Inmaterialidades. Problemas de conservación del arte de los nuevos medios

  1. Rivero Moreno, Luis David
Revista:
De arte: revista de historia del arte

ISSN: 1696-0319

Any de publicació: 2017

Número: 16

Pàgines: 227-238

Tipus: Article

DOI: 10.18002/DA.V0I16.4974 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: De arte: revista de historia del arte

Resum

The arrival of new digital media has meant the end of the trend toward dematerialization started atthe beginning of the 20th century. Because of this fact, artistic creations make the information burden a priority comparedto any other physical element. Media have been reduced to mere materializers of the works. Early obsolescence of newtechnologies focus the question on the possible strategies of the conservation of works for the future. Digital heritageproduced today is in an unceasing danger of loss. Therefore, the role of the institution must be redefined. The museum isnot going to be a storehouse for dying works of art anymore, on the contrary it will become a main core that must keepthe process of communication open to the public-user.

Referències bibliogràfiques

  • ALSINA, P. y HOFMAN, V., “Agencia, y Materialidad en la Documentación del Arte de los Medios”, Icono 14 (12), 2014, pp. 56-69.
  • AUGÉ, M., Los no lugares: espacios del anonimato, Barcelona, 1993.
  • AUSTRALIAN NATIONAL LIBRARY, Rules for the preservation of Digital Heritage, París, 2003.
  • BAUDRILLARD, J., Cultura y simulacro, Barcelona, 1993.
  • BRAND, S., “Escaping the Digital Dark Age”, Library Journal, 124 (2), 1999, pp. 46-48.
  • BREA, J. L., Cultura RAM, Barcelona, 2007.
  • CARRILLO CASTILLO, J., “El museo como archivo”, Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología, nº 10, 2010, pp. 18-21.
  • DELEUZE, G. y GUATTARI, F., Mil pesetas: capitalismo y esquizofrenia, Valencia, 1994.
  • DELGADO GÓMEZ, A., “El arte digital como estudio de caso de los problemas asociados a la conservación de documentos de archivo en el actual entorno tecnológico”, Scire: representación y organización del conocimiento, 14 (2), 2008, pp. 65-85.
  • DEPOCAS, A., IPPOLITO, J. y JONES, C. (eds.), The variable media approach: permanence through change, New York, 2003.
  • ECO, U., Obra abierta: forma e indeterminación en el arte contemporáneo, Barcelona, 1962.
  • FOUCAULT, M., Las palabras y las cosas: una arqueología de las ciencias humanas, Buenos Aires, 1968.
  • GARCÍA MORALES, L., “Heterotopía Digital”, en J.L. CRESPO FAJARDO (coord.), Discursos sobre arte digital, Málaga, 2012, pp. 98-114.
  • GARCÍA MORALES, L. y MONTERO VI- LAR, P., “Ergonomía de la obsolescencia”, en Conservación de arte contemporáneo: 14 jornada, Madrid, 2013, pp. 11-21.
  • GROYS, B., “Time-based art”, RES: Anthropology and Aesthetics, 59 (1), 2011, pp. 337- 341.
  • GRUESO OTALO, G., “Arte de Internet y las instituciones artísticas: Problemáticas de adquisición, documentación, exposición, conservación y restauración del arte de internet”, en Conservación de arte contemporáneo: 14 jornada, Madrid, 2013, pp. 43- 54.
  • GUTIÉRREZ COLINO, V. y GARCÍA MORALES, L., “Resiliencia tecnológica”, Arte y políticas de identidad, Vol. 10: Arte y sostenibilidad, 2014, pp.135-154.
  • HUHTAMO, E. y PARIKKA, J. (eds.), Media archaeology: Approaches, applications, and implications, Berkeley, 2011.
  • IPPOLITO, J., “Accommodating the unpredictable: The variable media questionnaire”, en A. DEPOCAS, J. IPPOLITO y C. JONES (eds.), Permanence through change: The variable media approach, New York, 2003, pp. 47-53.
  • LEVIS, D., Arte y computadoras: del pigmento al bit, Buenos Aires, 2001.
  • LIPPARD, L. R., Six years: the dematerialization of the art object from 1966 to 1972, Berkeley, 1973.
  • McLUHAN, M., Contraexplosión, Buenos Aires, 1971.
  • MANOVICH, L., “Database as symbolic form”, Convergence, 5(2), 1999, pp. 80-99.
  • MANOVICH, L., The language of new media, Cambridge, 2001.
  • MANOVICH, L., “The anti-sublime ideal in data art”, 2002, consultado el 14 de marzo de 2017. URL: http://www. manovich. net/DOCS/ data_art. doc.
  • MANOVICH, L., “The practice of everyday (media) life: From mass consumption to mass cultural production”, Critical Inquiry, 35(2), 2009, pp. 319-331.
  • MANOVICH, L., Software takes command, New York, 2013.
  • MARCHÁN FIZ, S., Del arte objetual al arte de concepto, Madrid, 1986.
  • MORGAN, R. C., Del arte a la idea, Madrid, 2003.
  • PAUL, C., Digital art, London, 2003.
  • RINEHART, R., “The media art notation system: documenting and preserving digital/media art”, Leonardo, 40 (2), 2007, pp. 181-187.
  • ROBERTSON, R., “Glocalization: Time-space and homogeneity-heterogeneity”, Global modernities, 25, 1995, pp. 44.
  • RODRÍGUEZ IBÁÑEZ, M., Cómo la red ha cambiado el arte, Gijón, 2012.
  • STERLING, B., “Digital decay”, en A. DEPOCAS, J. IPPOLITO, y C. JONES (eds.), The variable media approach: permanence through change, New York, 2003, pp. 10- 22.
  • STEVENS, M., “Conformarse con la nada: la materialización de lo digital”, Artnodes, 12, 2012, pp. 48-53.
  • UNESCO, Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage, Paris, 2003.
  • VERGO, P. (ed.), New Museology, London, 1997.
  • VIRILIO, P., Estética de la desaparición, Barcelona, 1988.
  • ZIELINSKI, S., Arqueología de los medios, Bogotá, 2012.
  • ZUMMER, T., “Anexos de voz”, Artnodes, 12, 2012, pp. 54-61.