La práctica profesional de las relaciones públicas en el aula. Análisis de un caso de fundraising

  1. Fuentes Fernández, Rosana 1
  1. 1 Universidad San Jorge de Zaragoza (USJ)
Journal:
Trípodos

ISSN: 1138-3305 2340-5007

Year of publication: 2013

Issue Title: Nous temes, mètodes i teories en la investigación de les polítiques culturals i de comunicación a Espanya

Issue: 32

Pages: 155-170

Type: Article

More publications in: Trípodos

Abstract

The purpose of this article is to analyzethe importance of teaching theprofessional practice of Public Relationsin the classroom beginningwith a fundraising case developed inSan Jorge University (Zaragoza) inthe academic year 2011-2012. Weopted for Project-Oriented Learning(P-OL) as a methodology to promoteteamwork to facilitate the developmentof collaborative and cooperativeaspects among students. The PublicRelations Plan was implemented inNGO’s, a circumstance that increasedstudent interest. To learn the resultsof this practice, we analyzed students’opinions by means of a questionnaireabout the competences they obtainedthrough Project-Oriented Learning,and the scores that the teacher andthe NGOs gave the students. Thescope of the study demonstrates howthe experience of fundraising gavestudents a closer vision of the publicrelations practice in and outside theclassroom. Some public relations proposalswere in fact carried out by theparticipating entities.

Bibliographic References

  • Asociación Cristiana de Jóvenes (YMCA). <http://www.ymca.org.es/rubrique38.html> (Consultada el 20 abril de 2011).
  • Asociación de Amputados Ibérica Global (ADAMPI-Aragón). <http://www.adampiaragon.org/index.php?option=com_content&view=article&id=45&Itemid=54> (Consultada el 26 abril de 2011).
  • Benito, A.; Cruz, A. (coords.) (2005). Nuevas claves para la docencia universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Narcea.
  • Carrión, D. (2010). Claves docentes en el espacio europeo de educación superior. Madrid: Demiurgo Comunicación.
  • Escalona, A.I.; Loscertales, B. (2005). Actividades para la enseñanza y el aprendizaje de competencias genéricas en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
  • Fundación Federico Ozanam (OZANAM). <http://www.ozanam.com/historia.aspx> (Consultada el 15 abril de 2011).
  • González, J.; Wagenaar, R. (eds.) (2002). Tuning Educational Structures in Europe. Final Report. Bilbao: Ed. Universidad de Bilbao.
  • Goñi, J.M. (2005). Las competencias: un término novedoso y ubicuo. Barcelona: Octaedro.
  • Ovejero, A. (1990). El aprendizaje cooperativo. Una alternativa eficaz a la enseñanza tradicional. Barcelona: Ed. PPU Promociones y Publicaciones Universitarias SA.
  • Rué, J. (2007). Enseñar en la universidad. El EEES como reto para la educación superior. Madrid: Narcea.
  • Soler, E. (2006). Constructivismo, innovación y enseñanza efectiva. Venezuela: Equinoccio.
  • Traver Martí, J.A.; García López, R. (2006). “La técnica puzzle de Aronson como herramienta para desarrollar la competencia «compromiso ético» y la solidaridad en la enseñanza universitaria”. Revista Iberoamericana de Educación. Vol. 40, núm. 4.
  • Universidad de Zaragoza (2004). Programa de mejora e innovación de la docencia en el marco de la convergencia al Espacio Europeo de Educación Superior. Zaragoza: Ed. Universidad de Zaragoza, Instituto de Ciencias de la Educación