Estudio exploratorio observacional de la enseñanza de la composición textual en las aulas

  1. Rut Sánchez-Rivero 1
  2. Rui A. Alves 2
  3. Raquel Fidalgo 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

  2. 2 Universidade Do Porto
    info

    Universidade Do Porto

    Oporto, Portugal

    ROR https://ror.org/043pwc612

Journal:
Revista de Psicología y Educación

ISSN: 1699-9517

Year of publication: 2021

Volume: 16

Issue: 2

Pages: 140-160

Type: Article

DOI: 10.23923/RPYE2021.02.207 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de Psicología y Educación

Sustainable development goals

Abstract

In the present study, we analyse, through observation, the instruction process of seven 4thgrade teachers when teaching text compositionto their students. This includes the analysis of which processes and knowledge involved in text composition are taught and how they are taught, including the analysis of instructional procedures, groupings and materials. We conducted audio-visual recordings of 12 sessions in which teachers taught a specific type of writing composition. We designed an ad-hoc system of categories, which included both dimensions of analysis. Results suggest a major emphasis on the drafting process linked to the specific features of each text genreand less emphasis on the planning process, whereas the revision process was not explicitly taught. Besides, teachers mostly used direct teaching, although theycombinedit with exemplification and the analysis of textual models.We emphasize the need to provide teachers with professional development programs on the teaching of text composition based on a strategic and self-regulated approach.

Bibliographic References

  • Alonso-Sanz, A. (2016). Conciliación de la vida estudiantil, familiar y laboral de una madre universitaria. Antropología Experimental, 16, 223-233. https://doi.org/10.17561/ rae.v0i16.2516
  • Alonso-Sanz, A. (2019). Actitudes de docentes y discentes ante la otra: la madre universitaria. REIRE Revista d'Innovació i Recerca en Educació, 12(1), 1-14.
  • Alonso-Sanz, A., Iglesias-Martínez, M. J., y Lozano-Cabezas, I. (2015). La conciliación estudiantil familiar y el proceso de enseñanza-aprendizaje en Educación Superior: un estudio cualitativo. Educatio Siglo XXI, 33(3), 223-246.
  • Andrade, P., Betancourt-Ocampo, D., y Vallejo- Casarin, A. (2010). Escala para evaluar problemas emocionales y conductuales. Revista de Investigación Universitaria Multidisciplinaria, 9(9), 37-44.
  • Arellano, G., Colin, M., Lomas A., y Sánchez- Ramírez, L. (2013). Deserción de estudiantes universitarios por embarazo. Revista Electrónica de Investigación en Enfermería FESI-UNAM, 2(4), 30-37.
  • Arvizu-Reynaga, A. V. (2016). Madres en la universidad: una exploración a las trayectorias educativas y cursos de vida de las estudiantes de la UAM-A (Tesis de maestría). Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Azcapotzalco, México.
  • Ballarín, P. (2015). Los códigos de género en la universidad. Revista Iberoamericana De Educación, 68, 19-38. https://doi. org/10.35362/rie680168
  • Bosch, B. (2013). Women who Study: Balancing the Dual Roles of Postgraduate Student and Mother. (Master's Thesis). Edith Cowan University, Australia.
  • Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología [Conacyt] (2020). Convocatorias de apoyo a madres jefas de familia, 2020. México. Disponible en https://www.conacyt.gob. mx/index.php/el-conacyt/convocatorias-y-resultados-conacyt/convocatorias-apoyo-a-madres-jefas-de-familia
  • D'Avirro, M. J. (2017). Madres e hijos dos etapas evolutivas beneficiadas por la inclusión universitaria. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 257-268.
  • De Garay, A., y del Valle-Díaz-Muñoz, G. (2012). Una mirada a la presencia de las mujeres en la educación superior en México. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 3(6), 3-30.
  • Domínguez- Aguirre, G. Á., Martínez- Peralta, A., Herrera-Barragán, H., y Rincón-Aguirre, M. E. (2016). Impacto personal y escolar del embarazo y maternidad en estudiantes universitarios. Investigación y Práctica en Psicología del Desarrollo, 1(1), 167-174.
  • Estupiñán-Aponte, M. R., y Rodríguez- Barreto, L. (2009). Aspectos psicosociales en universitarias embarazadas. Revista de Salud Pública, 11(6), 988-998.
  • Estupiñán-Aponte, M. R., y Vela-Correa, D. R. (2012). Calidad de vida de madres adolescentes estudiantes universitarias. Revista Colombiana de Psiquiatría, 41(3), 536-549.
  • Figueroa, P., Torrado, M., Dorio, I., y Freixa, M. (2015). Trayectorias de persistencia y abandono de estudiantes universitarios no convencionales: implicaciones para la orientación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 107-123.
  • García-Delgado, E., y Riquelme-Vigueras, A. M. (2018). Percepción de los roles de género en la cultura mexicana actual. Memorias del Concurso Lasallista de Investigación. Desarrollo e Innovación, 4(1), 47-51.16
  • Guevara, E., García, A., y Moreno, L. (2010). La voluntad de ser. Experiencias en la intimidad y trayectoria escolar en estudiantes Universitarias. Revista de Investigación y Divulgación sobre los Estudios de Género, 7, 7-28.
  • Hermosillo, A. E., y Rivera-Heredia, M. E. (2019). Depresión, recursos psicológicos y vulnerabilidad cognitiva a la depresión en jóvenes estudiantes universitarios. Investigación y Práctica en Psicología del Desarrollo, 5, 1-23. doi:10.33064/ ippd52470
  • Hernández-Pérez, K., y Orozco, E. (2011). Embarazo en estudiantes de carreras universitarias. Dictamen libre, 8, 68-72.
  • Hoffnung, M., y Williams, M. A. (2013). Balancing act: Career and family during college-educated women’s 30s. Sex roles, 68(5-6), 321-334.
  • Hostetler, A. J., Sweet, S., y Moen, P. (2007). Gendered career paths: A life course perspective on returning to school. Sex Roles, 56(1-2), 85-103.
  • Hyde, J. S. (2016). Women, men, work, and family: Expansionist theory updated. In S. M. McHale, V. King, J. Van Hook, y A. Booth (Eds.), Gender and couple relationships (pp. 93-109). Springer, Cham.
  • Jiménez, M. L., y Márquez, E. (2014). Ir a la Universidad después de los 30: dificultades y factores facilitadores. Aula Abierta, 42(1), 1-8.
  • Justis, O., Almestro, S., y Silva, O. (2017). Pedagogía para el desarrollo socioemocional. A propósito de la gestión de aprendizaje en el contexto santiaguero. Revista Iberoamericana de Educación, 75(2), 109-126.
  • Kalman, M., Wells, M., y Gavan, C. S. (2009). Returning to school: experiences of female baccalaureate registered nurse students. Journal of the New York State Nurses Association, 40(1), 11-16.
  • Kensinger, C., y Minnick, D. J. (2018). The invisible village: An exploration of undergraduate student mothers’ experiences. Journal of Family and Economic Issues, 39(1), 132-144.
  • Lozano, I., Iglesias, M. J., y Alonso-Sanz, A. (2016). Conciliación estudiantil-familiar: un estudio cualitativo sobre las limitaciones que afectan a las madres universitarias. Arbor, 192 (780), a341.
  • Luna, E., Alemán, C. J., García, E. J., y Jiménez, C. R. (2019). Dificultades con las que se enfrentan las madres estudiantes del Instituto Educativo México. PsicoEducativa: reflexiones y propuestas, 5(9), 34-45.
  • Mares, G., Rocha, H., Rivas, O., Rueda, E., Cabrera, R., Tovar, J., y Medina, M. (2012). Identificación de factores vinculados con la deserción y la trayectoria académica de los estudiantes de psicología en la FES Iztacala. Enseñanza e Investigación en Psicología, 17(1), 189-207.
  • Miller, D., y Arvizu, V. (2016). Ser madre y estudiante. Una exploración de las características de las universitarias con hijos y breves notas para su estudio. Revista de la educación superior, 45(177), 17-42.
  • Ortega-Tello, K. y Paredes-Ruíz, T. (2018). Relación entre deserción y/o interrumpción escolar. El caso de la Facultad de Jurisprudecia y Ciencias Sociales de la Universidad Técnica de Ambato-Ecuador. Boletín de Coyuntura, 18, 21-25.
  • Páez, M. L., y Castaño, J. J. (2015). Inteligencia Emocional y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Psicología desde el Caribe, 32(2), 268-285.
  • Pérez- Padilla, M.L. (2014). De vuelta en casa: Estrés, recursos psicológicos, salud de los migrantes retornados en los Altos de Jalisco (Tesis doctoral inédita). Facultad de Psicología de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, México.
  • Pérez-Baleón, G. F. (2014). Trayectorias tempranas en el inicio de la vida adulta en México. Estudios Demográficos y Urbanos, 29(2), 365-407.
  • Radloff, L. (1977). The CES-D Scale: A Self Report Depression Scale for Research in the General Population. Applied Psychological Measurement, 1(3), 385-401.
  • Reyes-Ortega, M., Soto-Hernández, A. L., Milla-Kegel, J., García-Ramírez, A., Hubard, L., Mendoza-Sánchez, H., Mejía-Garza, L., García-Peña, M. C., y Wagner, F. (2003). Actualización de la Escala de Depresión del Centro de Estudios Epidemiológicos (CES-D). Estudio piloto en una muestra geriátrica mexicana. Salud Mental, 26(1), 59-68.Doi: https://doi.org/10.23923/rpye2021.01.198 17
  • Rivera-Heredia, Andrade-Palos y Figueroa (2006). Evaluación de los recursos de los adolescentes: validación psicométrica de cinco escalas. La Psicología social en México, 11, 414-420.
  • Rivera-Heredia, M. E., Obregón-Velasco, N., y Ayala-Mira, M. (2012). Diagnóstico de la condición y posición de género en el Municipio de Marcos Castellanos Michoacán. Morelia: Facultad de Psicología de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo. Doi: 10.13140/2.1.3840.8004.
  • Rivera-Heredia, M. E., y Andrade, P. (2010). Escala de Evaluación de las Relaciones Intrafamiliares (E.R.I.). Uaricha Revista de Psicología,14, 12-29.
  • Rivera-Heredia, M. E., y Pérez-Padilla, M. L. (2012). Evaluación de los recursos psicológicos. Uaricha Revista de Psicología, 9(19),1-19.
  • Rodríguez, J. J. R., Millanes, C. B. J., y Durand, V. J. P. (2019). Universidad y maternidad. Madres universitarias en la Universidad de Sonora. Universidades, 70 (79), 41-52.
  • Sandoval, J. C., Duran, B, Herbage, R., Palma, M., y Roa, J. (2014). Ser madre y estudiante universitaria en la Universidad de Santiago de Chile: Un estudio exploratorio acerca de las implicancias psicosociales en el enfrentamiento de ambos roles. Revista de Estudios Cualitativos, 1(1), 23-39.
  • Saucedo-Ramos, C. L., y Alarcón-Delgado, I. L. (2017). Ser madre y ser estudiante: dilemas, tensiones y elecciones para mantenerse estudiando. Trabajo presentado en el XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa, San Luis Potosí.
  • Smith, P. H. (2017). The triple shift: Student-mothers, identity work and engagement with low-status vocationally related higher education. Research in Post-Compulsory Education, 22(1), 107-127.
  • Soto, N. Y. T., y Lizárraga, M. G. G. (2015). Ser estudiante y madre en la universidad: un estudio exploratorio sobre la construcción social de la maternidad. Revista de Educación Superior, 177(1), 17-42.
  • Velázquez, M. (2009). El embarazo no planificado y sus efectos sobre el rendimiento académico en las estudiantes de la Escuela de Ciencias Sociales, Universidad de Oriente. (Tesina de licenciatura). Universidad de Oriente Núcleo de Sucre. Escuela de Ciencias Sociales Departamento de Trabajo Social, Venezuela, Cumaná.
  • Yépez-Herrera, E. R., Rivera-Heredia, M. E., Valadez-Sierra, M. D., Pérez-Daniel, M. R., y González Betanzos, F. (2019). Hacia una comprensión de la reprobación universitaria en las carreras de ingeniería de Ecuador y México. Revista Educación y Desarrollo, 48, 41-52.
  • Zabludovsky, G. (2007). Las mujeres en México: trabajo, educación superior y esferas de poder. Política y cultura, 28, 09-41