Teoría y práctica en la poesía de Quevedola "compositio" fonética y silábica

  1. Jacobo Llamas-Martínez 1
  1. 1 University of Neuchâtel
    info

    University of Neuchâtel

    Neuchâtel, Suiza

    ROR https://ror.org/00vasag41

Journal:
La Perinola: Revista de investigación quevediana

ISSN: 1138-6363 2254-6359

Year of publication: 2020

Issue: 24

Pages: 49-69

Type: Article

DOI: 10.15581/017.24.49-69 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: La Perinola: Revista de investigación quevediana

Sustainable development goals

Abstract

This work aims to rigorously evaluate the distance that exists between theory and poetic practice in Quevedo. The article compares Quevedo’s theoretical approaches in Preliminares literarios a las obras del Bachiller Francisco de la Torre, which contains the most technical observations on the phonetic and syllabic compositio (encounters between sounds, syncopations, apocopes, hiatus and diphthongs), with the way the writer uses these elements in his verses. The analysis reveals that Quevedo was consistent with the literary judgments of Preliminares and that the examination of the phonetic and syllabic compositio within Quevedo’s texts can be helpful when editing his works.  

Bibliographic References

  • Alonso, Dámaso, Poesía española. Ensayo de métodos y límites estilísticos, Madrid, Gredos, 1981, 5ª ed., 3ª reimp. (1ª ed. 1950).
  • Alonso Veloso, María José, «La poesía de Quevedo no incluida en las ediciones de 1648 y 1670: una propuesta acerca de la ordenación y el contenido de la “Musa décima”», La Perinola, 12, 2008, pp. 269-334.
  • Arellano, Ignacio, Poesía satírico burlesca de Quevedo: estudio y anotación filológica de los sonetos, Madrid / Frankfurt am Main, Iberoamericana / Vervuert, 2003 [1ª ed. 1984].
  • Asensio, Eugenio, «Un Quevedo incógnito, las “Silvas”», Edad de Oro, 2, 1983, pp. 13-48.
  • Azaustre, Antonio, (ed.), Francisco de Quevedo, Preliminares literarios a las obras del Bachiller Francisco de la Torre, en Obras completas en prosa, dir. Alfonso Rey, Madrid, Castalia, 2003, vol. 1, t. I, pp. 163-182.
  • Azaustre, Antonio, «Quevedo, el ritmo poético y las figuras de posición: observaciones en los textos preliminares a sus ediciones de fray Luis de León y Francisco de la Torre», Arte Nuevo, 5, 2018, pp. 122-147.
  • Baehr, Rudolf, Manual de versificación española, Madrid, Gredos, 1984, 3ª reimp. (1ª ed. 1970).
  • Blecua, José Manuel, (ed.), Francisco de Quevedo, Obra poética, Madrid, Castalia, 1969-1981, 4 vols.
  • Cacho, Rodrigo, La esfera del ingenio. Las silvas de Quevedo y la tradición europea, Madrid, Biblioteca Nueva, 2012a.
  • Cacho, Rodrigo, «Quevedo y la filología de autor: edición de la silva El pincel», Criticón, 114, 2012b, pp. 179-212.
  • Candelas, Manuel Ángel, Las silvas de Quevedo, Vigo, Universidad de Vigo, 1997.
  • Carreira, Antonio, «La poesía de Quevedo: textos interpolados, atribuidos y apócrifos», en Homenaje al profesor Antonio Vilanova, ed. Adolfo Sotelo Vázquez y María Cristina Carbonell, Barcelona, Universidad de Barcelona, 1989, vol. I, pp. 121-135.
  • Carreira, Antonio, «Nuevos textos y viejas atribuciones en la lírica áurea», Voz y Letra, I, 2, 1990, pp. 15-142.
  • Carreira, Antonio, «Algo más sobre textos y atribuciones en la lírica áurea», Voz y Letra, II, 2, 1991, pp. 21-57.
  • Carreira, Antonio, «Quevedo en la redoma: análisis de un fenómeno criptopoético», en Quevedo a nueva luz, eds. Lía Schwartz y Antonio Carreira, Málaga, Universidad, 1997, pp. 231-249.
  • Carreira, Antonio, «El manuscrito Chacón: a tal señor, tal honor», Gongoremas, Barcelona, Ediciones Península, 1998, pp. 75-94.
  • Carreira, Antonio, «El conceptismo en las jácaras de Quevedo: “Estábase el Padre Esquerra”», La Perinola, 4, 2000, pp. 91-106.
  • Carreira, Antonio, «Cuatro romances de Quevedo: modelos e imitaciones», La Perinola, 11, 2007, pp. 51-72.
  • Carreira, Antonio, «Las Soledades: guía de lectura», en Luis de Góngora, Soledades. Sor Juana Inés de la Cruz, Primero sueño, ed. Antonio Carreira y Antonio Alatorre, México D. F., Fondo de Cultura Económica, 2009, pp. 11-27.
  • Domínguez Caparrós, José, «Para el estudio de la diéresis métrica», Rhythmica, 2, 2004, pp. 35-66.
  • Domínguez Caparrós, José, «Métrica y edición del verso. El ejemplo de Fernando de Herrera», Rhythmica, 14, 2016, pp. 11-22.
  • Ettinghausen, Henry, «Un nuevo manuscrito autógrafo de Quevedo», Boletín de la Real Academia Española, 52, 1972, pp. 211-284.
  • Fernández Mosquera, Santiago, y Antonio Azaustre, Índices de la poesía de Quevedo, Barcelona, Promociones y Publicaciones Universitarias / Santiago de Compostela, Servicio de Publicaciones e Intercambio Científico, 1993.
  • Fernández Rodríguez, Daniel, «Compañías teatrales, manipulación textual y autoría literaria (a propósito de la lengua de Lope), Hipogrifo, 4, 2, 2016, pp. 197-217.
  • Herrera, Fernando de, Versos de Fernando de Herrera emendados y divididos por él en tres libros, Impreso en Sevilla, por Gabriel Ramos Vejarano, 1619.
  • Jauralde, Pablo, «Las silvas de Quevedo», en La silva, dir. Begoña López Bueno, Sevilla, Universidad de Sevilla, 1991, pp. 157-180.
  • Jauralde, Pablo, Francisco de Quevedo (1580-1645), Madrid, Castalia, 1999.
  • Jáuregui, Juan de, Antídoto contra la pestilente poesía de las Soledades, ed. José Manuel Rico García, Sevilla, Universidad de Sevilla, 2002.
  • Komanecky, Peter M., «Quevedo’s Notes on Herrera: The Involvement of Francisco de la Torre in the Controversy over Góngora», Bulletin of Hispanic Studies, 52, 2, 1975, pp. 123-133.
  • Lausberg, Heinrich, Manual de retórica literaria. Fundamentos de una ciencia de la literatura, trad. castellana de José Pérez Riesco, Madrid, Gredos, 1966-1969, 3 vols. (1ª edición alemana en München, Max Hueber Verlag, 1960).
  • Llamas, Jacobo, (ed.), Francisco de Quevedo, Melpómene, musa tercera de El Parnaso español, Pamplona, Eunsa, 2017.
  • McGrady, Donald, «La autenticidad de dos comedias sobre santa Teresa atribuidas a Lope», Criticón, 106, 2009, pp. 45-55.
  • Moreno Castillo, Enrique, «Anotaciones a la silva “Roma antigua y moderna” de Francisco de Quevedo», La Perinola, 8, 2004, pp. 501-544.
  • Moreno Castillo, Enrique, (ed.), Francisco de Quevedo, Poemas metafísicos y Héraclito cristiano, Pamplona, Eunsa, 2012.
  • Moreno Castillo, Enrique, (ed.), Francisco de Quevedo, Silvas morales y sonetos religiosos, Pamplona, Eunsa, 2017.
  • Navarro Colorado, Borja, «Hacia un análisis distante del endecasílabo áureo: patrones métricos, frecuencias y evolución histórica», Rhtythmica, 14, 2016, pp. 89-118.
  • Pérez Cuenca, Isabel, «Algunos casos de atribuidos y apócrifos en las ediciones de la poesía de Quevedo», La Perinola, 4, 2000, pp. 267-283.
  • Pérez Cuenca, Isabel, «La difusión de la obra poética de Quevedo entre manuscritos e impresos (siglos XVI y XVII)», Criticón, 119, 2013, pp. 67-83.
  • Pesqueira Rodríguez, Sandra, «Estudio del endecasílabo en los sonetos de Diego Hurtado de Mendoza», Lectura y signo, 3, 2008, pp. 11-64.
  • Plata, Fernando, Ocho poemas satíricos de Quevedo, Pamplona, Eunsa, 1997.
  • Plata, Fernando, «Nuevas versiones manuscritas de la poesía quevediana y nuevos poemas atribuidos: en torno al manuscrito BMP 108», La Perinola, 4, 2000, pp. 285-307.
  • Plata, Fernando, «Comentario de la “Canción a una dama hermosa y borracha”», La Perinola, 6, 2002, pp. 225-238.
  • Pineda, Victoria, «Ramismo y retórica comparada (con unas notas sobre Boscán y Garcilaso en La Arcadia Retórica)», Anuario de Estudios Filológicos, XX, 1997, pp. 313-329.
  • Pineda, Victoria, «Las sílabas llenas de Garcilaso. Apuntes para una teoría de los estilos en las Anotaciones de Herrera», Estudios de filología y retórica en homenaje a Luisa López Grigera, coord. por Elena Artaza, Javier Durán, Carmen Isasi, Jaime Trueba Lawand, Victoria Pineda, Fernando Plata, Bilbao, Universidad de Deusto, 2000, pp. 371-386.
  • Pineda, Victoria, «El resplandor de Garcilaso (nuevos apuntes para una teoría de los estilos en las Anotaciones de Herrera)», Criticón, 87-88-89, 2003, pp. 679-688.
  • Pozuelo, José María, El Lenguaje poético de la lírica amorosa de Quevedo, Murcia, Universidad de Murcia, 1979.
  • Quevedo, Francisco de, Preliminares literarios a las obras del Bachiller Francisco de la Torre, ed. de Antonio Azaustre, en Obras completas en prosa, dir. Alfonso Rey, Madrid, Castalia, 2003, vol. 1, t. I, pp. 163-182.
  • Quevedo, Francisco, Preliminares literarios a las poesías de fray Luis de León, ed. de Antonio Azaustre, en Obras completas en prosa, dir. Alfonso Rey, Madrid, Castalia, 2003, vol. 1, t. I, pp. 123-161.
  • Quevedo, Francisco, Poesía completa, ed. José Manuel Blecua, Madrid, Castalia, 1969-1971, 3 vols.
  • Rey, Alfonso, Quevedo y la poesía moral española, Madrid, Castalia, 1995.
  • Rey, Alfonso, (ed.), Francisco de Quevedo, Poesía moral: Polimnia, Madrid, Támesis, 1999,, 2ª ed. corregida, revis. y aum. [1ª ed. 1992].
  • Rey, Alfonso, «La colección de silvas de Quevedo: propuesta de inventario», Modern Language Notes, 121, 2006, pp. 257-277.
  • Rey, Alfonso, y María José Alonso Veloso, (ed.), Francisco de Quevedo, Poesía amorosa: (Erato, sección primera), Pamplona, Eunsa, 2011.
  • Rivers, Elías L., Quevedo y su poética dedicada a Olivares. Estudio y edición, Pamplona, Eunsa, 1998.
  • Rivers, Elías L., «Preceptismo dogmático de Quevedo: su condena del encabalgamiento léxico y del hipérbaton», La Perinola, 5, 2001, pp. 277-283.
  • Rocha de Sigler, María del Carmen, (ed.), Francisco de Quevedo, Cinco silvas, Salamanca, Universidad de Salamanca, 1994.
  • Roig Miranda, Marie, «Manuscritos quevedianos en las bibliotecas portuguesas: Una nueva versión del poema “A Cristo crucificado”», Rilce, 4, 1, 1988, pp. 87-119.
  • Rojas Castro, Antonio, «Luis de Góngora y la fábula mitológica del Siglo de Oro: clasificación de textos y análisis léxico con métodos informáticos», Studia Aurea, 11, 2017, pp. 111-142.
  • Sánchez Jiménez, Antonio, «Peculiaridades métricas de la poesía no dramática de Calderón (I): los desplazamientos acentuales», Anuario Calderoniano, (en prensa).
  • Tobar Quintanar, María José, «La autoridad de El Parnaso español y Las tres musas últimas castellanas: criterio editorial para la poesía de Quevedo», La Perinola, 17, 2013, pp. 335-356.
  • Torre Serrano, Esteban, Zeuxis y azeuxis y otras cuestiones métricas, Sevilla, Padilla libros, 2017.
  • Vega Ramos, María José, El secreto artificio. Maronolatría y tradición pontaniana en la poética del Renacimiento, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas / Universidad de Extremadura, 1992.