Idiomas y TICcompetencias docentes para el siglo XXI. Un análisis comparativo con otras profesiones

  1. Agustín Rodríguez-Esteban 1
  2. Diego González-Rodríguez 1
  3. Héctor González-Mayorga 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Journal:
Revista de educación

ISSN: 0034-8082

Year of publication: 2021

Issue Title: Profesores para el siglo XXI : perfil académico, formación inicial y prácticas docentes de los profesores españoles

Issue: 393

Pages: 379-406

Type: Article

DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2021-393-498 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de educación

Abstract

In response to new social demands, the current educational model has placed the mastery of languages and ICT as two of the most significant teaching skills. The aim of this study is to describe, from a comparative perspective with other occupational groups, the extent to which teachers have acquired these competencies and the ongoing training associated to them. We also analyse the relevance of these competencies for these professionals to access the labor market. An ex post-facto descriptive-comparative and cross-sectional study was carried out. We used data from the Labor Insertion Survey of University Graduates, EILU 2019, which collects data from a large sample of graduates from Spanish universities. The results show that, although the teachers present a higher level of both competences than the rest of the professionals of the social welfare system, the values are lower than those reported by STEM professionals. The high interest of teachers in permanent training, especially in the field of languages, is particularly noteworthy. The labor market of the Spanish education system points to language and ICT training as relevant recruitment factors, to a greater extent than the other labor sectors described. However, this market places more importance on other ‘traditional’ skills such as theoretical knowledge and practical skills. The university system, responsible for the pre-service teachers’ training, must improve its capacity, not only to provide them with a higher level in the skills described, but also for graduates to be able, in the future to incorporate them effectively into their teaching-learning processes.

Bibliographic References

  • Alfageme-González, M. B., & Miguel, N. J. (2017). Los docentes de la enseñanza obligatoria en España y las actividades de formación continua. Perfiles Educativos, XXXIX(158), 148–165.
  • Álvarez-Rementería, M., Arandia, M., & Martínez, B. (2017). La configuración política de la formación continua del profesorado no universitario: Desde el discurso europeo hasta la gestión del País Vasco. In G. K. Academics (Ed.), Caleidoscopio educativo. Prácticas y reflexiones iberoamericanas (pp. 79–93).Global Knowledge Academics.
  • Babatunde, O., & Soykan, E. (2020). Covid-19 pandemic and online learning: the challenges and opportunities. Interactive Learning Environments, 1–13. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1813180
  • Bisquerra, R. y Pérez-Escoda, N. (2015). ¿Pueden las escalas Likert aumentar en sensibilidad? REIRE, Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 8 (2), 129-147. http://dx.doi.org/ 10.1344/reire2015.8.2.82
  • Castells, M. (2006). La era de la información: economía, sociedad y cultura. Alianza.
  • Cifuentes-Faura, J. (2020). Docencia online y Covid-19 : la necesidad de reinventarse. Revista de Estilos de Aprendizaje, 13, 115–127.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Lawrence Erlbaum Associates
  • Coleman, J.A. (2006). English-medium teaching in European Higher Education. Language Teaching.
  • Open Research Online, 31(1),1-14. http://dx.doi.org/10.1017/ S026144480600320X
  • Comisión Europea. (2017). Comunicación de la comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones. Reforzar la identidad europea mediante la Educación y la Cultura. Estrasburgo, 14.11.2017. COM(2017) 673 final
  • Consejo de la Unión Europea. (2002). Resolución del Consejo de 27 de junio de 2002 sobre la educación permanente. Diario Oficial de las Comunidades Europeas. 163/1. 9.7.2002
  • Consejo de la Unión Europea. (2014). Conclusiones del Consejo, de 20 de mayo de 2014, sobre el multilingüismo y el desarrollo de competencias lingüísticas. Diario Oficial de la Unión Europea. C 183/26. 14.6.2014
  • Consejo de la Unión Europea. (2018). Recomendación del Consejo, de 22 de mayo de 2018, relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente (Texto pertinente a efectos del EEE). Diario Oficial de la Unión Europea. C 189/1. 4.6.2018
  • Council of Europe. (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Estrasburgo. https:// www.coe.int/en/web/common-european- framework-referencelanguages
  • Escudero, J. M., Martínez-Domínguez, B., & Nieto, J. M. (2018). Las TIC en la formación continua del profesorado en el contexto español. Revista de Educacion, (382), 57–80. https://doi.org/10.4438/1988- 592X-RE-2018-382-392
  • European Commission. (2020). The Digital Competence Framework 2.0. https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp/digital-competence-framework
  • Eurydice. (2005). La profesión docente en Europa: Perfil, tendencias y problemática. Informe anexo:Reformas de la profesión docente: análisis histórico (1975-2002). Educación Secundaria Inferior General. Secretaría General Técnica-CIDE
  • Eurydice. (2015). La Profesión Docente en Europa : Prácticas, Percepciones y Políticas. Luxemburgo. https://doi.org/10.2797/06034
  • Fantova, F. (2019). Los nuevos servicios sociales y las profesiones de la intervención social. RES. Revista de Educación Social, 29, 11–27. https://eduso.net/res/revista/29/el-tema/los-nuevos- serviciossociales- y-las-profesiones-de-la-intervencion-social
  • Fernández-Viciana, A., & Fernández-Costales, A. (2017). El pensamiento de los futuros maestros de inglés en Educación Primaria: Creencias sobre su autoeficacia docente. Bellaterra Journal of Teaching and Learning Language and Literature, 10(1), 42–60. https://doi.org/10.5565/rev/ jtl3.684
  • Fidler, F., Cumming, G., Thomason, N., Pannuzzo, D., Smith, J., Fyffe, P., Edmonds, H., Harrington, C., & Schmitt, R. (2005). Toward improved statistical reporting in the journal of consulting and clinical psychology. J Consult Clin Psychol, 73(1):136-43. https://doi.org/10.1037/0022- 006X.73.1.136
  • Flórez, L. D., Ramírez, C., & Ramírez, S. (2016). Las TIC como herramientas de inclusión social. 3C TIC, 5(1), 54–67. https://doi.org/10.17993/3ct ic.2016.51.54-67
  • Fundación Conocimiento y Desarrollo. (2020). Informe CYD 2019. Capítulo 2 Graduados universitarios y mercado de trabajo. https:// www.fundacioncyd.org/publicaciones-cyd/informe- cyd-2019/
  • González-Moreira, A., Ferreira, C., & Vidal, J. (2021). Comparative Analysis of the Transition from Early Childhood Education to Primary Education: Factors Affecting Continuity between Stages. European Journal of Educational Research, 10(1), 441–454. https://doi.org/10.12973/eujer. 10.1.441
  • Gorjón, L., Osés, A., & de la Rica, S. (2020). Tecnología en la educación ¿Cómo afecta al rendimiento del alumnado? ISEAK
  • Guarro, A., Martínez, B., & Pruaño, A. P. (2017). Políticas de formación continuada del profesorado: Análisis crítico del discurso oficial de comunidades autónomas. Profesorado Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 21(3), 21–40. https://doi.org/10.30827/ profesorado.v21i3.9967
  • Halbach, A., Lázaro, A., & Pérez, J. (2013). La lengua Inglesa en la nueva universidad Española del EEES. Revista de Educacion, (362), 105–132. https://doi.org/ 10.4438/1988-592X-RE-2011- 362-154
  • Herrera, M. (2014). Migración cualificada de profesionales de España al extranjero. Anuario CIDOB de la Inmigración, 89-108. https://www.raco.cat/index.php/AnuarioCIDOBInmigracion/article/ view/287323
  • ILO. (2008). Resolución sobre la actualización de la Clasificación Internacional Uniforme de Ocupaciones. https://www.ilo.org/public/ spanish/bureau/stat/isco/docs/resol08.pdf
  • INE. (2012). Introducción a la CNO. http://www.ine.es/jaxi/menu.do?typ e=pcaxis&path=%2Ft40%2Fcno11%2F&file=inebase&L= 0
  • INE. (2020). Encuesta de Inserción Laboral de los Titulados Universitarios EILU-2019.
  • Metodología. https://www.ine.es/daco/daco42/eilu/metodologia_2019. pdf
  • Jover, G., Fleta, T., & González, Y. R. (2016). La formación inicial de los maestros de educación primaria en el contexto de la enseñanza bilingüe en lengua extranjera. Bordon, 68(2), 121–135. https://doi. org/10.13042/Bordon.2016.68208
  • Leite, C., Martínez, R., & Monteiro, A. (2016). TIC y formación inicial de maestros: oportunidades y problemas desde la perspectiva de estudiantes. Cuadernos de Investigación Educativa, 7(1), 69. https:// doi.org/10.18861/cied.2016.7.1.2577
  • López-Roldán, P. & Fachelli, S. (2018). Metodología de la Investigación Social Cuantitativa. Universitat Autònoma de Barcelona.
  • Marina, J. A., Pellicer, C., & Manso, J. (2015). Libro Blanco de la Profesión Docente y su Entorno Escolar http://educalab.es/ documents/10180/38496/LIBRO- BLANCO_ProfesionDocente_JAM_ v11.pdf/e4e1d927-6a61-4897-bca0-ada011dca331
  • Martín del Peso, M., Rabadán, A. B., & Hernández, J. (2013). Desajustes entre formación y empleo en el ámbito de las enseñanzas técnicas universitarias: La visión de los empleadores de la Comunidad de Madrid. Revista de Educacion, (360), 244–267. https://doi.org/10.4438/1988- 592X-RE-2011-360-110
  • Martínez-Losada, C., García-Barros, S., Carlos, J., & López, R. (2017). Percepción de los maestros en formación sobre los objetivos de enseñanza y sus propias capacidades profesionales. Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 123–128. https://ddd.uab. cat/record/184703
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2019). TALIS 2018. Estudio internacional de la enseñanza y del aprendizaje. Informe Español. Instituto Nacional de Evaluación Educativa. https://www. educacionyfp.gob.es/inee/evaluaciones-internacionales/talis/ talis-2018.html
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2020). Informe 2020 sobre el estado del sistema educativo. Curso 2018-2019. Secretaría General Técnica. https://doi.org/10.4438/i20cee
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2012). Estudio Europeo de Competencia Lingüística EECL. Instituto Nacional de Evaluación Educativa
  • OECD. (2020). TALIS 2018 results (volume II): Teachers and School Leaders as Valued Professionals. OECD. https://doi.org/10.1787/3b9551db-en
  • Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar.Invitación al viaje. Graó. https://www.grao.com/es/producto/diez-nuevascompetencias- para-ensenar
  • Pesquero, E., Sánchez, M. E., González, M., Martín del Pozo, R., Guardia, S., Cervelló, J., Fernández Lozano, P., Martínez Aznar, M. & Varela, P. (2008). Las competencias profesionales de los maestros de primaria. Revista Espanola de Pedagogia, 66(241), 447–466. https:// revistadepedagogia.org/lxvi/no-241/las-competencias-profesionalesde- los-maestros-de- primaria/101400010050/
  • Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. BOE nº 260, de 30 de octubre de 2007.
  • Real Decreto 1591/2010, de 26 de noviembre, por el que se aprueba la Clasificación Nacional de Ocupaciones 2011. BOE nº 306, de 17 de diciembre de 2010, 104040 -104060.
  • Real Decreto 2112/1984, de 14 de noviembre, por el que se regula la creación y funcionamiento de los Centros de Profesores. BOE nº 282, de 24 de noviembre de 1984, 33921-33922.
  • Real Decreto 294/1992, de 27 de marzo, por el que se regula la creación y el funcionamiento de los Centros de Profesores. BOE nº 81, de 3 de abril de 1992, 11386 – 11388.
  • Rodríguez-Esteban, A., Vidal, J., & Vieira, M. J. (2019). An analysis of the employability of Spanish graduates through the Horizontal Match. Revista de Educacion, 2019(384), 221–245. https://doi. org/10.4438/1988-592X-RE-2019-384-411
  • Scriven, M. (1994). Duties of the teacher. Journal of Personnel Evaluation in Education, 8(2), 151– 184. https://doi.org/10.1007/BF00972261
  • Simó, V. L., Lagarón, D. C., & Rodríguez, C. S. (2020). STEM education for and with a digital era: The role of digital tools for the performance of scientific, engineering and mathematic practices. Revista de Educacion a Distancia, 20(62), 31–34. https://doi.org/10.6018/RED.410011
  • Tárraga-Mínguez, R., Sanz-Cervera, P., Pastor-Cerezuela, G., & Fernández- Andrés, M. . (2017). Análisis de la autoeficacia percibida en el uso de las TIC de futuros maestros y maestras de Educación Infantil y Educación Primaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 20(3), 107–116. https://doi.org/10.6018/ reifop.20.3.263901
  • UNESCO. (1998). Informe Mundial sobre la Educación. Los docentes y la enseñanza en el mundo en mutación. Santillana