Mapas conceptuales como instrumento de coordinación docente en estudios de posgrado

  1. J. Vicente García-Tormo 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2020

Issue Title: CRECIMIENTO PSICOLÓGICO Y AFRONTAMIENTO DE LA MADUREZ

Volume: 2

Issue: 1

Pages: 257-264

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2020.N1.V2.1836 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

In the current European Higher Education Area, teamwork and coordination are essential strategies to improve the quality of teaching, involving awareness of the importance of understanding teaching as a shared responsibility in which teachers and students alike will participate. It is important to establish mechanisms and resources to ensure optimal coordination (intra and inter-material). The Academic Coordination, among other tasks, seeks to ensure that there is no overlap in content between the different subjects, guaranteeing that the range of skills of the degree is covered. In the context of the University Master’s Degree in Training and Sports Performance of the University of León, it has been necessary to optimize the inter- and intra- subject coordination, to avoid overlapping of contents detected in the Tutorial Action Program, in which students participate. To this end, a teaching innovation project is being carried out to introduce a coordination instrument based on concept maps, which would make it possible to visually control and locate the contents of each subject. Professors of each subject have participated in a familiarization session with the instrument that will be shown to students in the first presential session of each subject, contextualizing both the subject and the contents. This instrument will be evaluated by the teaching staff and the students by means of an on-line questionnaire (Google forms), with which feedback will be obtained that will allow the adjustment and evaluation of its usefulness for later courses and other degrees. This study has been developed within the Plan of support for teaching innovation of the University of León (PAID 2019), under the title “ Application of concept maps as an instrument of teaching coordination”

Bibliographic References

  • Antúnez, S. (1999). El trabajo en equipo de los profesores y profesoras: factor de calidad, necesidad y problema. El papel de los directivos escolares. Educar, 24, 89-110.
  • Barroso, C. (2006). Planificación de la Enseñanza a través de Mapas Conceptuales. Comunidad. Universidad de la Laguna.
  • Cabaco, A. S., & Berrocoso, J. V. (2008). Innovación docente e instruccional en el EEES: el mapa conceptual como estrategia facilitadora del proceso enseñanza-aprendizaje. Repensar y construir el Espacio Europeo de Educación Superior, 285-305.
  • Fuentes-Guerra Soldevilla, M., Cabrera, G., del Mar, M., Llorent García, V. J., & Olivares García, M. Á. (2012). La coordinación docente universitaria desde la percepción del alumnado. Revista de Docencia Universitaria Vol.10 (2), 395-409
  • García-Tormo, J.V. (2018). Aplicación de TICS (formularios on-line) como metodología docente activa en Estudios de Postgrado. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 199-207.
  • González, A., & Asensio, A. (2006). La actuación coordinada del profesorado universitario. B. Learreta (sf). La coordinación del profesorado ante las demandas del Espacio Europeo de Educación Superior, 29-35.
  • Larragueta, S. F., & Rodorigo, M. (2016). Repensar la docencia universitaria: La coordinación como estrategia para la innovación. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, (11), 514-530.
  • Lavié Martínez, J. M. (2009). El trabajo colaborativo del profesorado. Sevilla: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
  • Learreta Ramos, M. B., Montil Jiménez, M. M., González Álvarez, A., & Asensio Perales, A. (2009). Percepción del alumnado ante el uso de metodologías activas de enseñanza como respuesta a las demandas del espacio europeo de educación superior: un estudio de caso. Apunts, Educación Física y Deportes. 1º Trimestre, 92-98.
  • Sánchez Jiménez, M. Á., & Galiano Coronil, A. (2019). Desarrollo de un equipo docente en la coordinación del profesorado en el ámbito universitario. ALTERIDAD. Revista de Educación, 14(1), 98-108.
  • Santos Rego, M. A., Lorenzo Modelo, M.M., & Priegue Caamaño, D. (2009). Aprendizaje coopera- tivo: prácticapedagógica para el desarrollo escolar y cultural. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 2, 289-303.
  • Tamayo, M. F. A. (2006). El mapa conceptual una herramienta para aprender y enseñar. Plasticidad y restauración neurológica, 5(1), 62-72.
  • Velasco, P. J., Bailón, R. R., Terrón, M. J., & Garcia, M. J. (2012). La coordinación del profesorado universitario: un elemento clave para la evaluación por competencias. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 10(3), 265.