La práctica profesional de las relaciones públicas en el aula. Análisis de un caso de fundraising
- 1 Universidad San Jorge de Zaragoza (USJ)
ISSN: 1138-3305, 2340-5007
Year of publication: 2013
Issue Title: Nous temes, mètodes i teories en la investigación de les polítiques culturals i de comunicación a Espanya
Issue: 32
Pages: 155-170
Type: Article
More publications in: Trípodos
Abstract
The purpose of this article is to analyzethe importance of teaching theprofessional practice of Public Relationsin the classroom beginningwith a fundraising case developed inSan Jorge University (Zaragoza) inthe academic year 2011-2012. Weopted for Project-Oriented Learning(P-OL) as a methodology to promoteteamwork to facilitate the developmentof collaborative and cooperativeaspects among students. The PublicRelations Plan was implemented inNGO’s, a circumstance that increasedstudent interest. To learn the resultsof this practice, we analyzed students’opinions by means of a questionnaireabout the competences they obtainedthrough Project-Oriented Learning,and the scores that the teacher andthe NGOs gave the students. Thescope of the study demonstrates howthe experience of fundraising gavestudents a closer vision of the publicrelations practice in and outside theclassroom. Some public relations proposalswere in fact carried out by theparticipating entities.
Bibliographic References
- Asociación Cristiana de Jóvenes (YMCA). <http://www.ymca.org.es/rubrique38.html> (Consultada el 20 abril de 2011).
- Asociación de Amputados Ibérica Global (ADAMPI-Aragón). <http://www.adampiaragon.org/index.php?option=com_content&view=article&id=45&Itemid=54> (Consultada el 26 abril de 2011).
- Benito, A.; Cruz, A. (coords.) (2005). Nuevas claves para la docencia universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Narcea.
- Carrión, D. (2010). Claves docentes en el espacio europeo de educación superior. Madrid: Demiurgo Comunicación.
- Escalona, A.I.; Loscertales, B. (2005). Actividades para la enseñanza y el aprendizaje de competencias genéricas en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
- Fundación Federico Ozanam (OZANAM). <http://www.ozanam.com/historia.aspx> (Consultada el 15 abril de 2011).
- González, J.; Wagenaar, R. (eds.) (2002). Tuning Educational Structures in Europe. Final Report. Bilbao: Ed. Universidad de Bilbao.
- Goñi, J.M. (2005). Las competencias: un término novedoso y ubicuo. Barcelona: Octaedro.
- Ovejero, A. (1990). El aprendizaje cooperativo. Una alternativa eficaz a la enseñanza tradicional. Barcelona: Ed. PPU Promociones y Publicaciones Universitarias SA.
- Rué, J. (2007). Enseñar en la universidad. El EEES como reto para la educación superior. Madrid: Narcea.
- Soler, E. (2006). Constructivismo, innovación y enseñanza efectiva. Venezuela: Equinoccio.
- Traver Martí, J.A.; García López, R. (2006). “La técnica puzzle de Aronson como herramienta para desarrollar la competencia «compromiso ético» y la solidaridad en la enseñanza universitaria”. Revista Iberoamericana de Educación. Vol. 40, núm. 4.
- Universidad de Zaragoza (2004). Programa de mejora e innovación de la docencia en el marco de la convergencia al Espacio Europeo de Educación Superior. Zaragoza: Ed. Universidad de Zaragoza, Instituto de Ciencias de la Educación