Estudio(s) sobre la luna.Un proyecto de investigación-creación en artes del cuerpo

  1. M. Paz Brozas-Polo 1
  1. 1 Universidad de León (España)
Journal:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Year of publication: 2018

Volume: 30

Issue: 3

Pages: 575-597

Type: Article

DOI: 10.5209/ARIS.58226 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arte, individuo y sociedad

Sustainable development goals

Abstract

This article gives an account of a project of creation and research realized by an interdisciplinary team (dance, circus, performance, music and photography) around a choreographic duo: Studio (0) on the moon; from this first creation one evolves, throughout a series of twenty rehearsals and presentations, towards the collective experimentation with all the artists and with the audience. For the preparation of this article, we use the analysis of bibliographic content, as well as the materials generated through the written and audiovisual record. The collective composition method highlights the reformulation of the initial choreography through improvisation, as well as the repetition of the structure and into the structure as generator of difference. On the other hand, throughout the process, we detect how the playful nature of objects is imposed as solvent of discipline and roles. In addition, darkness is revealed as a fruitful condition to expand senses, to melt bodies and to question the limits of the images we construct around them. Finally, the fragility of the distinction between education or artistic animation and participatory creation and action processes is evident.

Funding information

El proyecto Estudio(s) sobre la luna se llevó a cabo gracias a la Convocatoria 987 del MUSAC de Castilla y León (http://musac.es/#museo/convocatoria/?id=18) y al apoyo de la Universidad de León (Aula de Artes del Cuerpo, Área de Actividades Culturales y Departamento de Educación Física y Deportiva).

Funders

  • Universidad de León Spain

Bibliographic References

  • Adolphe, J. M. (2005). L’emergence, & aprés? Arts de la piste 36, 36-37.
  • Bélec, D. (1998). Improvisation et chorégraphie. L’enseignement de Robert Ellis Dunn. Nouvelles de Danse 36/37, 84-102.
  • Bigé, R. & Morrisey, C. (2017). Mind-fucking and other uncertainties. Contact Quarterly 42(2), 19-23.
  • Caspao, P. (2015). Invertir inclinaciones. ¿Hay vida en el “hacer teórico”? En Rozas, Ixiar y Quim, P. (Eds.). Ejercicios de ocupación. Afectos, vida y trabajo (pp. 125-150). Barcelona: Polígrafa.
  • Cools, G. (2016). Imaginative Bodies. Dialogues in Performances. Amsterdam: Antennae.
  • Deleuze, G. (1995). Repetición y diferencia. Barcelona: Anagrama.
  • Grenier, C. (2012). Por uma economía das generosidades. Danca, Salvador, v. n.1, p. 9-18.
  • Lepecki, A. (2016). In the dark. In: Singularities: dance in the age of performance (pp.55-84). Londres: Roudledge.
  • Maliphant, R. y Hulls, M. (2016). The Luminous Body. En Cools, Guy (Ed.) Imaginative Bodies. Dialogues in Performances (pp. 221-240). Amsterdam: Antennae.
  • Shechter, H. (2016). The Rhytmic Body. En Cools, Guy (Ed.) Imaginative Bodies. Dialogues in Performances (pp. 199-220). Amsterdam: Antennae,
  • Peeters, J. (2014). Though the Back. Situating Vision between Moving Bodies. Kinesis 5. Helsinki: University of the arts Helskinki, Theatre Academy.
  • Pérez Royo, V. & Agulló, D. (2016). Componer el plural. Escena, cuerpo, política. Barcelona: Polígrafa.
  • Pinto-Ribeiro, A. (1997). Por ejemplo a cadeira. Ensai sobre as artes do corpo. Lisboa: Cotovia.
  • Rousier, Cl. (Ed.). (2002). La danse en solo. Une figure singulière de la modernité. Pantin: Centre National de la Danse.
  • Pérez Royo, V. & Sánchez, J. A. (2010). Revista de Estudios de Danza. Práctica e investigación. Madrid: Universidad de Alcalá.
  • Sánchez, J. A. (2006). Teatros y artes del cuerpo. En Sánchez, José A. (Ed.) Artes de la escena y de la acción en España: 1978-2002 (pp. 57-102). Cuenca: Universidad de Castilla La Mancha.
  • Sayago, C. (2016). Estudio (s) sobre la luna: la luna es un impulso para el movimiento, la mirada y la escucha. Tamtampress, León. Disponible en https://tamtampress.es/2016/12/02/estudio-s-sobre-la-luna-la-luna-es-un-impulso-para-el- movimiento-la-mirada-y-la-escucha/
  • Shechter, H. (2016). The Rhytmic Body. En Cools, Guy (Ed.), Imaginative Bodies. Dialogues in Performances (pp. 199-220). Amsterdam: Antennae.