De Compostela a Toledouna panorámica en torno al patronazgo artístico del arzobispo Gómez Manrique (†1375)

  1. José Alberto Moráis Morán 1
  1. 1 Universidad de León
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    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Revista:
Anuario de estudios medievales

ISSN: 0066-5061

Any de publicació: 2021

Volum: 51

Número: 1

Pàgines: 303-337

Tipus: Article

DOI: 10.3989/AEM.2021.51.1.10 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

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Resum

This article analyses the artistic patronage of Archbishop Gómez Manrique, reflecting on his cursus honorum and the works he financed in the cathedrals of Santiago de Compostela and Toledo and the monasteries of Nuestra Señora de Sopetrán and San Bartolomé de Lupiana. A global analysis through the lens of a life marked by the instrumentalisation of the power of the crown and the atmosphere of crisis in which he undertook his political and religious activity allows us to explain the nature of the architectural and artistic works that he commissioned. Documentary and archaeological research, along with the analysis of preserved works, reveal an attachment to a conservative artistic tradition, of a defensive nature and severe forms, in the Galician works, which gave way to the more renewed and sumptuous artistic scenarios found in the diocese of Toledo in subsequent years.

Informació de finançament

Esta investigación se ha elaborado en el marco del proyecto “El patronazgo artístico en el reino de Castilla y León (1230-1500). Obispos y Catedrales II” (HAR2017-88045), financiado por el Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades y fondos FEDER.

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