Familias y DocentesGarantes del Aprendizaje durante el Confinamiento

  1. David Hortigüela-Alcalá 1
  2. Ángel Pérez-Pueyo 2
  3. Mercedes López-Aguado 2
  4. Jesús Manso-Ayuso 3
  5. Javier Fernández-Río 4
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

  2. 2 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

  3. 3 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

  4. 4 Universidad de Oviedo,
Journal:
Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

ISSN: 2254-3139

Year of publication: 2020

Issue Title: Número extraordinario: Consecuencias del Cierre de Escuelas por el Covid-19 en las Desigualdades Educativas

Volume: 9

Issue: 3

Type: Article

DOI: 10.15366/RIEJS2020.9.3.019 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

Abstract

The closure of schools in Spain has meant an immediate adaptation on how to guarantee learning. Teachers have had to adapt immediately to a digital teaching environment and families have had to deal with their children's virtual tasks with guarantees. This study has two objectives: a) to analyze the variables related to the relationship between the family, the schools and the teachers, as well as their problems in supporting the students; b) to analyze the effect that the teaching model used by the teacher has in the monitoring of virtual education. A quantitative methodology was used with an ex post facto descriptive design by survey, in which 3700 teachers and 5867 families from all over Spain participated. The main difficulties have been found in the lack of support from the administration and in the training of teachers in digital competence. The need to work on the autonomy and self-regulation of students was also highlighted, and there were also significant differences in terms of the teaching model (centred on content versus competence) of the teachers.

Bibliographic References

  • Alva de la Selva, A. R. (2015). Los nuevos rostros de la desigualdad en el siglo XXI: La brecha digital. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 60(223), 265-285. https://doi.org/10.1016/S0185-1918(15)72138-0
  • Banco Mundial. (2020a). Education response note to Covid-19 in Europe and Central Asia. Banco Mundial.
  • Banco Mundial. (2020b). Remote learning, distance education and online learning during the Covid19 pandemic. Banco Mundial.
  • Beltrán, A. (2013). El tiempo de la familia es un recurso escaso: ¿Cómo afecta su distribución en el desempeño escolar? Apuntes: Revista de Ciencias Sociales, 40(72), 117-156. https://doi.org/10.21678/apuntes.72.677
  • Borman, G. D., Benson, J. y Overman, L. T. (2005). Families, schools, and summer learning. The Elementary School Journal, 106(2), 131-150. https://doi.org/10.1086/499195
  • Bringa, C., Rodríguez, F. J. y Herreroz, F. J. (2008). Adaptación y motivación escolar: Análisis de la influencia del consumo de medios electrónicos de comunicación por adolescentes. Cuadernos de Trabajo Social, 21, 141-143.
  • Casado, O. M. (2018). La autorregulación en el aula de educación primaria: Estudio y aplicación de un modelo integral de transición activa hacia la autonomía (Tesis doctoral). Universidad de Valladolid, España.
  • Cifuentes-Faura, J. (2020). Consecuencias en los niños del cierre de escuelas por Covid-19: El papel del gobierno, profesores y padres. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3).
  • Cooper, H., Nye, B., Charlton, K., Lindsay, J. y Greathouse, S. (1996). The effects of summer vacation on achievement test scores: A narrative and meta-analytic review. Review of Educational Research, 66(3), 227-268. https://doi.org/10.3102/00346543066003227
  • Constitución Española. (1978). Constitución española. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1978-31229
  • Dann, R. (2019). Feedback as a relational concept in the classroom. Curriculum Journal, 30(4), 352-374. https://doi.org/10.1080/09585176.2019.1636839
  • Díez-Gutiérrez, E. J. y Gajardo-Espinoza, K. (2020a). Políticas educativas en tiempos de coronavirus: La confrontación ideológica en España. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 2020, 9(3), 83-101. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.005
  • Díez-Gutiérrez, E. J. y Gajardo-Espinoza, K. (2020b). Educar y evaluar en tiempos de coronavirus: La situación en España. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(2), 102-134. https://doi.org/10.447/remie.2020.5604
  • Education Endowment Foundation-EEF. (2020). Impact of school closures on the attainment gap: Rapid evidence assessment. Education Endowment Foundation.
  • Fairchild, R. y Boulay, M. (2003). Summer learning loss: The evidence and a possible solution. APPAM.
  • Fernández-Alonso, R., Suárez-Álvarez, J. y Muñiz, J. (2014). Tareas escolares en el hogar y rendimiento en matemáticas: Una aproximación multinivel con estudiantes de enseñanza primaria. Revista de Psicología y Educación, 9(2), 23-41.
  • Fernández-Enguita, M. (31 de marzo de 2020). Una pandemia imprevisible ha traído la brecha previsible. Cuaderno de Campo. https://blog.enguita.info/
  • Fernández-Franco, F. J. (2020). Estudio comparado de las normas del tercer trimestre del curso 2019/2020 reguladas por las administraciones educativas. USIE.
  • Fernández-Planells, A. y Figuera, M. (2012). Internet en las tareas escolares ¿obstáculo u oportunidad? El impacto de la red en los hábitos de estudio de alumnos de secundaria de Barcelona y Lima. Sphera Publica, 12, 161-182.
  • Fernández-Riquelme, S. (2020). Primera historia de la crisis del coronavirus en España. La Razón Histórica, 46, 12-22.
  • Gobierno de Aragón. (2010). Evaluación de diagnóstico en Aragón 2010. Departamento de Educación, Cultura y Deporte.
  • Gobierno Vasco. (2012). Evaluación diagnóstica. Informe de resultados y análisis de variables 2º educación secundaria obligatoria. Instituto Vasco de Evaluación e Investigación Educativa.
  • Gulikers, J., Runhaar, P. y Mulder, M. (2018). An assessment innovation as flywheel for changing teaching and learning. Journal of Vocational Education and Training, 70(2), 212-231. https://doi.org/10.1080/13636820.2017.1394353