El uso de las historias para la docencia en el Grado de Educación

  1. Sheila García-Martín
  2. Judit García-Martín
  3. Mario Grande-de-Prado
Zeitschrift:
Revista d'innovació docent universitària: RIDU

ISSN: 2013-2298

Datum der Publikation: 2021

Nummer: 13

Seiten: 41-48

Art: Artikel

DOI: 10.1344/RIDU2021.13.5 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista d'innovació docent universitària: RIDU

Zusammenfassung

Nowadays, teachers have one of tools with which to put into practice, innovative active teaching methodologies such as gamification, in narration. In this sense, the creation and narration of stories or storytelling has become an attractive alternative since it responds to the interests of students in the game, offers the possibility of learning while playing and favors their motivation towards learning. In the present work, a didactic proposal is developed whose objective is to introduce narrative games and storytelling in the teaching practices of the Educational Organization subject, a subject included in the study plans of the Bachelor's Degrees in Early Childhood Education and Primary Education. In addition, complementary material is presented for its implementation, as well as for its possible adaptation to other subjects. Finally, its implications and the conclusions derived from the development of the proposal are discussed, highlighting its innovative, playful and motivating nature for students, as well as for the professional development of higher education teachers.

Bibliographische Referenzen

  • Ayala, A., Luzón, A. (2013) Presentación: Retos y desafíos de la formación del profesorado en el siglo XXI. Una visión comparada. Revista Española de Educación Comparada, 22, pp. 9-17.
  • Cazden, C. (1991) El discurso en el aula. El lenguaje de la enseñanza y del aprendizaje. Paidós-MEC, Barcelona.
  • Cutrera, G., Stipcich, S. (2015) La narración en el aula de Ciencias. Un estudio de caso desde interacciones discursives. En: Santillán, F. (coord.) Recursos de investigación aplicados a la enseñanza en Latinoamérica. Cenid AC.
  • Fernández, E., Berges, A., Ramos, P.J. (2017) “Érase una vez…”: La creación de historias como herramienta de aprendizaje activo en el Grado en Relaciones Laborales y Recursos Humanos. Lan Harremanak Especial/Ale Berezia, pp. 37-50.
  • García-Martín, S., García-Martín, J. (2020) Innovación docente universitaria: Uso y aplicación de Educaplay. En: López-Meneses, E., Cobos-Sanchiz, D., Molina-García, L., Jaén-Martínez, A., Martín-Padilla, A.H. (eds.) Claves para la innovación pedagógica ante los nuevos retos: Respuestas en la vanguardia de la práctica educativa. Octaedro, Sevilla.
  • Grande-de-Prado, M., Baelo, R., García-Martín, S., Abella-García, V. (2020) Mapping Role-Playing Games in Ibero-America: An educational review. Sustainability, 12(16), pp.1-12.
  • Londoño-Monroy, G. (2012) Aprendiendo en el aula: contando y haciendo relatos digitales personales. Digital Education Review, 22, pp. 19-36.
  • McAdams, D.P., Josselson, R., Lieblich, A. (eds.) (2006) Identity And Story: Creating Self in Narrative. American Psychological Association, Washington.
  • McDrury, J., Alterio, M. (2003) Learning through storytelling in higher education: using reflection & experience to improve learning. Kogan Page, cop, London [etc.].
  • Ramos, P.J., Fernández-Campo, A., Oliván, B., Fernández, E., Berges, A., Hernández, S., Huarte, S., Martín-Peña, J. (2019) Storytelling: Una metodologia de aprendizaje activo para la enseñanza de la psicologia social en la Educación Superior. Summa Psicológica, UST, 16(1), pp. 11-19.
  • Roig-Vila, R. (coord.) (2019) Storytelling como medio de comunicación en las aulas digitales. En: Roig-Vila, R. (coord.) Memorias del Programa de Redes-I3CE de calidad, innovación e investigación en docencia universitaria. Convocatoria 2018-19 (pp. 1065-1079). Universitat de Alicante/Instituto de Ciencias de la Educación.
  • Rosales, S. (2016) El relato digital (digital storytelling) en la educación: intención de uso del profesorado. En: Roig-Vila, R. (ed.) EDUcación y TECnología. Propuestas desde la investigación y la innovación educativa (pp. 238-239). Octaedro, Barcelona.
  • Sbriziolo, C. (2017) La narración oral en la Educación Secundaria Obligatoria: una propuesta didáctica. Huarte de San Juan. Filología y Didáctica de la Lengua, 17, pp. 200-228.