Afrontamiento y resilienciaun estudio con adolescentes sanos

  1. Morán Astorga, M. Consuelo 1
  2. Menezes dos Anjos, Ester 2
  3. Ramalho Barbosa, María do Perpétuo Socorro 3
  1. 1 Universidad de León. León. España
  2. 2 Faculdade Martha Falcão/Wyden. Manaos. Brasil
  3. 3 Centro Universitário do Norte – UNINORTE. Manaos. Brasil
Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2019

Issue Title: Psicología, Infancia y Educación

Volume: 1

Issue: 2

Pages: 281-288

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2019.N2.V1.1697 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

The aim of this work was to know the effect value of coping in psychological resilience. Two self-report questionnaires were applied to 124 Spanish adolescents to measure coping strategies and resilience. The data obtained were analyzed with the IBMSPSS.Descriptive and linear-regression analyzes were performed. The results inform that certain coping strategies such as Active coping, Positive reframing, Acceptance of the problem and religion are associated with a greater resilience. Other strategies such as Self-Blame, Behavioral Disengagement and Substance Use are associated with lower resilience scores. The adolescents studied use Active Coping more frequently when they solving problems with stress, also Planning and Using Emotional Support. Self-distraction also appears with high score. The study of resilience and coping has a great scientific interest in the field of psychology and health, mainly because in the adolescent stage we find it convenient to learn coping strategies that imply greater resilience to the stress of life.

Bibliographic References

  • Becoña, E. (2006). Resiliencia: Definición, características y utilidad del concepto. Revista de Psicopatología Clínica, 11(3), 125-146.
  • Benavente-Cuesta, M.H. y Quevedo-Aguado M.P. (2018). Resiliencia, bienestar psicológico y afrontamiento en universitarios atendiendo a variables de personalidad y enfermedad. Revista de Psicología y Educación / Journal of Psychology and Education, 13(2), 99-112
  • Bonanno GA. y Mancini AD. (2008). The human capacity to thrive in the face of potential trauma. Pediatrics. 121(2), 369-75. doi:10.1542/peds.2007-1648.
  • Cambil-Contreras, M. (2015). Resiliencia, estrategias de afrontamiento y enfoques de aprendizaje, como aspectos de la competencia aprender a aprender con estrés en el contexto de enseñanza aprendizaje universitario (Tesis doctoral). Universidad de Granada (España).
  • Cangas A.J., Fínez M.J., Morán C., Navarro N., Moldes P. (2019). Mental Health, New Technologies, and Wellbeing for Adolescents. En: Steinebach C., Langer Á. (eds.) Enhancing Resilience in Youth. Cham, Suiza: Springer.
  • Carver, C. S. (1997). You want to measure coping but your protocol’s too long: Consider the Brief COPE. International Journal of Behavioral Medicine, 4(1), 92-100.
  • Carver, C. S., Scheier, M. F. y Weintraub, J. K. (1989). Assessing coping strategies: A theoretically based approach. Journal of Personality and Social Psychology, 56, 267-283.
  • Connor, K. M., y Davidson, J. R. T. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depression and Anxiety, 18, 71-82.
  • Connor, K. M., y Davidson, J. R. T. (2015). Escala de Resiliencia de Connor-Davidson (CD-RISC). Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/277139516_Escala_de_Resiliencia_de_Connor-Davidson_CD-RISC [accessed Apr 04 2019].
  • Cyrulnik, B. (2001). Los Patitos feos: la resiliencia: una infancia infeliz no determina la vida. Madrid: Gedisa.
  • Dos Anjos, E. M. y Morán, M.C. (2016). A personalidade resiliente: Uma conceptualização teórica. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología, 2(1), 151-156. DOI: http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n1.v2.297
  • Fínez, M.J. y Morán, M.C. (2017). Resiliencia y autovaloraciones esenciales: estudio comparativo en adolescentes y jóvenes. Psychology, Society, & Education, 9(3), 347-356. Doi: 10.25115/psye.v9i3.857.
  • Fínez, M.J. y Morán, M.C. (2014). Resiliencia y autoconcepto: su relación con el cansancio emocional en adolescentes. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología, 1(6), 289-296. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v6.746.
  • Fínez, M.J. y Morán, M.C. (2015). La resiliencia y su relación con salud y ansiedad en estudiantes españoles. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología, 1 (1), 409-416. http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2015.n1.v1.90.
  • Fínez, M.J. Morán, M.C., Urchaga, J.D. (2019). Resiliencia psicológica a través de la edad y el sexo. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología, 1(4), 85-94.
  • Fletcher, D. y Sarkar, M. (2013). Psychological resilience: A review and critique of definitions, concepts, and theory. European Psychologist, 18(1), 12-23. DOI: 10.1027/1016-9040/a000124
  • Holmes, T. y Rahe, R. (1967). The social readjustment rating scale. J. Psychoson. Res., 11, 213-218.
  • Lazarus, R. y Folkman, S. (1984). Estrés y procesos cognitivos. Barcelona: Martínez Roca.
  • Luthar, S.S. y Cicchetti, D. (2000). Child Dev., 71(3), 543–562.
  • Manciaux, M., Vanistendael, S., Lecomte, J. y Cyrulnik, B. (2003). La resiliencia: estado de la cuestión. En M. Manciaux (comp.), La resiliencia: resistir y rehacerse. Madrid: Gedisa.
  • Morán, C. (2019). Estrés, burnout y mobbing. Recursos y estrategias de afrontamiento con instrumentos para su evaluación. León, España: Eolas.
  • Morán, M.C., Finez, M.J., Anjos, E.M., Pérez-Lancho, M.C., Urchaga, J.D. y Vallejo, G. (2019). Estrategias de afrontamiento que predicen mayor resiliencia. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología 1(4), 183-190.
  • Morán, C., Landero, R., y González, M.T. (2010). COPE-28: un análisis psicométrico de la versión en español del Brief COPE. Universitas Psychologica, 9 (2), 543-552.
  • Morán, M.C. Vicente, F., Sánchez-Cabaco, A. y Montes, E. (2014). Psicología positiva. Antigua o nueva concepción. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3, (1), 439-450.
  • Morán, M.C., Fínez, M. J. y Fernández-Abascal. E. (2017). Sobre la felicidad y su relación con tipos y rasgos de personalidad. Clínica y Salud, 28, 59-63. http://dex.doi.org/:10.1016/j.clysa.2016.11.003
  • Seligman, MEP. (2003). The past and future of positive psychology. Flourishing: Positive psychology and the life well-lived, 2003, 11-20.
  • Urchaga-Litago, C Morán-Astorga, MJ Fínez-Silva. 2019. La religiosidad como fortaleza humana. International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD Revista de Psicología, 1(1). 309-316.
  • Zeidner, Z. y Hammer, AL. (1990). Life events and coping resources as predictors of stress symptoms in adolescents. Personality and Individual Differences, 7,(11), 693-703