Ayala en la metrópolis. Cuidad, cine y literatura de vanguardia en España a principios de siglo XX

  1. Rivero Moreno, Luis D. 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revue:
Minius: Revista do Departamento de Historia, Arte e Xeografía

ISSN: 1131-5989

Année de publication: 2020

Número: 25

Pages: 261-278

Type: Article

D'autres publications dans: Minius: Revista do Departamento de Historia, Arte e Xeografía

Résumé

This research analyzes the period between the late 20’s and early 30’s in the literature of Francisco Ayala. The main issue is to solve the question about the denomination as vanguard of the writings of the Spanish writer, and after that, if possible, put them in relation to other avant-garde art currents, Spanish or European. Ayala was a writer strongly marked by the experience of cinema and the metropolis on a key moment in contemporary European history. An author concerned about the role of the artist in a particular political and social context.

Références bibliographiques

  • Anderson, A. A. 2005. El veintisiete en tela de juicio. Madrid: Gredos.Ayala, Francisco. 1929. “El cine, musa popular”. En: Síntesis, 23: 191-197.
  • Ayala, Francisco. 1929. “Indagación del cinema”. En: Revista de Occidente, 70: 31-42.
  • Ayala, Francisco. 1959. Tecnología y libertad (Vol. 12). Taurus.Ayala, Francisco. 1966. El Cine: arte y espectáculo. Universidad Veracruzana.
  • Ayala, Francisco. 1996. El escritor y el cine.Ayala, Francisco. 2000. “Para quién escribimos nosotros”. En: Renacimiento, 27/30: 99-101.
  • Ayala, Francisco. 2006a. El boxeador y un ángel. Biblioteca Nacional.
  • Ayala, Francisco. 2006b. Cazador en el alba. Editorial Renacimiento.
  • Ayala, Francisco. 2006c. Recuerdos y olvidos (1906-2006). Alianza editorial.
  • Ayala, Francisco. 2014. Muertes de perro. Alfaguara.Benjamin, Walter. 2003. La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México: Itaca.
  • Brihuega, Jaime. 1981. Las vanguardias artísticas en España, 1909-1936. Madrid: Akal.
  • Broullón Lozano, M. A. 2008. Francisco Ayala y el cine: reflexión teórica y producción literaria, 2008.
  • Bürger, Peter. 1984. Theory of the Avant-garde. Manchester: University Press.Eco, Umberto. 1985. Obra abierta. Barcelona: Ariel.
  • Ellis, K. 1984. “Francisco Ayala: entre la tradición y el experimento”. En: Historia y críti-ca de la literatura española. Crítica: 574-577
  • Foster, Hal. 1996. The return of the real: the avant-garde at the end of the century. Mit Press.
  • García, Miguel Ángel. 2011. “¿Hacia una reconfiguración radical del canon? El Veinti-siete y la dialéctica de la vanguardia en España”. En: Anales de la literatura española contemporánea, Vol. 36, 1: 55-80
  • García Montero, Luis. 2006. Francisco Ayala y el cine.
  • García Montero, Luis. 2009. Francisco Ayala. El escritor en su siglo.
  • Gubern, Román. 1999. Proyector de luna. La generación del 27 y el cine. Barcelona: Anagrama.
  • Solana, J. G. y Trapiello, A. 1998. La España negra. Comares.
  • Hiriart, R. 1982. Conversaciones con Francisco Ayala. Espasa-Calpe.
  • Ingenschay, D. 2010. “El Berlín de Ayala”. En: Revista de Filología Alemana: 203-216.
  • Kracauer, S. 1947. From Caligari to Hitler: A psychological history of the German film. Prince-ton: University Press.
  • Llauradó, J. R. 2011. Genealogías del arte contemporáneo. Madrid: Akal.
  • Montoya, M. 2006. “El cine en los relatos vanguardistas de Francisco Ayala”. En: His-pania: 751-758.
  • Morelli, G. (ed.). 2000. Ludus (cine, arte y deporte en la literatura española de vanguardia). Valencia: Pre-Textos.
  • Morris, C. B. 1993. La acogedora oscuridad: el cine y los escritores españoles (1920-1936). Cór-doba: Filmoteca de Andalucía.
  • Ortega y Gasset, José. 1981. La deshumanización del arte y otros ensayos de estética. Alianza Editorial.
  • Pino, J. M. 1995. Montajes y fragmentos: una aproximación a la narrativa española de vanguardia. Ámsterdam-Atlanta:
  • Rodopi.Pino, J. M. 2004. Del tren al aeroplano: ensayos sobre la vanguardia española. Society of Spanish and Spanish-American Studies.
  • Sánchez Biosca, Vicente. 1998. “El cine y su imaginario en la Vanguardia española”. En: La vanguardia en España: arte y literatura, París: CRIC: 399-412.
  • Vázquez Medel, M. Ángel (ed.). 1995. El universo plural de Francisco Ayala. Sevilla: Alfar.
  • Vázquez Medel, M. Ángel. 1998. Francisco Ayala y las vanguardias. Sevilla: Alfar.
  • Vertov, Dziga. 1984. Kino-eye: the writings of Dziga Vertov. Univ of California Press.
  • Virilio, Paul. 1998. La máquina de visión. Madrid: Cátedra.
  • Mcluhan, Marshall. 1967. “The medium is the message”. En: New York, 123: 126-128.