.0 y biblioteca 2.0: origen, definición y retos para las bibliotecas actuales”. El profesional de la información, v. 16, n. 2, pp. 95-106. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2007.mar.01
  • Margaix-Arnal, Dídac (2013). “Los social media en las bibliotecas universitarias españolas: su presencia y las guías de usos y estilo”. Trabajo fin de grado. Universidad de León. http://hdl.handle.net/10612/2847
  • Martín-Marichal, María-del-Carmen (2014). “Las bibliotecas universitarias en las redes sociales. Principales cifras, 2014”. Rebiun; CRUE. https://goo.gl/pgjo7i
  • Martín-Marichal, María-del-Carmen (2017). “Las universidades y las bibliotecas universitarias españolas en las redes sociales 2017”. http://hdl.handle.net/10553/21107
  • Merlo-Vega, José-Antonio (2009). “Las diez claves de la web social”. Anuario ThinkEPI, v. 3, pp. 34-36. https://recyt.fecyt.es/index.php/ThinkEPI/article/view/31985
  • O’Reilly, Tim (2005). “What is web 2.0: Design patterns and business models for the next generation of software”. http://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-isweb-20.html
  • Phillips, Nancy-Kim (2011). “Academic library use of Facebook: Building relationships with students”. The journal of academic librarianship, v. 37, n. 6, pp. 512-522. https://goo.gl/q8JzoB http://dx.doi.org/10.1016/j.acalib.2011.07.008
  • Serrano-Cobos, Jorge (2007). “Web 2.0”. Anuario ThinkEPI, v. 1, pp. 170-171. https://recyt.fecyt.es/index.php/ThinkEPI/article/ view/49180/30217
  • Stvilia, Besiki; Gibradze, Leila (2014). “What do academic libraries tweet about, and what makes a library tweet useful?”. Library & information science research, v. 36, pp. 136141. http://dx.doi.org/10.1016/j.lisr.2014.07.001
  • Ubé-González, José-Manuel (2012). “El índice Klout en las redes sociales de las bibliotecas universitarias españolas”. TiraBUZón. Blog de la Biblioteca de la Universidad de Zaragoza, 5 de diciembre. http://blog.biblioteca.unizar.es/el-indice-klout-en-lasbibliotecas-universitarias-espanolas
  • Witte, Gina-Gauntner (2014). “Content generation and social network interaction within academic library facebook pages”. Journal of electronic resources librarianship, v. 26, n. 2, pp. 89-100. https://goo.gl/Ur2G73 http://dx.doi.org/10.1080/1941126X.2014.910356
  • Young, Scott W. H.; Rossmann, Doralyn (2015). “Building library community through social media”. Information technology & libraries, v. 34, n. 1, pp. 20-37. https://doi.org/10.6017/ital.v34i1.5625