TIC y gestión del conocimiento en estudiantes de Magisterio e Ingeniería

  1. Elena Ferrero-de-Lucas 1
  2. Isabel Cantón-Mayo 1
  3. Marta Menéndez-Fernández 1
  4. Adrián Escapa-González 1
  5. Antonio Bernardo-Sánchez 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Revista:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: Escuelas públicas para la transformación en la Sociedad del Conocimiento.

Número: 66

Páxinas: 57-67

Tipo: Artigo

DOI: 10.3916/C66-2021-05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Resumo

The integration of Knowledge Management (KM) in various fields, including academia and business, has been fostered by the promotion of Information and Communication Technologies (ICTs). The aim of this study was, on the one hand, to understand the key processes of KM in students of the Faculty of Education and the School of Engineering in a Spanish university, and, on the other hand, to evaluate the extent to which ICTs serve as support to these processes. To this end, the designed and validated MAINGC questionnaire was administered to 200 students who entered university in the 2018-2019 academic year. Fourteen ICT tools and four dimensions of KM were analyzed: information management, transformation of information into knowledge, management of the resulting learning, and ICT tools for KM support. The results showed differentiated patterns of technology use and perceptions of KM according to sex, age and degree. Indeed, education degree students reported higher perceptions of competence in KM processes compared to engineering students. Participants’ responses regarding ICT tools suggested that the use of these tools has not yet been fully integrated into KM processes and revealed that both groups of students showed different patterns of use within the academic environment.

Información de financiamento

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Zabaleta-De-Armas, M I, Brito-Carrillo, L E & Garzón-Castrillón, M A . 2016. Knowledge management system in the it area for a university in the Colombian Caribbean. Revista Lasallista de Investigación 13(2):136–150.
  • Masa’deh, Ra’ed, Shannak, Rifat, Maqableh, Mahmoud & Tarhini, Ali . 2017. The impact of knowledge management on job performance in higher education. Journal of Enterprise Information Management 30(2):244–262.
  • Herrera, Z C . 2019. La gestión del conocimiento en las universidades experimentales de Venezuela. Revista Scientific 4(11):380–395.
  • Slater, S F & Narver, J C . 1995. Market orientation and the learning organization. Journal of Marketing 59(3):63–74.
  • Leiva, M V & Astorga, D E . 2014. Condiciones de desarrollo institucional en los centros escolares de Chile. REDIE 16(2):35–51.
  • Niebles-Núñez, W A, Hernández-Palma, H G & Cardona-Arbeláez, D . 2016. Gestión tecnológica del conocimiento: Herramienta moderna para la gerencia de instituciones educativas. RIDI 25–36.
  • López-Fernández, Daniel, Alarcón-Cavero, Pedro P., Rodríguez-Sánchez, Manuel & Casado-Fuente, Mª Luisa . 2014. Motivación en estudiantes de ingeniería: Un caso de estudio con teorías e instrumentos para su medida y desarrollo. Revista de Docencia Universitaria 12(4):343–376.
  • Raisinghani, M S, Bekele, R, Idemudia, E & Nakarmi, A . 2016. Managing knowledge in organizations: Tools & techniques for competitive advantage. Journal of Business Management and Economics 4(2):9–13.
  • Ocaña, Y, Valenzuela, A, Gálvez, E, Aguinaga, D, Nieto, J & López, T I . 2020. Gestión del conocimiento y tecnologías de la información y comunicación (TIC) en estudiantes de ingeniería mecánica. Apuntes Universitarios 10(1):77–88.
  • Y., Stukalina, . 2012. Addressing service quality issues in higher education: The educational environment evaluation from the students’ perspective. Technological and Economic Development of Economy 18:84–98.
  • García-Martín, Sheila & Cantón-Mayo, Isabel . 2019. Use of technologies and academic performance in adolescent students. [Uso de tecnologías y rendimiento académico en estudiantes adolescentes] Comunicar 59:73–81.
  • I., Cantón-Mayo, & E., Ferrero-de-Lucas, . 2016. Knowledge management in education journals. Educar 52:401.
  • Choo, Adrian S., Linderman, Kevin W. & Schroeder, Roger G. . 2007. Method and context perspectives on learning and knowledge creation in quality management. Journal of Operations Management 25(4):918–931.
  • J.G., Paredes-Gavilanes,, D.M., Calvopiña-Andrade,, V.M., Velasco-Samaniego, & J., Álvarez-Román, . 2017. La gestión del conocimiento y su pertinencia en la educación universitaria. Revista Científica Hermes 19:475.
  • Flores-Quispe, M A . 2017. La Gestión del Conocimiento educativo en una organización que aprende. [Tesis de Maestría, Universidad Cesar Vallejo]
  • Liuska-Martínez, N . 2019. Las redes sociales para la gestión del conocimiento. REFCalE 7(3):203–211.
  • C., Rodríguez,, M., Sanz, & S., Alonso, . 2019. Technology and Higher Education: A Bibliometric Analysis. Education Sciences 9(3):169.
  • Esquivel-Alcocer, L A & Pinto-Sosa, J E . 1994. Toma de decisiones: Autoreporte de los factores que influyen en la elección de una carrera profesional. Ciencia 3(9):37–53.
  • Bedoya, E A, Behaine, B, Severiche, C A, Marrugo, Y & Castro, A F . 2018. Redes de conocimiento: Academia, empresa y estado. Espacios 39(8):16–30.
  • R Core Team (Ed.) 2018. R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing. (version 3.5.3). [Software]
  • Imamura-Díaz, J I, Keeling-Alvarez, M & Barreto-Gelles, I . 2020. La gestión del conocimiento como plataforma para socializar la producción científica. Ingeniería Industrial 41(1):1–9.
  • Manca, Stefania & Ranieri, Maria . 2016. Facebook and the others. Potentials and obstacles of Social Media for teaching in higher education. Computers & Education 95:216–230.
  • Cabero-Almenara, J . 2015. Reflexiones educativas sobre las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) Tecnología, Ciencia y Educación 1:19–27.
  • Maravilhas, Sérgio & Martins, Joberto . 2019. Strategic knowledge management in a digital environment: Tacit and explicit knowledge in Fab Labs. Journal of Business Research 94:353–359.
  • Henderson, M, Selwyn, N & Aston, R . 2017. What works and why? Student perceptions of ‘useful’ digital technology in university teaching and learning. Studies in Higher Education 42(8):1567–1579.
  • Abdolvahabi, Masumeh, Sofiyabadi, Javad, Abdolvahabi, Marzieh & Valmohammadi, Changiz . 2014. Case on e-learning and knowledge management practices. Asian Journal of Research in Business Economics and Management 4(12):264.
  • Fox, D J . 1981. El proceso de investigación en educación. EUNSA
  • Ruggles, R . 2017. Knowledge management tools. Routledge https://doi.org/10.4324/9780080509846
  • Choo, C W . 2002. Information management for the intelligent organization: The art of scanning the environment. Information Today, Inc
  • Englund, Claire, Olofsson, Anders D. & Price, Linda . 2017. Teaching with technology in higher education: Understanding conceptual change and development in practice. Higher Education Research & Development 36:73–87.
  • Nonaka, I & Takeuchi, H . 1995. Knowledge and management. Oxford University Press
  • Valle-Castañeda, W, Camejo-Puentes, M & Vilaú-Aguiar, Y . 2019. La gestión del conocimiento en el Licenciado en Educación Primaria. Mendive 17(3):409–420.
  • Abu-Naser, S S, Al-Shobaki, M J & Abu-Amuna, Y M . 2016. Knowledge management maturity in universities and its impact on performance excellence. Comparative study. Journal of Scientific and Engineering Research 3(4):4–14.
  • Kaiser, Henry F. . 1974. An index of factorial simplicity. Psychometrika 39(1):31–36.
  • Y.M., Núñez-Guerrero, & C., Rodríguez-Monroy, . 2015. Gestión de recursos intangibles en instituciones de educación superior. Revista de Administração de Empresas 55(1):65–77.
  • L.E., Valdez,, D., García-Pérez, & G., Maldonado-Guzmán, . 2016. Management of knowledge, innovation and performance in SMEs. Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge, and Management 11:141–176.
  • Díaz-García, M I, Belloch-Ortí, C, Suárez-Rodríguez, J & Aliaga-Abad, F . 2015. Perfiles de competencia tecnológica y pedagógica en estudiantes universitarios de titulaciones del ámbito educativo. In: AIDIPE, , ed. Investigar con y para la sociedad. (pp. 1513-1522) Bubok
  • Rodríguez-Montoya, Cristóbal & Zerpa, Carlos E. . 2019. Gestión del conocimiento en programas de postgrado: Un modelo prescriptivo. Pixel-Bit 55(55):179–209.
  • Ahedo-Ruiz, J & Danvilla, I . 2014. Las nuevas tecnologías como herramientas que facilitan la educación formativa en la educación. In: Estrategias innovadoras para la docencia dialógica y virtual. (pp. 25-40)
  • A., Enríquez, . 2019. Gestión de conocimiento y universidad, visión prospectiva a partir de sus expertos. Revista CS 29:273–297.
  • Araya, S, Henríquez, C, Ramírez, & Barra, A . 2018. Explorando la relación entre gestión del conocimiento y el rendimiento organizativo en instituciones de educación superior universitaria. RISTI 17:947–959.
  • Colás-Bravo-Bravo, Pilar, Conde-Jiménez, Jesús & Reyes-de-Cózar, Salvador . 2019. The development of the digital teaching competence from a sociocultural approach. [El desarrollo de la competencia digital docente desde un enfoque sociocultural] Comunicar 61:21–32.
  • Capitillo, Javier José Castro, Santiago, Elide Del Rosario Castellanos, Rodríguez, Luz Marina Fonseca & Barrios, José Luís Lugo . 2019. Gestión del conocimiento en universidades públicas. Revista Scientific 4(14):182–204.
  • Hislop, D, Bosua, R & Helms, R . 2018. Knowledge management in organizations: A critical introduction. Oxford University Press
  • Cebrián-Cifuentes, S, Suárez-Rodríguez, J & Aliaga-Abad, F . 2015. Perfiles de competencias tecnológicas y pedagógicas de los/as estudiantes de ingeniería y su relación con el uso de las TIC y algunas variables personales y contextuales. In: AIDIPE, , ed. Investigar con y para la sociedad. (Vol. 3, pp. 1445-1456) Bubok
  • Llorens, J A . 2018. Autopercepción de los estudiantes acerca de la adquisición de las CTs y su contribución a la mejora de las actividades de aprendizaje. In: Llorens-Molina, J.A. , ed. IN-RED 2018. IV Congreso Nacional de Innovación Educativa y Docencia En Red. (pp. 1159-1161) https://doi.org/10.4995/INRED2018.2018.8595
  • Aguiar, B O, Velázquez, R M & Aguiar, J L . 2019. Innovación docente y empleo de las TIC en la educación superior. Espacios 40(2):8–20.